در روز شانزدهم دی ماه سال ۱۳۹۶ خبری مبنی بر برخورد دو کشتی سانچی و کشتی فله بر چینیمنتشر شد که در این حادثه همه سرنشینان کشتی سانچی جان باختندو پیکر اکثر آنها هنوز هم پیدا نشده است و هیچ اثری از آن ها نیست. حال پس از گذشت چندین ماه و بررسیکشورهای مختلف و تحقیقات فراوان سرانجام علت حادثه سانچی کشف شد که در ادامه میخوانید.
بررسی علت حادثه سانچی
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در نشست اعلام دلایل سانحه نفتکشسانچی تصریح کرد: اشتباه محاسباتی افسران فلهبر کریستال و تغییر مسیر کشتی باعث سانحه برخوردبین نفتکش ایرانی سانچی و فلهبر چینی شد.
خبرگزاری فارس: نادر پسنده در نشست خبری اعلام دلایل حادثه رخ داده برای نفتکش سانچی اظهارداشت:فلهبر کریستال عامل وقوع سانحه برخورد بین دوکشتی شناخته شد.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: تغییر مسیر کریستالبه سمت راست که ۱۵ دقیقه قبل از سانحه اتفاق افتاد باعث ایجاد موقعیت خطر تصادف شدو اگر این تغییر مسیر صورت نمیگرفت تصادف رخ نمیداد.
وی گفت: این مطلب مورد تایید ایران، پاناما و بنگلادش است.
وی تصریح کرد: اشتباه محاسباتی افسران فلهبر کریستال و ناآگاهی آنها باعث سانحه برخوردبین نفتکش ایرانی سانچی و فلهبر چینی شد.
* دو کشتی متوجه تغییر شرایط ناوبری یکدیگر نشدهاند
پسنده گفت: افسران و دیدهبانهای کشتی فلهبر سانچی تا زمان وقوع تصادف متوجه نفتکشسانچی در مسیر خود نشدهاند.
وی اضافه کرد: هر دو کشتی متوجه تغییرات شرایط ناوبری یکدیگر نشده بودند.
وی ادامه داد: کشتی کریستال از سیستم موقعیتیاب خودکار به عنوان یک ابزار کمکناوبریکه مهمترین ابزار جلوگیری از وقوع چنین سوانحی ست استفاده میکرده است.
به گزارش فارس، شانزدهم دیماه ۹۶ کشتی فلهبر کریستال با نفتکش سانچی ایرانکه با پرچم پاناما تردد میکرد برخورد کرد که در اثر این برخورد نفتکش سانچی که حامل محمولهمیعانات گازی برای پالایشگاه توتال در کره جنوبی بود دچار آتشسوزی شد و ۳۲ سرنشین این نفتکشدر این حادثه جان باختند.
براساس این گزارش، ۳۰ نفر از این سرنشینان ایرانی و ۲ نفر بنگلادشی بودند که جسد ۴ نفر از خدمه ایرانیکشتی پیدا شد و بقیه ناپدید شدند.
بر این اساس کشورهای ذینفع در این حادثه: ایران، چین، هنککنگ، بنگلادش و پاناما بودندکه بنگلادش نمایندگی خود در بررسی سانحه را به این واگذار کرد.
این خبر تکمیل میشود…
درمورد علت حادثه سانچی بیشتر بدانید
مدیرکل امور دریایی سازمان دریانوردی بررسی سانحه سانچی را اولین تجربه همکاری۴ کشور ذیالنفع در دنیا دانست.
نادر پسنده مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی امروز (شنبه ۱۵ اردیبهشت)در نشست خبری بررسی سانحه سانچی، اظهار کرد: بررسی این سانحه بر مبنای فصل هفت آییننامهبینالمللی بررسی سوانح دریایی آماده شده است. در این فصل به این نکته اشاره میشود؛ در جایی که سانحهایرخ میدهد چندین کشور ذیالنفع میتوانند به صورت مشترک به بررسی علل آن بپردازند.
وی بیان کرد: بررسی سانحه سانچی اولین تجربه همکاری ۴ کشور ذیالنفع در دنیاستالبته سازمان بینالمللی دریانوردی به عنوان ناظر بر روند بررسی حضور مستمری داشته است.
علت حادثه سانچی از زبان مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در تشریح ۴ کشور ذیالنفع در سانحه سانچی، گفت:کشور پاناما به عنوان صاحب پرچم، هنگکنگ به عنوان صاحب پرچم کشتی کریستال، بنگلادش به عنوانکشوری که دو تبعه و ایران ۳۰ تبعه خود را در این سانحه از دست دادهاند، ذیالنفعان این حادثه تلخ بودند.
وی تصریح کرد: به نمایندگی از کل کشور سازمان بنادر و دریانوردی ایران جلسات بررسیحادثه سانچی را شروع کرد.
فردا ، باشگاه خبرنگاران جوان
مجله اینترنتی آسمانیها۹۰