شرکت ایتالیایی دوکاتی امسال موتورسیکلت جدیدی را بنام پانیگال V4 روانهٔ بازار کرده است. این موتورسیکلت یا درواقع این سوپربایک، جایگزین پرچمدار قبلی دوکاتی یعنی مدل 1199 شده و هماکنون پرچمدار حال حاضر دوکاتی محسوب میشود. مهمترین تفاوت پانیگال V4 با مدل قبلی 1199، پیشرانهٔ آن است یعنی جایی که پیشرانهٔ دو سیلندر V شکل قبلی با یک موتور جدید چهار سیلندر V شکل یا همان V4 جایگزین شده است؛ بنابراین پانیگال V4 نخستین محصول تولیدی دوکاتی با پیشرانهٔ چهار سیلندر محسوب میشود. پیشرانهٔ V4 این موتورسیکلت 215 اسب بخار قدرت و 124 نیوتن متر گشتاور دارد که پانیگال V4 را به یکی از قدرتمندترین موتورسیکلتهای حال حاضر دنیا تبدیل کرده است.
حال برای سنجش عملکرد این سوپربایک ایتالیایی، نشریهٔ اتوکار آنرا در برابر آئودی R8 قرار داده است. البته در این رقابت، نسخهٔ پایهٔ R8 شرکت کرده است که پیشرانهٔ 5.2 لیتری V10 آن 540 اسب بخار قدرت و 540 نیوتن متر گشتاور تولید میکند؛ بنابراین اگر صرفاً به این اعداد روی کاغذ توجه داشته باشیم، آئودی R8 کاملاً دوکاتی پانیگال V4 را مغلوب میکند اما عاملی کلیدی در این رابطه، وزن است. درحالیکه وزن پانیگال V4 با مایعات به تنها 198 کیلوگرم میرسد، R8 وزنی برابر با 1640 کیلوگرم دارد که یعنی بیش از هشت برابر بیشتر از وزن دوکاتی است. از سوی دیگر اما R8 به سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو مجهز است که کشش بیشتری را برای آن فراهم میکند.
بنابراین در این جدال، دَه سیلندر چهارچرخ محرک در برابر چهار سیلندر تک چرخ محرک قرار گرفته است. البته هماکنون هردو شرکت دوکاتی و آئودی متعلق به گروه فولکسواگن هستند و بنابراین این جدال، بهنوعی رقابتی خانوادگی بین سوپراسپرتهای دوچرخ و چهارچرخ گروه فولکسواگن محسوب میشود. درهرحال روی پیست مشخص میشود که سوپراسپرت عملکرد بهتری دارد یا سوپربایک. اتوکار این رقابت را در چند مرحلهٔ مختلف انجام داده است که شامل شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت، صفر تا 160 کیلومتر در ساعت، پیمودن مسافت یکچهارم مایل یا همان 400 متر و نهایتاً پیمودن مسافت نیم مایل یا 800 متر میشود. دو رقیب برای انجام مسابقه پشت خط استارت قرار میگیرند. غرش دَه سیلندر از یک سو و چهار سیلندر از سوی دیگر به گوش میرسد و سرانجام رقابت آغاز میشود.
در ابتدا R8 کمی جلو میافتد اما پانیگال به لطف وزن سبکش، عقبماندگی خود را بهسرعت جبران کرده و از حریف چهارچرخش پیشی میگیرد. در هنگام عبور از خط 400 متر، آئودی کمتر از یک ثانیه از دوکاتی عقب افتاده است که این اختلاف تا پایان رقابت بیشتر شده و پانیگال V4 نزدیک به دو ثانیه زودتر از R8 از خط پایان 800 متر عبور میکند؛ بنابراین در این جدال جذاب، دوکاتی پانیگال V4 قاطعانه پیروز شده و ثابت میکند که همهچیز قدرت و گشتاور نیست بلکه نسبت قدرت به وزن اهمیت بسیار بیشتری دارد و به همین دلیل است که سوپربایکهای دوچرخ میتوانند سوپراسپرتهای چهارچرخ با پیشرانههای بزرگتر و قدرت بیشتر را مغلوب کنند. در ادامه نیز میتوانید ویدئوی این رقابت جذاب را مشاهده کنید.
مقایسهٔ مشخصات فنی و عملکردی
آئودی R8 | دوکاتی پانیگال V4 | |
پیشرانه | 5.2 لیتری V10 | 1.1 لیتری V4 |
قدرت | 540 اسب بخار | 215 اسب بخار |
گشتاور | 540 نیوتن متر | 124 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته | 6 سرعته |
محور محرک | چهارچرخ | عقب |
فاصلهٔ محوری | 2.65 متر | 1.47 متر |
ظرفیت باک | 83 لیتر | 16 لیتر |
وزن | 1640 کیلوگرم | 198 کیلوگرم |
نسبت قدرت به وزن | 1 به 3 | 1 به 0.9 |
قیمت پایه | 139,950 دلار | 21,195 دلار |
شتاب صفر تا 96 | 3.4 ثانیه | 3.2 ثانیه |
شتاب صفر تا 160 | 7.7 ثانیه | 6.3 ثانیه |
مسافت 400 متر | 11.5 ثانیه | 10.8 ثانیه |
مسافت 800 متر | 18.3 ثانیه | 16.4 ثانیه |