اُلاپلی؛ سرگرمیهای خودرویی
۲سال پس از عرضه نخستین سامانه ارتباط درون خودرو شرکت اُلا موسوم به پلی، این شرکت موفق شد نقطه عطفی در سامانههای سرگرمی داخل خودرو ایجاد کند، اما قدم بعدی برای شرکت اُلا چیست؟ ساکنان هر شهری در رفتوآمدهای روزانه خود درگیر برخی مشکلات هستند. همزمان با اینکه سامانههای جمعآوری اطلاعات برخی کارها را برای رانندگان ساده کردهاند، اما همچنان این مشکل وجود دارد که با اطلاعات موجود در طول مدت رانندگی چه کاری انجام شود؟ شرکت اُلا تصمیم گرفت که برخلاف سایر بازیگران کمتر جدی در این حوزه، کاری متفاوت انجام دهد و در سال۲۰۱۶ سامانه اُلاپلی را عرضه کرد که طول مدت رانندگی را برای رانندگان لذتبخش میکند. سامانه پلی ابزاری شخصیسازیشده و چیزی بیش از یک تبلت متصلشده به خودرو است. مسافران میتوانند با استفاده از این سامانه جنبههای مختلف سفر را کنترل کرده، موسیقی گوش دهند، کتاب بخوانند، ویدئو ببینند و در اینترنت گشت بزنند. همچنین سابقه کارکرد هر کاربر به صورت برخط ذخیره میشود تا مواردی مانند فهرست موسیقیهای در حال پخش از دست نرود یا اینکه پس از توقف خودرو امکان ادامه تماشای ویدئوی در حال نمایش قبلی فراهم باشد. نرمافزار این سامانه به صورت متن باز است که به سایر تولیدکنندگان مانند اپل اجازه میدهد این سامانه را مطابق با درخواست خود تنظیم کنند. یکی از بنیانگذاران شرکت اُلاپلی و مدیر اجرایی آن بهاویش آگاروال در زمان رونمایی از این سامانه گفته بود: خودروها از ابتدا برای رانندگان ساخته شدند اما در روزهایی که خودروها به وسیلهای مشترک تبدیل شدهاند، نیاز به وجود ابزارهای کنترلی برای مسافران نیز ایجاد شده و اُلاپلی در این مسیر حرکت میکند.
چیزی بیش از سرگرمیسامانه اُلاپلی سرعت رشد خوبی دارد و در طول بازه زمانی ۱۸ماهه موفق به جذب ۵۰هزار مشتری در ۸شهر شده. سامانه آنها فقط یک ابزار سرگرمی نیست، آنها به دنبال ایجاد سامانهای هستند که نحوه ایاب و ذهاب مردم را تغییر دهد. این سامانه علاوه بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، از فناوری موقعیتیابی مکانی GPS نیز استفاده میکند. آنها مدعی هستند که هر روز ۱.۵ میلیون سفر را مدیریت میکنند که طول مدت زمان متوسط هر سفر ۳۰دقیقه است. به این ترتیب در طول هر روز اطلاعات ۴۵ میلیون دقیقه فعالیت جمعآوری میشود که در طول ماه به طور متوسط شامل اطلاعات ۱.۳۵میلیارد دقیقه فعالیت است. چالش بزرگی که اُلاپلی با آن مواجه بود به ارتباط اینترنتی مربوط میشد. آنها برای رفع این نیاز ابزاری به نام «اتصال خودکار» را به نرمافزار خود اضافه کردند و در انتهای سال۲۰۱۵ ارتباط وایفای را نیز برای خودروها برقرار کردند، این درست همان زمانی بود که شرکت حملونقل اوبر به دنبال استفاده از این نوع سامانهها برای خودروهای خود در آمریکا بود. گرچه کار به آن سادگی که گفته میشود هم نبود و رسیدن به یک ارتباط بدون مشکل راه دشواری را نشان میداد. اُلا در آن زمان میخواست که مشتریان ارتباطی بدون مشکل را تجربه کنند به نحوی که هر سرنشین به محض ورود به خودرو نهتنها با پیام خوشامدگویی مورد استقبال قرارگیرد، بلکه به صورت خودکار به وایفای خودرو متصل شود. در همین حال آنان با مشکل تامین محتوای مناسب برای عرضه در سامانه خود در هندوستان نیز مواجه بودند. امکان «اتصال خودکار» پاسخی برای این درخواست بود، این ابزار جدید گوشی هوشمند هر مسافر را به عنوان مسیریاب اینترنت مورد استفاده قرار میدهد، در حالیکه سامانه داخل خودرو به عنوان یک مرکز اتصال عمل میکند. شرکت اُلا برای غلبه بر مشکل عرضه یک سامانه قابل استفاده در انواع خودروها، دست به نوآوریهایی زده و موفق به ثبت شش گواهی اختراع شد. آنها سختافزار جدید و متفاوتی را طراحی کرده و ساختند. گرچه گروه اُلا در انجام کارها دچار چند خطا نیز شد اما آنها به سرعت از اشتباهات خود درس گرفته و خطاها را رفع کردند. مهندسان اُلا موفق به ساخت وسیلهای شدند که در نوع خود نخستین است و با انواع مختلف خودرو سازگاری دارد. ترکیب خوبی از فناوری منحصربهفرد، گروه کاری نخبه در زمینه علوم و مهندسی و فناوری اطلاعات و بازاریابی آنها را در موقعیت ممتازی در حوزه کاریشان قرار داده. در کنار اینها مدیران اُلا معتقدند که توانایی آنها در سازگاری با نیازها و محدودیتهای بازار از ویژگیهای مهم کار این شرکت است.