جادوبی یک داشبوردساز هوشمند
استارتآپ جادوبی به نشانی jadoobi.com استارتآپی است که توسط احمد خلیلی، امیرمحسن کریمیمجد و هادی گندمی بنیانگذاری شده است. احمد ۳۰ ساله و دکتری مدیریت فناوری اطلاعات را در دانشگاه تهران بهتازگی تمام کرده است. امیرمحسن ۳۱ ساله است و او هم دکتری خود را در دانشگاه علم و صنعت در رشته مهندسی صنایع گرفته است. هادی نیز ۲۷ ساله است و کارشناسی مهندسی نرمافزار از دانشگاه خواجهنصیر دارد. آنها قبل از راهاندازی جادوبی در یک دوره ۳ساله با هم همکار بودند و بعد از آن هر کدام در یک شرکت مشغول میشوند و همه به نوعی در حوزه هوش تجاری فعالیتهایی را انجام داده بودند و فهم مشترکشان این بود که با این روندی که در پیادهسازی پروژههای هوش تجاری وجود دارد، عملا شرکتهای کوچک و متوسط نمیتوانند از آن استفاده کنند. ایده جادوبی در حدود ۲ سال پیش زمانی که آنها روی تحلیل شبکههای اجتماعی خود متمرکز بودند، شکل میگیرد. بعد از مدتی کارکردن و ارائه برخی تحلیلها در این حوزه به این نتیجه میرسند که انجام پروژههای هوش تجاری و دادهکاوی آنها را به هدفی که دارند نمیرساند و به دنبال روشی برای ساخت داشبوردهای سریع و آسان برای شرکتها بودند. نکته اساسی این بود که آنها به دنبال روشی بودند که شرکتها خودشان و به صورت مستقل بتوانند تحلیلهای مورد نیاز خود را انجام دهند و در قالب مجموعه گزارشها یا داشبوردهای مدیریتی از آن استفاده کنند. نتیجه طراحی اولیه این داشبورد در قالب استارتآپ جادوبی شکل گرفت. جادوبی یک سیستم هوش تجاری و داشبوردساز است که با استفاده از آن، مدیران قادر به تهیه گزارشهای بصری (نمودار) از نرمافزارهای مختلف در یک قاب (داشبورد مدیریتی) هستند؛ البته تا حد ممکن بدون نیاز به دانش فنی. در جادوبی فرقی نمیکند کاربر بخواهد به اطلاعات کانالهای خود در شبکههای اجتماعی وصل شود یا اطلاعات از روی فایل اکسل یا بانک اطلاعاتی نرمافزار تجاری خوانده شود. مهم این است که با چند کلیک ساده کاربران میتوانند گزارشهای موردنیاز خود را تهیه کنند. نکته اصلی که جادوبی را از رقبا متمایز میکند، سهولت در استفاده از آن است. در جادوبی کاربر میتواند در حدود یک دقیقه صاحب یک داشبورد حرفهای از منابع دادهای متنوعی مثل تلگرام، وبسایت، اکسل و غیره شود. سامانه جادوبی دارای چهار بخش کلی است که هر بخش به تناسب نیاز مشتری و با در نظر گرفتن سهولت حداکثری استفاده طراحی شده است. اتصال به منابع دادهای مورد نیاز سازمان که یکی از بخشهای مهم در هر سامانه هوش تجاری است، اولین بخش در جادوبی را تشکیل میدهد. ساخت گزارشهای مورد نیاز بخش دیگری از جادوبی است که دارای دو حالت تعاملی و SQL است و امکان ساخت گزارش را به صورت سریع و بدون دانش فنی فراهم میکند. همچنین امکاناتی مانند برنامهریزی برای اجرای منظم و ساخت گزارشهای دورهای از دیگر ویژگیهای این سامانه است. این سامانه از دورههای ۳۰ ثانیه تا ۱ ماهه را برای بهروزرسانی پشتیبانی میکند. بصریسازی جادوبی بخش دیگری است که امکان ساخت نمودارهای بسیار پیچیده را در اختیار کاربران قرار میدهد و بخش آخر داشبوردساز جادوبی است که دارای انواع قابلیتهای مورد نیاز برای ساخت داشبورد است. قابلیتهای متعدد این داشبوردساز باعث میشود هر سازمانی بتواند بر اساس نیاز خود داشبورد منحصربهفرد خود را طراحی کند. اولین نسخه رسمی جادوبی از نیمه بهمن ماه ۹۶ با سرمایه حدود ۱۵ میلیون تومان منتشر شده و تاکنون حدود ۱۱۰۰ کاربر از خدمات استفاده کردهاند. شیوه درآمدزایی اصلی جادوبی از طریق فروش حق عضویت است و البته یک نسخه رایگان هم برای کاربران شخصی ارائه میشود.