جاجیگا؛ پلتفرم رزرو اقامتگاههای بومی و محلی
گزارشی از استارتآپ بابک...
بومگردی و اکوتوریسم از جمله حوزههایی است که این روزها در اکوسیستم استارتآپی ایران بیشتر به آن توجه میشود و به نظر میرسد کمکم از گمنامی و ناشناختگی در حال خروج است و توانسته مخاطب خود را پیدا کند. استارتآپ جاجیگا به نشانی jajiga.com یکی از همین استارتآپهاست که با هدف گسترش فرهنگ بومگردی کار خود را شروع کرده است. بابک سهرابی ۴۰ ساله که در دانشگاه آزاد رشت مدیریت صنعتی خوانده و متولد تهران است، این استارتآپ را بنیانگذاری کرده است. او تا قبل از راهاندازی این استارتآپ حدود ۱۰ سال کارمند بوده و مدتی در عسلویه در حوزه صنعت پتروشیمی کار میکرده و چند سالی هم به عنوان مدیر برنامهریزی و فروش در همین حوزه فعالیت داشته است. علیرغم موقعیت اجتماعی و شغلی و حقوق بالایی که دریافت میکرده، ترجیح میدهد محیط کارمندی را رها کند و وارد حوزه پرچالش کارآفرینی شود. «مجموعه عوامل مختلفی دست در دست هم داد که منجر به این تصمیم شد ولی مهمترین عامل این بود که تمایل داشتم در حوزه کاری که مورد علاقهام بود، کار کنم و خودم را با ایدههایی که در سر داشتم، به چالش بکشم. حوزه گردشگری حوزهای بود که چند سال در آن به تحقیق و بررسی میپرداختم و تمایل داشتم تهران را ترک کنم و در شهر لاهیجان استارتآپ جاجیگا را راه بیندازم. ایده جاجیگا نیز به واسطه سفرهایی که از تهران به سمت خلیج فارس به واسطه کاری که داشتم، به ذهنم رسید. در این سفرها به دنبال افرادی میگشتم که در حوزه گردشگری در ایران فعالیتی داشتند. در یکی از این سفرها با فردی به نام عباس برزگر آشنا شدم که در حوزه بومگردی فعالیت میکرد و در آن زمان شهرتی را به واسطه این فعالیتها بهدست آورده بود. بعد از آشنایی با او به این فکر میکردم که امثال عباس برزگرها در ایران زیاد هستند که با روی باز از مهمانان و مسافران استقبال کرده و به توسعه صنعت گردشگری و بومگردی در ایران کمک میکنند. از همین جا ایده جاجیگا شکل گرفت و تصمیم گرفتم که استارتآپی را در حوزه گردشگری با اولویت بومگردی راهبیندازم تا افراد بیشتری با این حوزه از گردشگری آشنا شوند.»
جاجیگا چه کار میکندجاجیگا یک پلتفرم برای رزرو اقامتگاههای بومی و محلی در ایران است. در جاجیگا بستری فراهم شده که کاربران بتوانند به راحتی به انواع اقامتگاههای محلی که توسط میزبانان و صاحبان اقامتگاهها ثبت میشود، دسترسی داشته باشند و رزرواسیون خود را انجام دهند. «در جاجیگا هدف اصلی ما این است که مسافران بتوانند با سبک زندگی، غذاها و فرهنگ محلی محل اقامت خود بیشتر آشنا شوند و مدتی را در کنار خانوادههای بومی زندگی کنند. البته علاوه بر خدمات بومگردی، ما رزرواسیون برای سایر ویلاها و اقامتگاهها را نیز داریم که مسافران میتوانند از آن خدمات نیز استفاده کنند، ولی به دلیل اینکه گسترش استفاده از خدمات بومگردی منجر به گسترش فرهنگ بومی و محلی ایران میشود و از افراد فعال در این حوزه حمایت میشود، ما بیشتر روی این حوزه در جاجیگا تمرکز کردهایم. همچنین در این حالت مسافران تجربه جدیدی از نوع اقامت را میتوانند داشته باشند که هم ارزانتر است و هم میتواند باکیفیتتر باشد.» تمام مراحل رزرواسیون در جاجیگا آنلاین است. به این ترتیب که زمانی که درخواست رزروی از طرف کاربر ثبت میشود، این درخواست به صورت خودکار برای میزبان ارسال میشود که میتواند طی ۲۴ ساعت درخواست را تایید یا رد کند. پس از تایید رزرو قطعی میشود و کاربر کل مبلغ را پرداخت میکند. البته مبلغ بعد از ۲۴ ساعت اولیه که کاربر در محل اقامت مستقر شد، به حساب میزبان واریز میشود تا در صورت هرگونه مشکلی در محل اقامت کاربر با اعلام شکایت آن را ابراز کند و امکان برگشت وجه به حساب کاربر وجود داشته باشد.
فرازونشیبهای جاجیگادر حال حاضر حدود ۷۰ شهر در ۲۰ استان در جاجیگا پوشش داده شدهاند که تمرکز اقامتگاهها بیشتر در استانهای شمالی است. همچنین حدود ۱۲۰۰ اقامتگاه فعال در جاجیگا ثبت شدهاند و از زمانی که جاجیگا کار خود را شروع کرده است، حدود ۱۸۰ هزار کاربر از آن بازدید داشتهاند. بابک میگوید با سرمایه شخصی حدود ۱۰۰ میلیون تومان کار را شروع کرده و به دلیل اینکه تاحالا هرچه درآمد داشتهاند در کار سرمایهگذاری کردهاند، هنوز نقطه سر به سر را رد نکردهاند. «ما همواره به گسترش کار فکر میکنیم و قصد داریم در آینده خدمات بومگردی را علاوه بر ایران، در کشورهای دیگر نیز دنبال کنیم. تاکنون عمده هزینهای که در کار داشتهایم، در حوزه تبلیغات بوده تا افراد بیشتر با خدمات ما آشنا شوند و این حوزه را بشناسند.» بابک میگوید در این مدتی که کار را شروع کردهاند، به طور متوسط رشد خوبی را تجربه کردهاند و بازار را پرکشش ارزیابی میکند. «آمارهای قابل اتکایی در مورد حجم بازار در این حوزه وجود ندارد و تخمینها حاکی از وجود بازاری بیش از یک هزار میلیارد تومان در سال در زمینه اجاره روزانه ویلا، سوئیت، منزل مبله و سایر انواع اقامتگاههاست که در حال حاضر به روشهای مختلفی انجام میشود. هدف ما در جاجیگا دستیابی به بیش از ۲۰ درصد از رزرواسیون آنلاین اقامتگاههای خصوصی و مردمی در ایران در طی ۴ سال آینده است.» بوروکراسی اداری و دریافت انواع مجوزها از جمله چالشهایی است که آنها در این حوزه با آن روبهرو بودند. «به طور کلی سازمانهای مرتبط در حوزه گردشگری بهروز نیستند و همگام با رشد پرشتاب در حوزه استارتآپ حرکت نمیکنند و اکثر قوانینی که براساس آن در حال حاضر تصمیم گرفته میشود، مربوط به سالهای گذشته است که نیاز به بازنگری جدی دارد.» بابک میگوید برای جذب سرمایه نیز در حال مذاکره هستند که مراحل پایانی آن را طی میکنند و بهزودی سرمایه مناسب برای گسترش فعالیت خود را جذب خواهند کرد.