علائم افسردگی: 30 نشانه اختلال افسردگی در زنان و مردان


علائم افسردگی: 30 نشانه اختلال افسردگی در زنان و مردان

افسردگی چیزی بیش از احساس اندوه و ناراحتی است. این مشکل یک اختلال خلقی است که می‌تواند بر زندگی روزانه ما تاثیر بگذارد. از این رو شناخت علائم افسردگی برای مقابله و درمان آن امری ضروری است و در این نوشتار با 30 نشانه اختلال افسردگی در زنان و مردان آشنا می شوید. طبق نظر متخصصان حوزه‌ی پزشکی، شش نوع افسردگی وجود دارد: 1. اختلال...

افسردگی چیزی بیش از احساس اندوه و ناراحتی است. این مشکل یک اختلال خلقی است که می‌تواند بر زندگی روزانه ما تاثیر بگذارد. از این رو شناخت علائم افسردگی برای مقابله و درمان آن امری ضروری است و در این نوشتار با ۳۰ نشانه اختلال افسردگی در زنان و مردان آشنا می شوید.

علائم افسردگی: 30 نشانه اختلال افسردگی در زنان و مردان

طبق نظر متخصصان حوزه‌ی پزشکی، شش نوع افسردگی وجود دارد: ۱. اختلال افسردگی اساسی ۲. افسرده خویی یا کج خلقی ۳. اختلال دو قطبی ۴. افسردگی سایکوتیک (روانی) ۵. افسردگی پس از زایمان ۶. اختلال عاطفی فصلی.

بدون درمان رها کردن افسردگی می‌تواند ماه‌ها – اگر نخواهیم بگوییم سال‌ها – زندگی شما را مختل کند. اختلال افسردگی اساسی می‌تواند به افکار مربوط به خودکشی نیز بینجامد. در اینجا ۳۰ علائم افسردگی را که توسط حرفه‌ای‌های حوزه‌ی سلامت روانی توضیح داده شده‌اند به شما ارائه می‌کنیم. اگر یک یا چند مورد از این علائم را دارید، بهتر است به پزشک‌تان مراجعه کنید.

مطلب مرتبط: درمان افسردگی: ۳۷ درمان خانگی برای کاهش افسردگی در بزرگسالان

۳۰. احساس اندوه

کسانی که افسرده هستند بیشتر اوقات حس و حال خود را اندوهگین توصیف می‌کنند. آنها ممکن است احساس کنند که اندوه از پا درشان آورده است و احساس کنند که در شاد بودن ناتوان هستند. این احساس ممکن است به تک تک بخش‌های فعالیت‌های روزانه رسوخ کند.

علائم افسردگی: 30 نشانه اختلال افسردگی در زنان و مردان

علائم افسردگی ۲۹: کج خلقی

بعضی از کسانی که افسرده هستند خشم و کج خلقی را تجربه می‌کنند. این افراد ممکن است از زندگی‌شان و فعالیت‌هایی که در زندگی انجام می‌دهند ناراضی و ناشاد باشند. ممکن است از هر چیزی و هر کسی که سابقا آنها را خوشحال می‌کرده بود خرده و ایراد بگیرند.

۲۸. کلافگی

افراد افسرده ممکن است بر سر چیزهای ساده در زندگی روزمره‌ی خود کلافه شوند. این کلافگی می‌تواند به خاطر پیدا نکردن برنامه‌ای جالب در تلویزیون باشد. یا ممکن است به راحتی از دست خودشان یا عزیزان‌شان کلافه شوند.

مطلب مرتبط: ۱۱ راه که با افسردگی بیکاری کنار بیاییم

۲۷. تمرکز بر چیزهای کوچک

کسانی که افسرده هستند بیشتر تمایل دارند روی مسائل کوچکی که کم اهمیت هستند تمرکز کنند. این مسائل کوچک ممکن است آنها را به شدت به هم بریزد. آنها ممکن است نتوانند جنبه‌های مهم زندگی را ببینند.

