درمان خانگی گلودرد و سرفه | گیاهان دارویی برای درمان سریع گلودرد


درمان خانگی گلودرد و سرفه | گیاهان دارویی برای درمان سریع گلودرد درمان خانگی گلودرد,دم نوش گیاهی برای درمان گلودرد و سرفه,علت و علائم گلودرد گلودرد چیست؟ گلودرد واقعا احساس دردناکی به انسان می دهد ، ولی خدارو شکر امروزه انواع راهکارهای دارویی و...

فهرست سرفصل ها

“درمان خانگی گلودرد” و سرفه | گیاهان دارویی برای درمان سریع گلودرد گلودرد چیست؟ علائم گلودرد علائم گلودرد عفونی درمان گلو درد با راه کار های خانگی و طبیعی درمان خانگی گلو درد با اسطوخودوس : ضدالتهاب درمان خانگی گلو درد با ریشه شیرین بیان: خاصیت ضد ویروسی و ضد میکروبی درمان خانگی گلو درد با پوست درخت بلوط : مقابله با آنژین درمان خانگی گلو درد با گیاه مریم گلی : تسکین گلودرد درمان خانگی گلو درد با مکیدن سیر: خاصیت ضد میکروبی درمان خانگی گلو درد با لیموترش : تقویت بدن و درمان گلودرد درمان خانگی گلو درد با آب قلم: بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن درمان خانگی گلو درد با آویشن : التیام بخش و ضد سرفه درمان خانگی گلو درد با سرکه‌ سیب : ضدباکتری و سرشار از انواع ویتامین درمان خانگی گلو درد با جوشانده زنجبیل: ضدالتهاب و ضد باکتری درمان خانگی گلو درد با عسل : تسکین دهنده و تقویت کننده درمان خانگی گلو درد با درخت چای : ضدعفونت و ضدویروس درمان دارویی گلودرد نکات کلیدی درباره گلودرد

“درمان خانگی گلودرد” و سرفه | گیاهان دارویی برای درمان سریع گلودرد

درمان خانگی گلودرد و سرفه | گیاهان دارویی برای درمان سریع گلودرددرمان خانگی گلودرد,دم نوش گیاهی برای درمان گلودرد و سرفه,علت و علائم گلودرد

گلودرد چیست؟

گلودرد واقعا احساس دردناکی به انسان می دهد ، ولی خدارو شکر امروزه انواع راهکارهای دارویی و خانگی برای “درمان گلودرد” وجود دارد. به هر گونه دردی که در گلوگاه تحتانی اتفاق می‌افتد “گلودرد” می‌گویند. گلو درد نوعی از التهاب است که در گلو و لوزه ها ایجاد می شود و باعث درد در هنگام بلعیدن می شود. گلودرد معمولاً به دلیل فارنژیت “التهاب گلو” اتفاق می‌افتد، و همچنین می‌تواند نشانه‌ای از تروما و دیفتری باشد. گلودرد می‌تواند خفیف یا شدید باشد.

شما می توانید به سرعت گلو درد را با داروهای خانگی و غذاهای مخصوص گلودرد درمان کنید. با این حال، اگر گلو درد شما بیش از 3 روز طول کشید، باید به پزشک مراجعه کنید، چون امکان دارد وضعیت پزشکی جدی تری داشته باشید.

علائم گلودرد

گلو درد شدید و ناگهانی بدون نشانه های معمول سرماخوردگی (سرفه، عطسه، آبریزش بینی، و غیره) احساس درد هنگام بلعیدن غذا و مایعات احساس درد هنگام قورت دادن آب دهان ایجاد مخاط در گلو (خلط گلو) تورم در ناحیه گردن یا فک تورم لوزه ها و قرمز شدن لوزه ها مشاهده دانه های سفید رنگ روی لوزه گرفتگی و خشونت صدا خارش و یا سوزش گلو

علائم گلودرد عفونی

تب سر درد درد بدن سرفه آبریزش بینی حالت تهوع

اگر دلیل گلو درد ویروسی باشد معمولا با علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا همراه می باشد، علائمی مانند : آبریزش بینی ، عطسه ، سرفه و بدن درد

ویروس عامل اصلی در ۸۵ تا۹۰ درصد گلو درد های ایجاد شده در بزرگسالان می باشد.

درمان گلو درد با راه کار های خانگی و طبیعی

درمان خانگی گلو درد با اسطوخودوس : ضدالتهاب

اسطوخودوس ضددرد و ضدالتهاب است و برای درمان بیماری‌های تنفسی مثل برونشیت، رینیت (التهاب مخاط بینی) و غیره بسیار موثر است. این گیاه گلودرد و سرفه را درمان می‌کند. رایحه روغن اسطوخودوس باعث تحریک اخلاط مجاری تنفسی شده و باعث خروج این اخلاط از بدن می شود.

