تاثیر قرص فلوکستین در درمان افسردگی


تاثیر قرص فلوکستین در درمان افسردگی

قرص فلوکستین یک داروی خوراکی است که معمولا برای مقابله با افسردگی تجویز می‌شود. درمان وسواس، اختلال هراس و پراشتهایی عصبی نیز از کاربردهای قرص فلوکستین می‌باشد.

تاثیر قرص فلوکستین در درمان افسردگی

قرص فلوکستین چیست؟

ستاره | سرویس سلامت - فلوکستین (Fluoxetine) یک داروی ضد افسردگی از گروه مهارکننده‌های بازجذب سروتونین است که استفاده از آن برای درمان افسردگی، اختلال وسواسی اجباری، اختلال هراس و پراشتهایی عصبی پذیرفته شده‌است.
فلوکستین در سال ۱۹۸۶ در شرکت الی لیلی ساخته شد و اداره مواد غذائی و داروئی ایالات متحده آمریکا در ۱۹۸۷ سودمندی آن را برای درمان افسردگی تأیید کرد. همچنین فلوکستین موارد تجویز متعددی همچون در انزال زودرس مردان و دیگر کاهش وزن دارد که البته به مقادیر مصرف آن و تحمل فرد بستگی دارد.

اشکال دارویی فلوکستین

فلوکستین تحت نام های تجاری Prozac، Prozac Weekly، Reapflux، Sarafem و Selfemra به فروش می‌رسد. این داروها به صورت کپسول، قرص و شربت وجود دارد. همه این داروها به صورت خوراکی مصرف می‌شوند.

نحوه و میزان مصرف قرص فلوکستین

در اغلب موارد، بیماران دو دوز فلوکستین در روز یک بار در اوایل صبح و یک بار در ظهر مصرف می کنند. دارو را می توان با غذا و یا بدون غذا و یا با یک نوشیدنی کامل مصرف کرد. اگر شما یک دوز را فراموش کردید به محض یادآوری دوز فراموش شده را مصرف کنید مگر اینکه نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی باشد. به هیچ عنوان دو دوز دارو را با هم مصرف نکنید.

دوز اولیه از فلوکستین برای اکثر افراد بالغ ۲۰ میلی‌گرم و یک بار در روز می‌باشد. این دوز ممکن است به ۶۰ میلی گرم در روز بسته به نوع واکنش شما نسبت به دارو افزایش یابد. کسانی که از فلوکستین برای درمان پرخوری (درمان بولیمیا) استفاده می‌کنند ۶۰ میلی‌گرم در روز مصرف می‌کنند. تجویز بیش از ۶۰ میلی‌گرم از این دارو برای این اختلال توصیه نمی‌شود. دوز مصرفی برای هر نوع بیمار از ۸۰ میلی گرم در روز نمی‌بایست تجاوز کند.

نوجوانان (در این مورد، کودکان سنین ۷ - ۱۸) با استفاده از فلوکستین برای اختلال وسواسی اجباری معمولا در ابتدا ۱۰ میلی گرم در هر روز تجویز می‌شود که ممکن است در صورت لزوم تا ۲۰ - ۳۰ میلی گرم در روز افزایش یابد. دوز مصرفی نباید از ۶۰ میلی گرم در روز تجاوز کند. برای کودکان کم وزن نیاز به تعیین سطح دوز مناسب می‌باشد.

ایمنی فلوکستین برای کودکان زیر ۶ سال مشخص نشده است. کسانی که از سیروز کبدی، بیماری کلیوی، دیابت، گلوکوم، تشنج، اختلال دو قطبی، صرع و یا سابقه افکار خودکشی و یا مصرف مواد مخدر رنج می‌برند ممکن است قادر به استفاده از فلوکستین نباشند. این دارو می‌تواند وضعیت را بدتر و یا منجر به یک بیماری خطرناک شود.
تاثیر قرص فلوکستین در درمان افسردگی

