حسن فتحی از ساخت فصل چهارم شهرزاد گفت/ واکنش های اینستاگرامی شهرزادیها به پایان این سریال
خبرگزاری شبستان: کارگردان و عوامل سریال«شهرزاد» بعد از عرضه آخرین قسمت از این سریال واکنش های مختلفی در صفحه های شخصی خود در اینستاگرام داشتند.
به گزارش خبرنگار تلویزیون خبرگزاری شبستان، روز گذشته قسمت شانزدهم از فصل سوم از درام تاریخی - عاشقانه«شهرزاد» وارد بازار شد و پس از اعلام اینکه دوشنبه این هفته آخرین قسمت از این سریال عرضه می شود کاربران فضای مجازی از جمله بازیگران این سریال و عوامل ساخت آن واکنش های مختلفی در فضای مجازی داشتند.
قطعه عاشقانه «نشد..» با صدای امین بانی و ترانه ای از حسین غیاثی نیز عنوان آخرین موزیک ویدئو این سریال را از آن خود کرد و بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.
ترانه علیدوستی بازیگر اصلی این سریال نیز در صفحه شخصی اش نوشت : «شهرزاد از 23/9/93 تا 21/2/97
خاطره های بد و خوب این سالهامون کنار هم ، بعدها در روزهای تنهائی تنها دارایی ما هستن و به کمکمون می یان.»
پریناز ایزدیار ،«شیرین» سریال شهرزاد با انتشار تصاویری در صفحه اینستاگرامش نوشت :« خیلی دلم تنگ می شه...»
امیر جعفری با انتشار پوستری از آخرین قسمت سریال نوشت: « آخرین دوشنبه با شهرزاد و تمام...»
گلاره عباسی «اکرم » شهرزاد نیز در صفحه اینستاگرامش نوشت: «آخرین دوشنبه با شهرزاد و شروع یک دنیا دلتنگی برای شهرزاد و شما همراهان نازنین شهرزاد»
امیر حسین فتحی در نقش «صابر عبدلی» نیز در یک پست پوستر آخرین قسمت سریال را به اشتراک گذاشت و در پستی دیگر با انتشار تصاویری از حضور خود در سریال شهرزاد نوشت: « شهرزاد تمام شد! دلم گرفت، برای همه. برای هممون، برای تک تک شخصیت ها. برای خانواده ای که بعد از چند سال کار از هم جدا می شن و بعدها یک سری خاطرات از اون به جا می مونه که امیدیه برای روزهای تلخ و شیرین آینده، افتخار می کنم از اینکه در کنار همچین کسانی بودم و ازشون یاد گرفتم. دوستون دارم زیاد و در نهایت مرسی از اینکه باعث و حامی این اتفاق شدین و کنار هم دوشنبه های خاطره انگیزی داشتیم.»
حسن فتحی کارگردان این مجموعه نیز در یادداشتی که در صفحه شخصی اش منتشر کرد نوشت:« به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقی….
خانمها، آقایان، تماشاگران محترم،
سه فصل سریال«شهرزاد » به پایان رسید، و امید است در آیندهای نزدیک امکان ساخت فصل چهارم آن که در آن شاهد بازگشت مجدد قباد و «شهرزاد» و فرهاد به متن قصه خواهیم بود، فراهم گردد!
سریال «شهرزاد» برای مخاطبانش، ماجرای تراژیک و آمیخته با تخیل «عشق و سیاست و پول» در ایران دهه سی شمسی بود، و برای من و همکارانم تجربهای دشوار و طاقت فرسا در دهه نود شمسی!
در اینجا و در این زمانه که ماییم، واقعیتها، بسیاری اوقات از امر تخیلی تخیلیتر هستند و از همین رو باید در میان گذاشته شوند تا بتوان باور کرد و اعتماد نمود. شفافسازی این واقعیتهای تاریک و تو در تو تنها راه تداوم و بقا برای همگان و به خصوص هنرمند است.