روش استفاده: 20 گرم گیاه اسطوخودوس را با یک لیتر آب جوش به مدت 10 دقیقه بجوشانید. محلول را از صافی رد کنید و روزانه 3 فنجان بنوشید. این کار را حداکثر 5 تا 7 روز تکرار کنید.

توجه داشته باشید : از روغن ضروری این گیاه بدون نظر پزشک استفاده نکنید.

درمان خانگی گلو درد با ریشه شیرین بیان: خاصیت ضد ویروسی و ضد میکروبی

شیرین بیان منبع خوبی از ویتامین های B و ویتامین E است. همچنین دارای مواد معدنی مانند: فسفر، کلسیم، کولین، آهن، منیزیم، پتاسیم، سیلیکون، روی و سلنیوم می باشد. محققان کشف کرده اند که ریشه شیرین بیان خواص فوق العاده ای برای “درمان گلو درد” و سرفه دارد . کاربرد شیرین بیان به گونه ای است که مانع ایجاد خلط می شود و در کاهش التهاب لوزه ها نیز تاثیر به سزایی دارد. همچنین شیرین بیان خواص خلط آور، تسکین دهنده و ضد التهابی دارد.

روش استفاده:

1- مصرف 2 فنجان چای ریشه شیرین در روز برای تسکین علائم مشکلات تنفسی توصیه می شود.
2- می توانید ½ قاشق چای خوری پودر شیرین بیان را با کمی عسل مخلوط کنید و آن را چند بار در روز بنوشید.
3- از آب نبات شیرین بیان برای تسکین تحریک گلو استفاده کنید.

درمان خانگی گلو درد با پوست درخت بلوط : مقابله با آنژین

پوست درخت بلوط برای “درمان گلودرد” موثر است. درخت بلوط برای درمان زکام، آنژین، لارنژیت مفید است.

روش استفاده: برای برطرف کردن ورم گلو جوشانده ی پوست درخت را قرقره کنید. 80 تا 100 گرم پوست درخت بلوط خرد شده را با یک لیتر آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید و سپس محلول بدست آمده را صاف کنید. هر روز 3 تا 4 مرتبه با این محلول قرقره کنید. این کار را حداکثر 5 تا 6 روز ادامه دهید.

درمان خانگی گلو درد با گیاه مریم گلی : تسکین گلودرد

از مریم گلی در طب سنتی برای درمان اختلالات دستگاه گوارش مانند نفخ و اسهال و به صورت غرغره در بهبود التهاب دهان و حلق و خونریزی لثه استفاده می‌شود. امروزه مریم گلی به عنوان آنتی باکتریال، ضد قارچ، ضد ویروس، ضد تعرق، پایین آورنده فشار خون، ضد التهاب، قابض، افزایش دهنده اشتها و مدر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
از پیکر رویشی این گیاه در تهیه قطره خوراکی و عصاره‌هایی جهت استفاده موضعی استفاده می‌شود. قطره خوراکی که از این گیاه تهیه می‌شود، در کاهش تعرق و گُرگرفتگی در دوران یائسگی مؤثر است. همچنین عصاره‌های موضعی به دست آمده، کمک به بهبود آکنه و تبخال می‌کنند. گیاه مریم گلی برای “درمان گلودرد” بسیار موثر عمل می‌کند. در سال 2009 پژوهشی انجام شد که نشان می‌دهد دهان‌شویه‌ای که از گیاه مریم گلی تهیه شده است برای تسکین گلودرد به اندازه‌ی داروهای موجود موثر عمل می‌کند. برگ‌های این گیاه خواص ضدالتهابی و ضدعفونی دارد.

روش استفاده: 1 تا 3 گرم برگ خشک مریم گلی را در یک فنجان آب جوش بریزید و صبر کنید به مدت 10 دقیقه تا دم بکشد. روزانه 5 مرتبه با این محلول قرقره کنید.

توجه داشته باشید: گیاه مریم گلی برای زنان باردار، شیرده، کودکان زیر 18 ماه و افرادی که دچار سرطان سینه و صرع هستند مورد منع مصرف دارد.