عوارض جانبی فلوکستین

تهوع خواب آلودگی سرگیجه اضطراب مشکل در بینایی کاهش اشتها خستگی عرق کردن و یا خمیازه کشیدن ضعف کاهش وزن تغییر در میل و توانایی جنسی گلو درد گرفتگی عضلات خشکی دهان
اگر حین مصرف این دارو دچار عوارض جانبی نادر ولی جدی این بیماری از قبیل مدفوع خونی و سیاه، استفراغی که شبیه دانه های قهوه هست، تپش قلب، غش، تشنج، راش های پوستی و تغییر در مقدار ادرار شما رخ داد، سریعا به بیمارستان و یا پزشک خود مراجعه نمایید. اگر شما مبتلا به دیابت هستید، فلوکستین ممکن است برروی سطح قندخون شما تاثیر بگذارد، بهمین دلیل سطح قندخون خود را هنگام مصرف دارو به طور منظم کنترل نمایید و نتیجه آنها را با پزشکتان درمیان گذارید.این دارو ممکن است سطح سروتونین خون را افزایش داده و باعث مشکلی نادری بنام سندرم سروتونین شود. خطر ابتلا به این سندرم نادر زمانی که از سایر داروهای افزایش سروتونین به همراه این دارو استفاده می نمایید، بیشتر نیز می شود. اگر مبتلا به هریک از عوارض جدی دارو همچون تپش قلب، توهم، عدم توانایی جهت یابی، تهوع/اسهال/یبوست شدید، کشیدگی عضلات، تب غیرقابل توضیح و بیقراری و پریشانی غیرمعمول شدید، به بیمارستان و یا پزشک خود مراجعه نمایید.

هنگام مراجعه به پزشک و یا داروساز دررابطه با داروهایی که مصرف می کنید، مشورت نمایید و وی را از داروهای مصرفیتان آگاه کنید. همچنین اگر مبتلا به هر مشکلی گشتید که ابتلا به آن را مرتبط با مصرف دارو می دانید، به پزشک مراجعه کرده و اگر مورد اورژانسی بود، به بیمارستان مراجعه کنید چراکه عوارض جانبی ذکر شده لیست کامل عوارض جانبی نبوده و ممکن است مشکل ذکر نشده‌ی دیگری نیز باقی مانده باشد. همچنین درباره عوارض جانبی، اختلالات دارویی و احتیاط های پیش از مصرف با پزشک مشورت نمایید.

مورد منع مصرف قرص فلوکستین

دکتر رنجبر درباره تداخلات دارویی فلوکستین می گوید: «باید گفت که فلوکستین تداخل دارویی زیادی ندارد و هر موضوعی باید براساس سود و زیان آن درنظر گرفته شود. ممکن است اگر دارویی همراه فلوکستین مصرف شود، خیلی عوارض داشته باشد؛ اما وقتی شرایط بیمار را در نظر می گیریم ترجیح می دهیم که آن را تجویز کنیم و فواید آن را بیش از مضراتش می دانیم. بنابراین همه چیز براساس شرایط بیمار و طبق نظر پزشک تعیین می شود. درخصوص انواع داروها، منع مطلقی برای فلوکستین وجود ندارد؛ اما در خصوص داروهای حیطه روانپزشکی، آن دسته از داروهایی که مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOI) هستند مورد منع مصرف همراه با فلوکستین محسوب می شوند که این داروها هم چندان در جامعه رایج نیستند.»

توصیه‌هایی در مصرف قرص فلوکستین

مصرف این داروو تجویز دوز باید با تجویز پزشک صورت پذیرد. اگر تشنجات صرعی با مصرف این دارو بدتر شدند، مصرف دارو باید قطع شود. از قطع ناگهانی این مصرف این دارو باید اجتناب شود. مصرف این دارو حداقل دو هفته پس از مصرف داروهای مهار‌کننده آنزیم مونوآمین‌اکسیداز باید صورت پذیرد. این دارو دارای نیمه‌عمر طولانی می‌باشد و در تنظیم مقدار مصرف یا در حالات مصرف بیش از حد این مسئله را باید مد‌نظر داشت. مصرف این دارو در کودکان توصیه نمی‌شود. دوره درمان با این دارو باید کامل شود. این دارو نباید بیش از مقدار توصیه ‌شده مصرف شود. برای درمان افسردگی ممکن است حداقل 4 هفته و برای درمان اختلالات وسواس ممکن است حداقل 5 هفته زمان لازم باشد. درصورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو از مصرف نوبت فراموش شده و دو برابر کردن مقدار مصرف بعدی باید خودداری شود، درمان باید مطابق برنامه ادامه یابد.
از جمله موارد مصرف فلوکستین یا پروزاک در بهبود علایم سندرم پیش از قاعدگی (pms) است ، فلوکستین باعث بهبود هم علایم خلقی و هم علایم جسمانی pms می گردد و هم چنین باعث بهبود عملکرد فرد در این دوره می شود.
به نظر می رسد با توجه به میزان بهبود و در دسترس بودن دارو،فلوکستین یکی از قدم های درمانی اول درخانم های مبتلا به pms است ،شاید بهترین دوز و نوع مصرف آن به صورت 20 میلی گرم در روز و می‌باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهره‌ها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر