سه مانع ثبت جهانی طاق بستان
پیمان نعمتی با بیان اینکه مجموعه تاریخی طاق بستان چند سالی است در لیست انتظار ثبت جهانی شدن قرار گرفته، اظهار کرد: در حال حاضر موانعی سر راه ثبت جهانی این اثر تاریخی وجود دارد که باید با همکاری مسئولین استانی در رفع این موانع تسریع ایجاد کنیم. وی پروژه در حال ساخت قطار شهری کرمانشاه و عبور آن از نزدیکی طاق بستان، دنده کبابی ها و ساخت...
معاون پایگاه تاریخی طاق بستان گفت: موانعی ثبت جهانی مجموعه تاریخی طاق بستان را به تاخیر انداخته که باید مرتفع شوند.
پیمان نعمتی با بیان اینکه مجموعه تاریخی طاق بستان چند سالی است در لیست انتظار ثبت جهانی شدن قرار گرفته، اظهار کرد: در حال حاضر موانعی سر راه ثبت جهانی این اثر تاریخی وجود دارد که باید با همکاری مسئولین استانی در رفع این موانع تسریع ایجاد کنیم.
وی پروژه در حال ساخت قطار شهری کرمانشاه و عبور آن از نزدیکی طاق بستان، دنده کبابی ها و ساخت و سازهای غیرمجاز در اطراف مجموعه و نبود زیرساخت های ارائه خدمات مناسب به بازدیدکنندگان را از اصلی ترین موانع پیش روی ثبت جهانی طاق بستان عنوان کرد.
کار ساماندهی مجموعه تاریخی طاق بستان به شکل جدی از سال ٩٠ شروع شد و امسال نیز با اعتباری بیش از پنج میلیارد تومان پروژه های خوبی در حال انجام است که از جمله آنها می توان به احداث مجموعه ورودی، روشنایی و نورپردازی محوطه و نصب دوربین های مداربسته اشاره کرد.
معاون پایگاه تاریخی طاق بستان تصریح کرد: فاز دوم مجموعه ورودی محوطه تاریخی طاق بستان با اعتباری حدود یک و نیم میلیارد تومان آغاز شده ست. فاز اول پروژه نیز تقریبا بیش از 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و طبق برنامه ریزها تا سه ماه دیگر به بهره برداری خواهد رسید.
به گفته این مسئول مجموعه ورودی محوطه تاریخی طاق بستان شامل بخش های گیت بلیت الکترونیک، سالن معرفی آثار، غرفه فروش صنایع دستی، نمایشگاه سنگ و کافی شاپ است که پیش از ورود بازدیدکنندگان به داخل محوطه و دیدن اثر اطلاعاتی را در این زمینه به گردشگران می دهد.
همچنین برای روشنایی، نورپردازی و نصب دوربین های مداربسته محوطه بیش از یک میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته و بزودی اجرای این پروژه ها با واگذاری به پیمانکار شروع خواهند شد.
معاون پایگاه تاریخی طاق بستان، با بیان اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز و دنده کبابی های اطراف محوطه نیز از دیگر موانع ثبت جهانی طاق بستان هستند، افزود: حذف این معارضات نیازمند اعتبار و تدابیری است که بتوان بصورت هدفمند آن را طی مدت زمان مناسبی انجام داد.
وی با اشاره به تملک تعدادی از دندکبابی ها اطراف محوطه تاریخی طاق بستان در سنوات گذشته (قسمت جنوبی محوطه) اظهار کرد: با تخریب این مغازه ها، کار تسطیح و ساماندهی آن برای الحاق به محوطه تاریخی در حال انجام است.
نعمتی در ادامه به اجرای پروژه قطار شهری کرمانشاه اشاره و عنوان کرد: موضوع قطار شهری و مسیر آن یکی از معضلاتی بوده که در این راستا شورای راهبردی پایگاه تاریخی طاق بستان درحال ارائه راهکارهایی برای حل این مشکل است.
« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.