مرتضی عزتی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هر نوع مالیاتی در نهایت منجر به افزایش هزینه برای مصرف کننده می شود، اظهار کرد: اگر قیمت کالا برای مصرف کننده بالا رود، مصرف کننده با فرض اینکه درآمد مشخصی دارد مقدار تقاضای خود را کاهش می دهد.
این کارشناس اقتصادی افزود: زمانی که تقاضا در بازار با کاهش مواجه شود بدیهی است که تولیدکننده مقدار کمتری کالا به بازار عرضه می کند و در نتیجه مجبور می شود میزان تولید خود را کاهش دهد.
وی ادامه داد: کاهش عرضه و تقاضا در بازار آن هم به دلیل کمبود درآمد مصرف کننده و عدم توانایی تولیدکننده منجر به بروز تاثیرات منفی همچون رکود در بازار می شود.
عزتی تاکید کرد: از این جنبه، تولیدکننده و مصرف کننده احساس می کنند که مالیات اثر منفی در بازار و وضعیت اقتصادی دارد.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه باید مشخص شود که درآمدهای مالیاتی برای چه مصارفی هزینه می شود، گفت: اساسا مالیات باید به گونه ای هزینه شود که موجب افزایش تقاضا و یا تقویت تولید شود، در این صورت است که دو طرف عرضه و تقاضا از وضعیت اعلام رضایت می کنند.
وی افزود: افزایش تقاضا خود به خود تولید را نیز رونق می دهد و به صورت غیرمستقیم منجر به تقویت تولید می شود بنابراین جایی که مالیات در آن هزینه می شود، دارای اهمیت است.
عزتی تاکید کرد: در اقتصاد ایران باید تدابیر اساسی برای این مساله اندیشیده شود تا دریافت مالیات منجر به نتایج مثبت در بازار شود.