ساخت و ساز سریال «شهرزاد» در طی این پنج سال، کلکسیونی از آزمونهای رنگارنگ برای هنر و هنرمندی شد که میخواهد بیافریند، مستقل بماند و اخلاقی عمل کند؛ آزمونهایی که عبارت باشند از تلاش برای پیدا کردن نسبت میان هنر از یک سو، و سه گانه «سرمایه، سیاست روز، افکار عمومی» از سوی دیگر.
همه این سالها کارگردانی برای من آکروباسی میان اصولی چون استقلال، رفتار اخلاقی، شفافیت، و البته یافتن بهترین نسبت با همین سه گانه بوده است، و با سریال «شهرزاد» در بسیاری از لحظات این آکروباسی به قصد حفظ تعادل در معرض تهدید قرار گرفت.
تردیدی نیست که صنعت سینما و فیلم با خلق و تخیل سر وکار دارد و نیازمند خلوت و امنیت ذهنی است.کاری است گروهی و موفقیتش در گرو همکاری و همبستگی میان همه افراد گروه.با مخاطب سر و کار دارد و به این معنا که نه تنها باید مورد پسند قرار بگیرد بلکه بایدنقاد ناروایهای فرهنگی و عادات عمومی هم باشد.به دلیل نقش اجتماعی اش همیشه در تنش است با سلیقه های متفاوت سیاسی و نهایتا اینکه برای به سرانجام رساندن خود نیازمند پول است در عین اینکه باید مستقل باشد.
حفط تعادل برای یک فیلمساز در خلق و تولید یک اثر هنری، التزام به این نکات است و متأسفانه چنین التزامی در جامعه ما همواره در معرض تهدید و تردید قرار میگیرد: تردیدی میان منافع خود و دیگری؛ میان اخلاق و مصلحت؛ میان استقلال و میل سیاست به دخالت؛ میان منطق سرمایه و جنس هنر؛ میان افکار عمومی و نقد آن.
این تعادلهای ضروری و الزامی متاسفانه از همان فصل اول سریال بواسطه ضرب و زور رسانهای برخی سلیقه ها در معرض آسیب و تهدید قرار گرفت: در تمام مدت من سعی کردم تا به یاری همکارانم، این تنشها و حاشیهها را که گاه به افکار عمومی ربط پیدا میکرد و گاه به سیاست های رسمی و متولیان رسمی تاریخ معاصر و قرائت های مسلط از تاریخ، نادیده گرفته و کار را به انجام برسانم و البته استقبال عمومیِ مخاطبانِ متنوع و متعلق به اقشار مختلف در داخل و خارج کشور، پشت و پناه و نقطه اتکای محکمی شد برای تداوم کار. فصل اول سریال “شهرزاد» با اعتماد، همدلی و امیدی که برانگیخت پاداش خود را گرفت.
اما همزمان با از سر گیری فصول بعدی سریال، اثری که مباهات میکرد به اعتمادی که در میان مردم برانگیخته بود، ناگهان در معرض اتهام قرار گرفت. این بار شایعه شبهات مالی بحران ایجاد کرد. باید جواب میدادیم: سرمایه از کجا آمده است؟ از متولی قانون تا فعال مدنی، از چپ و از راست، از رو میروم تا زنگی زنگ، ارکستر وار، هماهنگ و پر سر و صدا و گسترده، منابع مالی این سریال را که مستقل بود و خارج از نهاد صدا و سیما پخش میشد به پرسش گرفت و این بار با وارد آوردن اتهام پولشویی و اختلاس، همه اعتماد عمومی را نشانه رفت !
چه باید میکردیم؟ تن میدادیم به شایعه و شبهه و بازار داغ جوسازی و کار را تعطیل میکردیم ؟
و یا برغم تهمتها و افتراهای ریز و درشت که علاوه بر حیثیت تهیهکننده سریال، آبروی من، همکار نویسندهام، و یکی دو تن از بازیگران اصلی سریال را نشانه رفته بود، و با امید بر طرف شدن شبهات و شایعه پراکنی افرادی که با هر نیت و انگیزه توقف فیلمبرداری «شهرزاد» را هدف قرار داده بودند، کار را ادامه میدادیم؟
صد البته نقطه قوت هنرمند، استقلال اوست و برای او همیشه این ترس و تردید وجود دارد که مبادا بازیچه دست متولیان سرمایه و قدرتهای موازی پشت پرده قرار گیرید. هنرمند دلگرم است به اعتماد مردم و نمیتواند فقط به منافع مادی خود بیندیشد و طبیعی است که باید بداند با کمک چه سرمایهای میتواند خلق را ممکن سازد.
