آیا خداوند مىتواند موجودى بیافریند که نتواند آن را نابود سازد؟
منبع خبر /
فرهنگی و هنری /
31-01-1397
آیا خداوند مىتواند جسم عظیمى بیافریند که نتواند آن را حرکت دهد؟
اگر بگوئیم مىتواند، قبول کردهایم که نمىتواند آن را حرکت دهد یا نابود کند و اگر بگوئیم نمىتواند، باز هم قدرت او را انکار کردهایم!
در مسائل ریاضى، گاهى به مسألهاى برخورد مىکنیم که مىگویند «صورت مسأله غلط است»؛ یعنى مسأله اصلاً پاسخ ندارد، مثلاً اگر کسى بگوید: «ده متر پارچه داریم که مىخواهیم آنها را میان پنج نفر تقسیم کنیم، بهطورى که به هر کدام کمتر از پنج متر نرسد»، فوراً مىگوئیم صورت مسأله غلط است و اول و آخر آن ضد و نقیض است؛ زیرا در آغاز مىگوئیم ده متر پارچه بیشتر نداریم و در آخر مىگوئیم بیستوپنج متر داریم؛ بدیهى است چنین مسألهاى اصلاً جواب ندارد.
سؤالاتی مثل سوالات بالا درباره قدرت پروردگار نیز عیناً همینگونه است. زیرا: در آغاز که مىگوئیم «خدا جسمى را بسازد»؛ یعنى آن جسم مخلوق باشد و طبعاً هر مخلوق بالاخره محدود است(و نامحدود تنها خداست) و در آخر که مىگوئیم «نتواند آن را حرکت دهد» مفهومش این است که آن جسم نامحدود باشد؛ بنابراین صورت سؤال به این شکل در مىآید که: آیا خدا مىتواند جسمى را بسازد که محدود باشد و نامحدود باشد؟!
بدیهى است این صورت مسأله اصلاً از نظر جملهبندى و طرح سؤال غلط و نادرست است و چنین سؤالى اصلاً جواب ندارد.
و یا اینکه در سؤال آخر وقتى مىگوئیم موجودى را بسازد؛ یعنى حادث باشد نه ازلى و هنگامى که مىگوئیم مثل خودش باشد، یعنى ازلى باشد و روى هم رفته سؤال به این شکل در مىآید: «آیا خداوند مىتواند موجودى بسازد که هم حادث باشد و هم ازلى و غیر حادث!».
آیا چنین سؤالى نیاز به جواب دارد؟... مسلماً نه!
براى توضیح بیشتر مىتوانید به کتاب «خدا را چگونه بشناسیم» مراجعه کنید.