۲۶. ناتوانی در لذت بردن

بعضی از کسانی که دچار افسردگی هستند به نظر می‌رسد که دیگر نمی‌توانند خوش‌حال باشند و از چیزی لذت ببرند. آنها ممکن است اوقات خوشی را بگذرانند، اما بعد از پایان کاری که سرگرمشان کرده بود، دوباره به همان چارچوب فلاکت‌زدگی فکری سابق بر می‌گردند.

۲۵. کم شدن میل جنسی

علائم افسردگی: 30 نشانه اختلال افسردگی در زنان و مردان

افراد افسرده ممکن است علائم فیزیکی را تجربه کنند که می‌تواند در ناتوانی لذت بردن از رابطه‌ی جنسی خودش را نشان بدهد. آنها ممکن است دیگر مثل سابق میل جنسی نداشته باشند و از نزدیکی لذت نبرند.

۲۴. بی‌علاقگی به انجام فعالیت‌های روزانه

کسانی که افسرده هستند ممکن است علاقه به فعالیت‌های عادی و روزانه را از دست بدهند. این امر می‌تواند به سادگی بی‌میلی برای به سر کار رفتن، و به خطرناکی امتناع از خوردن داروهای‌شان باشد.

مطلب مرتبط: ۱۱ حقیقت درباره افسردگی‌ که همه باید بدانند

علائم افسردگی ۲۳: بی‌خوابی

بعضی از کسانی که افسرده هستند شب‌ها را با نگرانی و تجربه‌ی بی خوابی پشت سر می‌گذارند. آنها ممکن است به خوردن داروهای خواب آور روی بیاورند تا بتوانند کمی استراحت کنند.

۲۲. پر خوابی

افراد افسرده ممکن است کاملا برعکس حتی بیش از اندازه هم بخوابند. آنها ممکن است رختخواب را ترک نکنند، و ساعت‌ها روی تخت غلت بزنند. همچنین ممکن است در ساعات نامناسبی از شبانه روز به خواب بروند.

۲۱. پر خوری

کسانی که افسرده هستند ممکن است به دام پر خوری بیفتند. بعضی از آدم‌ها به اشتباه شکم خود را از هله هوله، بستنی، و فست فود پر می‌کنند. این به علت آن است که خوردن مواد شیمیایی را در مغز آزاد می‌کند و می‌تواند احساس موقتی و باور اشتباه حس و حال خوب را به فرد القا کند. این احساس اغلب خیلی طول نمی‌کشد.

۲۰. بی‌اشتهایی

علائم افسردگی: 30 نشانه اختلال افسردگی در زنان و مردان

بعضی از آدم‌های افسرده بی اشتهایی را هم تجربه می‌کنند. این امر ممکن است به خاطر اضطراب و احساس حالت تهوع باشد. آنها همچنین ممکن است برای جبران بخشی از این معضل به عادات خوردن بد و مخربی روی بیاورند.

علائم افسردگی ۱۹: بی‌قراری

افراد افسرده ممکن است احساس بی‌قرار کنند، مثل این که دوست دارند کاری انجام بدهند اما نمی‌دانند چه کاری! این علامت می‌تواند با ضربه زدن‌های با دست روی پا و پیچ و تاب خوردن خودش را نشان بدهد. افراد افسرده ممکن است همچنین دامنه‌ی توجه کوتاه و محدودی داشته باشند و بدون لذت بردن از فعالیتی به فعالیت دیگر بپردازند.

مطلب مرتبط: ژن غارنشینی در شما خطر ابتلا به آلرژی و افسردگی را افزایش می‌دهد

۱۸. طغیان‌های خشمگینانه

کسانی که افسرده‌اند ممکن است بدون دلیل عصبانی شوند. آنها نمی‌فهمند در ذهن‌شان چه اتفاقی می‌افتد و ممکن است احساس عجز یا درماندگی کنند، که می‌تواند در طغیان‌های خشمگینانه در زمان‌های نامناسب و در رابطه با افرادی که مستحق آن نیستند خودش را نشان بدهد.