درمان خانگی گلو درد با مکیدن سیر: خاصیت ضد میکروبی

مکیدن یک عدد سیر، به نظر چندش‌آور و منزجرکننده می‌آید و ممکن است دوست نداشته باشید این کار را انجام دهید. اما باید بدانید که سیر یک درمان طبیعی برای از بین بردن گلویی دردناک و متورم است. آلیسین ماده‌ای در سیر است که باکتری‌ها را می‌کشد و با باکتری‌های ایجادکننده درد و تورم مبارزه می‌کند.

روش استفاده: یک عدد سیر را از وسط به دو نیم بِبرید بعد نیمه سیر را بین دو لب بگذارید و با کمک دهان و دندان‌ها به آن فشار وارد آورید تا عصاره آن خارج شود. سعی کنید به آن زبان نزنید تا مستقیما وارد گلو شود. یک بار در روز این عمل را انجام دهید.

درمان خانگی گلو درد با لیموترش : تقویت بدن و درمان گلودرد

لیموترش، درمانی طبیعی و بسیار موثر است. لیموترش خواص اعجاب‌انگیزی دارد که درمان گلودرد یکی از آن‌هاست. لیمو ترش خاصیت ضدعفونی کننده دارد، تولید گلبول‌های سفید را فعال می‌سازد و به این ترتیب قدرت دفاعی طبیعی بدن را تحریک می‌کند.

روش استفاده: 1 عدد لیموترش را با 1 لیوان آب ولرم مخلوط کرده و با محلول به دست آمده قرقره کنید. این کار را چندین بار در روز انجام دهید تا علائم بیماری از بین برود.

درمان خانگی گلو درد با آب قلم: بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

آب قلم دارای ویتامین ها و مواد معدنی فوق العاده ای می باشد. آب قلم سرشار ازمواد معدنی مانند کلسیم ، منیزیم و فسفر می باشد که جذب آن ها توسط بدن آسان است.

روش استفاده: بهترین کاربرد آب قلم، استفاده در آش رشته می باشد. از گذشته تا امروز، بهترین غذا برای درمان گلودرد و سرماخوردگی ، خوردن مایعات گرم مانند آش می باشد برای همین شما هم می توانید از آب قلم برای پختن آش استفاده کنید.

درمان خانگی گلو درد با آویشن : التیام بخش و ضد سرفه

آویشن برای مقابله با آنژین، گریپ، برونشیت و .. موثر است. این گیاه معطر، تقویت کننده‌ی سیستم دفاعی بدن و ضدسرفه بوده و برای درمان گلودرد بسیار موثر است.

روش استفاده: 1 قاشق چای‌خوری آویشن را با 150 میلی‌لیتر آب جوش ترکیب کنید. در ظرف را بپوشانید و اجازه دهید به مدت 10 الی 15 دقیقه دم بکشد. سپس محلول را صاف کنید و روزانه 3 فنجان از این دم کرده را بعد از وعده های غذا میل کنید.

توجه داشته باشید: نباید بیش از 3 هفته‌ی مدام از دم کرده‌ی آویشن استفاده کرد.

توجه داشته باشید: مصرف روغن ضروری آویشن برای زنان باردار و شیرده و همچنین برای کودکان زیر 3 سال بدون تجویز پزشک ممنوع است.

درمان خانگی گلو درد با سرکه‌ سیب : ضدباکتری و سرشار از انواع ویتامین

سرکه‌ سیب سرشار از ویتامین، ضدباکتری و ضدویروس است و سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند. سرکه سیب درمان موثر و ارزان قیمتی برای گلودرد محسوب می‌شود.

روش استفاده: 1 قاشق چای‌خوری سرکه‌ سیب را در 1 لیوان آب گرم بریزید و روزانه 2 تا 3 مرتبه قرقره کنید. اگر گلودردتان شدید است هر ساعت این کار را تکرار کنید.

درمان خانگی گلو درد با جوشانده زنجبیل: ضدالتهاب و ضد باکتری

زنجبیل دارای ترکیباتی است که درد را از بین می‌برد و باعث شل شدن ماهیچه‌ها، خروج موکوس از سیستم تنفسی، افزایش جریان خون و اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها، خروج مواد سمی و در نهایت تسریع فرآیند شفابخشی می‌شود. زنجبیل ضدالتهاب است و با باکتری‌ها مبارزه می‌کند. بوی آن نیز باعث باز شدن سینوس‌ها می‌شود.

روش استفاده: دو بند انگشت ریشه زنجبیل (حدود ۵ سانتی متر) را تهیه کرده و خوب بشویید. سپس پوست آن را با چاقوی تیزی ببرید. سپس آن را خرد کرده و با گوشت‌کوب له کنید، یا آن را رنده نمایید. سپس 3 فنجان آب را در ظرفی ریخته و بگذارید به جوش آید. سپس زنجبیل له شده را به آن اضافه کنید و بگذارید برای مدت ۳ تا ۵ دقیقه بجوشد. محلول بدست آمده را صاف کنید و درحالی‌ که گرم است به همراه کمی عسل میل کنید.

درمان خانگی گلو درد با عسل : تسکین دهنده و تقویت کننده

وقتی دچار گلودرد و التهاب در این ناحیه می‌شوید بدون معطلی سراغ عسل بروید. عسل طبیعی دارای قابلیت ضد التهابی و ضد میکروبی می باشد که به درمان گلودرد کمک می کند. عسل درد و تورم درد ناحیه گلو را درمان می کند و همچنین از تجمع خلط و ایجاد سرفه جلوگیری می کند. علاوه بر این، عسل تقویت کننده طبیعی محسوب می‌شود و برای تقویت بدن ایده‌آل است. زمانی که بدن شما قوی‌تر باشد بیماری‌ تان زودتر بهبود می‌یابد.

روش استفاده: لیموترش را در آب داغ بچکانید و به آن عسل اضافه کنید و میل کنید.

علاوه بر این می‌توانید 250 میلی لیتر آب گرم را با 2 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و هم بزنید. در ظرف را بپوشانید و اجازه دهید خنک شود. در روز چند بار با محلولی که آماده کرده‌اید قرقره کنید. همچنین می توانید در چای خود نیز عسل بریزید و میل کنید البته چای شما باید کاملا کم رنگ باشد.

درمان خانگی گلودرد و سرفه | گیاهان دارویی برای درمان سریع گلودردگلودرد و درمان‌های خانگی,علت گلودرد,راهکار های خانگی و طبیعی برای درمان گلو درد

درمان خانگی گلو درد با درخت چای : ضدعفونت و ضدویروس

درخت چای برای “درمان گلودرد” یکی از بهترین گزینه ها می باشد. معمولاً از روغن ضروری این گیاه بیشتر استفاده می‌کنند چون ضد قارچ، ضد ویروس و ضدباکتری خوبی است.

روش استفاده: دو قطره روغن ضروری درخت چای را با کمی عسل مخلوط کنید و قبل از این که قورتش دهید چند لحظه در دهان خود نگه دارید. هر روز سه مرتبه این کار را انجام دهید تا علائم بیماری کاملاً از بین برود.

توجه داشته باشید: روغن ضروری این گیاه برای زنان باردار، شیرده و کودکان زیر 3 سال، بدون تجویز پزشک ممنوع است.

درمان دارویی گلودرد

داروهایی مانند داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و استامینوفن می‌توانند به تسکین درد کمک کنند. استروئیدها نیز در این زمینه مفید هستند.

نکات کلیدی درباره گلودرد

1- گلو درد بسیار مسری است و این بسیار مهم است که به سرعت پس از مشاهده اولین علائم به دنبال درمان آن باشیم.

2- اگر تا 3 روز بیماری‌تان بهبود نیافت و یا تب داشتید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

3- برخی معتقدند که درمان‌های گیاهی کاملاً بی‌خطر هستند و از هر گیاهی و به هر میزانی می‌شود استفاده کرد. توجه داشته باشید گیاهان، داروهای بی‌خطری نیستند و نباید در مصرف آن‌ها دچار افراط شد. بعضی مواقع مصرف آنها ممنوع و حتی کُشنده می باشد.

4- در مصرف این گیاهان نیز افراط نکنید و اگر به گیاهان حساسیت دارید قبل از مصرف این گیاهان با پزشک یا عطار مشورت کنید.

5- اگر در مصرف یک گیاه دچار شک شده‌اید حتماً با پزشک یا عطار مشورت کنید.

6- سعی کنید هنگام مصرف مایعات و سوپ، دمای آن خیلی داغ یا خیلی سرد نباشد. زیرا غذای خیلی داغ یا سرد، به مخاط گلو آسیب می‌زند و درد را تشدید می‌کند. غذای گرم مناسب‌ترین گزینه است.

7- دستگاه بخور را در خانه روشن کنید. یا یک ظرف بزرگ آب روی گاز بگذارید تا آب آن بخار شود. چند قطره روغن اکالیپتوس در آن بریزید و بخار آن را استشمام کنید.

8- استفاده از سیر و فلفل هندی و دمنوش گل ختمی و زنجبیل برای “درمان گلودرد” توصیه می‌شود.

گردآوری از مجله اینترنتی همراه باعلم

منبع:بیتوته

loading...
***
loading...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه طب سنتی و گیاهان دارویی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!