اگر چه در نهایت ما راه دوم را انتخاب کردیم و موازی آن، دروغ و واهی بودن شبهات و اتهامات نیز کاملا به اثبات رسید، اما بی تردید یکی از سخت ترین لحظات ساختن سریال «شهرزاد» همین انتخاب بر سر این بزنگاه بود. انتخاب میان افکار عمومی که گاه چون کشتی بی لنگر است، و حقیقتی که برای اثباتش باید مرام و معرفت حلم وصبوری دانست؟
اکنون در پایان ساخت و تولید و پخش، صحبت کردن از این بزنگاههایی که هر بار کارگردان و دیگر دست اندرکاران سریال «شهرزاد» را در برابر انتخاب هایی خطیر قرار میداد به چندین کار میآید،باید دانسته شود سریالی که موجب همدلی و هیجان و کنجکاوی نسبت به گوشههایی از تاریخ معاصر در نزد مخاطبانش شده، به قیمت مدیریت چه تنش ها و دست و دل لرزیدنهایی میسر گشت. باید دانسته شود تا بتوان بر آن اساس برای ادامه کار راه حل و چشم اندازی روشنتر ترسیم کرد. باید دانسته شود تا افکار عمومی بسرعت بازیچه دست متولیان ثروت و منطق قدرت نشود، و برای نفرین و آفرین گفتن، شتاب نکند و صبوری بیاموزد و طمأنینه پیشه کند. من در طی سالهای حضور در این عرصه، تنها به یمن همین اعتماد به مردم، اعتماد به روشنگری زمان، و صبوری بوده است که از پا نیفتاده ام و مرارتها را تاب آورده ام. و اکنون در کلام آخر، به نیابت از سوی یک به یک همکارانم، قدران قدرشناسی وحسن توجه مردم عزیزی هستم که سریال “شهرزاد» را برغم همه نقصانها و کاستیهای آن مورد حمایت و اعتماد خود قرار دادند.
طهران – خرداد ٩٧ ارادتمند حسن فتحی»
مهدی سلطانی در نقش «هاشم دماوندی» نیز در اینستاگرام پستی منتشر کرد و نوشت: «خداحافظی سخته و اما قسمت پایانی شهرزاد.سپاس از شما به خاطر تمام مهربانی ها نقدها و حمایت هایتان . امیدوارم بتوانم با کارهای بهتری که لایق و درخور شما باشد در خدمتتان باشم.مواظب خودتون و عشقتون باشید. چرا که در تندباد حوادث عشق اولین قربانیست.»
به گزارش شبستان سریال سریال «شهرزاد» یک سریال درام تاریخی و عاشقانه است که برای پخش خانگی تولید شد. داستان سریال شهرزاد از زمان کودتای ۲۸ مرداد به بعد اتفاق میافتد و بیشتر مضمونی رمانتیک دارد و میتوان آن را ملودرامی عشقی جنایی تعریف کرد زیرا این اثر معتقد است “در تندباد حادثه ، عشق اولین قربانی است” . سریال شهرزاد با هنرنمایی سه نسل از هنرمندان ایرانی، پرهزینهترین سریال شبکه نمایش خانگی است که داستان عاشقانهای را در تهران قدیم روایت میکند.
روز گذشته آخرین قسمت از پرهزینه ترین سریال شبکه نمایش خانگی «شهرزاد» عرضه شد و واکنش های فراوانی را از سوی مخاطبان این سریال در فضای مجازی به همراه داشت، اگرچه با حرف های حسن فتحی نور امیدی در دل مخاطبان این مجموعه روشن شد تا شاید در آینده ای نزدیک شاهد ساخت و پخش فصل چهارم این سریال باشند.
پایان پیام/298