۱۷. کاهش قدرت تفکر

بعضی از کسانی که افسرده هستند ممکن است در فرآیند تفکر دچار کندی یا تاخیر بشوند، به عنوان مثال به سرعت آنچه را می‌گویند یا انجام می‌دهند فراموش کنند. برای یک فرد جوان، آن‌هم در شرایط محیطی مثل مدرسه می‌تواند گران تمام شود!

۱۶. کاهش قدرت حرکات

افراد افسرده ممکن است احساس کنند قدرت انجام حرکاتشان کم شده است. آنها ممکن است نتوانند مثل سابق راه بروند. اگر قبلا فعال بوده باشند ممکن است دیگر الان چنین احساسی نداشته باشند.

۱۵. تردید و عدم قطعیت

علائم افسردگی: 30 نشانه اختلال افسردگی در زنان و مردان

کسانی که افسرده هستند ممکن است در زندگی روزانه‌ی خود احساس تردید یا عدم قطعیت در تصمیم‌گیری‌ها را داشته باشند. آنها می‌دانند که بعضی فعالیت‌های خاص خشنودشان نمی‌کند، اما نمی‌توانند انتخاب کنند که چه کاری انجام دهند و به همین خاطر دچار عدم قدرت تصمیم گیری و تردید می‌شوند.

۱۴. حواس پرتی راحت

بعضی از آدم‌هایی که افسرده هستند به راحتی حواس‌شان پرت می‌شود. نمی‌توانند روی هیچ فعالیتی تمرکز کنند. آنها ممکن است درست وقتی که باید کار کنند یا روی امور دیگری تمرکز کنند، ساعات طولانی تلویزیون تماشا کنند یا به وب گردی بپردازند.

علائم افسردگی ۱۳: کاهش تمرکز

افراد افسرده ممکن است از خود علائم کاهش تمرکز نشان بدهند. مطالعه‌ کردن به خصوص ممکن است برایشان دشوار شود. آنها ممکن است به جای تمرکز روی کاری که باید انجام بدهند ساعت‌ها به فضای اتاق خیره شوند.

۱۲. خستگی مفرط

کسانی که افسرده هستند ممکن است خستگی مفرط بسیار زیادی را تجربه کنند. این می‌تواند باعث به هم ریختن شرایط خواب فرد شود. آنها ممکن است به خاطر آنکه اراده یا انرژی لازم برای انجام هیچ کار دیگری را ندارند سعی کنند بخوابند.

۱۱. کمبود انرژی

بعضی از کسانی که افسرده هستند از کمبود انرژی رنج می‌برند. این موضوع می‌تواند فیزیکی باشد که آن وقت فرد از انجام فعالیت‌های عادی دست می‌کشد. همچنین می‌تواند ذهنی و عاطفی باشد که با پس زدن عزیزان فرد خودش را نشان می‌دهد.

۱۰. احساس بی‌ارزش بودن

علائم افسردگی: 30 نشانه اختلال افسردگی در زنان و مردان

ممکن است افراد افسرده احساس بی‌ارزش بودن کنند و فکر کنند کسی آنها را دوست ندارد. آنها احساس می‌کنند هیچ مزیتی برای جامعه ندارند و مردم از آنها متنفرند. این امر می‌تواند به افکار مخرب‌تری مانند خودکشی بینجامد.

علائم افسردگی ۹: احساس گناه و تقصیر

کسانی که افسرده هستند ممکن است به خاطر اختلال ذهنی احساس تقصیر و گناه داشته باشند. آنها احساس می‌کنند ناراحتی و اندوه آنها باری است بر دوش دیگران. ممکن است فکر کنند که اگر قوی‌تر بودند، دیگر هیچ کس به خاطر آنها اذیت نمی‌شد و رنج نمی‌برد.

۸. کلید کردن روی خطاها و اشتباهات گذشته

بعضی از آدم‌های افسرده روی اشتباهات و خطاهای خود در گذشته کلید می‌کنند. این اشتباهات می‌توانند به بی‌اهمیتی و سادگی سوزاندن غذا باشند. اما، این اشتباهات ساده برای کسانی که به افسردگی دچارند می‌توانند منکوب‌کننده باشند.

۷. اشکال در فکر کردن

افراد افسرده ممکن است نتوانند به خوبی و به وضوح فکر کنند. افکار آنها ممکن است غبارآلوده یا مشوش شوند. افسردگی‌شان مانعی بر سر راه فرآیندهای عادی تفکر آنها می‌شود.

علائم افسردگی ۶: دشواری تمرکز

کسانی که افسردگی دارند ممکن است تمرکز کردن روی کارها و امور روزمره برایشان دشوار شود. شستن لباس یا آشپزی ممکن است برای‌شان کارهایی شاق و سنگین به نظر برسند.

۵. مشکل به یاد آوردن چیزها

علائم افسردگی: 30 نشانه اختلال افسردگی در زنان و مردان

کسانی که افسردگی دارند ممکن است در به یاد آوردن اطلاعات مهم دچار اشکال شوند. آنها ممکن است قرارهای مهم و تعطیلات یا حتی چیزهای کوچکتر را فراموش کنند. آنها حتی ممکن است یادشان برود غذا بخورند یا به بهداشت فردی خود رسیدی کنند.

۴. گریه کردن بی‌دلیل

افراد افسرده ممکن است بی‌دلیل اشک‌شان جاری شود. آنها ممکن است تبلیغات بازرگانی ناراحت کننده‌ای را در تلویزیون ببینند و شروع کنند به گریه کردن. آنها ممکن است در هنگام مکالمه و گفت‌وگو با آدم‌ها گریه‌شان بگیرد. همچنین ممکن است بدون هیچ دلیل مستقیمی، و به خاطر اندوه درونی خودشان، به گریه بیفتند.

۳. افکار خودکشی

کسانی که افسرده هستند ممکن است به خودکشی فکر کنند. افکار خود ویرانگر آنها می‌تواند شدت بگیرد. اگر شخصی محرمانه به شما گفت که فکر ارتکاب خودکشی در سر دارد، حتما به یکی از نزدیکان او اطلاع دهید یا آن فرد را مجبور کنید تحت مداوای پزشکی حرفه‌ای قرار بگیرد.

علائم افسردگی ۲: فکر کردن به مرگ

بعضی از آدم‌هایی که افسرده هستند نه تنها به مرگ خودشان بلکه به مرگ دیگران هم فکر می‌کنند. آنها ممکن است به قصد هشدار دادن سایرین را تهدید کنند یا فعالیت‌های مخربی از خود نشان بدهند. اگر فکر می‌کنید فردی در خطر آسیب زدن به خودش یا دیگران است، شاید بهتر باشد بلافاصله با پلیس تماش بگیرید.

۱. دردهای فیزیکی

افراد افسرده ممکن است درد فیزیکی ناشی از دردهای عاطفی را نیز تجربه کنند. آنها ممکن است به دفعات بیمار شوند، یا احساس مریضی کنند. همچنین ممکن است سردرد یا میگرن را تجربه کنند. احتمال دارد از درد و گرفتگی مداوم عضلات بدن نیز رنج ببرند.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- کامروا ابراهیمی

منبع: activebeat

علائم افسردگی: ۳۰ نشانه اختلال افسردگی در زنان و مردان

نوشته های مرتبط

درمان افسردگی: ۳۷ درمان خانگی برای کاهش افسردگی در بزرگسالان...
قارچ جادویی برای درمان افسردگی موثر است...
درمان افسردگی: ۴۲ درمان خانگی افسردگی بدون استفاده از دارو...
۹ نشانه افسردگی که بسیار عجیب و غریب هستند...
۱۰ راه درمان افسردگی بدون دارو

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه