حسین علیزاده: خوانندگان زن احساس امنیت نمی‌کنند


حسین علیزاده: خوانندگان زن احساس امنیت نمی‌کنند

حسین عیلزاده در نشست خبری دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اشاره به عدم شرکت بانوان در جشنواره گفت: «من بر این باورم خانم‌های خواننده اگر در این جشنواره شرکت نمی‌کنند به این دلیل است که احساس امنیت نمی‌کنند.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست رسانه‌ای دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان صبح امروز دوشنبه (۱۵ مرداد ماه) در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این نشست که حسین علیزاده، آذین موحد و حمیدرضا اردلان به عنوان نمایندگان هیئت داوران، هومان اسعدی (دبیر جشنواره) و علی ثابت‌نیا (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) حضور داشتند دستندرکاران به ارائه توضیحاتی درباره روند برگزاری دوازدهمین دوره این جشنواره پرداختند.

در این نشست حسین علیزاده عضو هیات داوران دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اشاره به برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: «جشنواره موسیقی جوان به عنوان یک رویداد در آینده فرهنگی کشور به حساب می‌آید. این رویداد پدیده‌ای است که تعداد زیادی از هنرمندان فعال عرصه موسیقی در آن فعالیت می‌کنند. البته کسانی هم هستند که تمایلی به شرکت در جشنواره ندارند که باید به آنها نیز احترام گذاشت. به هر حال کسانی که در جشنواره حضور دارند هنرمندانی هستند که از تهران و شهرستان در جشنواره حضور پیدا می کنند و این نکته ارزشمندی است که باید اهالی رسانه نیز به آن توجه کنند.»

جشنواره‌ای با حس امید

علیزاده در ادامه افزود: «وقتی اسم جوان برای یک جشنواره به کار برده می‌شود یک حس امید در ما پیدا می شود. به اعتقاد من تیتر این جشنواره نیز همه را ترغیب می کند که به آن به چشم یک اتفاق ملی نگاه می کنیم. کما اینکه ما بارها تحت تاثیر اجراهای این دوره قرار گرفتیم. به هر صورت همه ما باید جشنواره جوان را سمبلی قرار دهیم که امید را از دست ندهیم. به اعتقاد من مهم ترین چیزی که در این دوران می تواند مورد توجه قرار گیرد این است که چطور می توانیم به آینده امیدوار باشیم. بنابراین هر صحبتی درباره جشنواره موسیقی جوان می کنیم می تواند قدم مثبتی باشد که باید آن را حمایت کرد. شما می بینید که آمار اعلام شده از سوی جشنواره نشان دهنده امیدی است که در هنرمندان ایرانی وجود دارد که کسی آن را به هدیه نمی دهد بلکه این خودمان هستیم که به آن توجه کنیم.»

حسین علیزاده همچنین گفت: «من جشنواره جوان را به عنوان آینده‌ای فرهنگی و نه صرفا موسیقایی می‌دانم. موسیقی با تمام مشکلاتی که داشته به حیات خود ادامه داده است. اگرچه تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره زیاد است اما نسبت به کل نوازندگان در ایران کم است و خیلی‌ها ترجیح می‌دهند شرکت نکنند، خودم شخصا هیچ وقت در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکرده‌ام و نخواهم کرد، بنابراین چندین برابر تعدادی که در جشنواره ملی موسیقی جوان شرکت می‌کنند، هستند کسانی که موسیقی کار می‌کنند و در این جشنواره حضور ندارند، نه فقط در تهران که در شهرستان‌ها.»

طوری بنویسید سانسور نکنند

او ادامه داد: «این صحبت‌ها را جوری بنویسید که نیاز به سانسور نداشته باشد؛ هر چقدر ارگان‌های دولتی در این چهار دهه با موسیقی مخالفت کردند، مردم انگیزه‌شان بیشتر شد که بچه‌هایشان را به دنبال موسیقی بفرستند. نام جوان را که می‌شنویم حسی از امید و انرژی درش هست و عنوان جشنواره، یعنی جشنواره ملی موسیقی جوان انسان را جذب می‌کند. ما بارها تحت تاثیر اجراها قرار گرفتیم و گاهی قضاوت‌ها سخت بود ولی قبل از آن از حضور خود جوانان سر ذوق می‌آمدیم. ما همه در یک شرایط زندگی می‌کنیم ولی گاهی اوقات لحظاتی به وجود می‌آید که انسان احساس امید می‌کند. این مملکت و این فرهنگ باید به دست ما ساخته شود. ما خودمان باید به این فکر کنیم که مردم چگونه می‌توانند خوشحال باشند، چگونه می‌توانند امیدوار باشند؟! جشنواره موسیقی جوان جزو معدود جاهایی است که من امید را در چشمان شرکت‌کنندگان و والدینشان می‌بینم حتی اگر آن روز روز امیدوارکننده‌ای برایشان نبوده باشد. جشنواره جوان این امید را به وجود آورده است، جشنواره‌ای ملی که مردم در اقصا نقاط کشور توجهی خاص به آن دارند. این امید را خودمان باید بیافرینیم وگرنه کسی آن را به ما هدیه نمی‌کند.»

حسین علیزاده: خوانندگان زن احساس امنیت نمی‌کنند

می‌خواهند بخش موسیقی نواحی را قیچی کنند

حمیدرضا اردلان داور دیگر این جشنواره در ادامه بیان کرد: «صحبت‌ام را با یک ابراز نگرانی آغاز می‌کنم. یکی از ویژگی‌های این جشنواره ملی بودن آن است و این ملی بودن باور شده است. یعنی وقتی می‌گوییم جشنواره، ملی است شرکت‌کنندگان، پدر و مادرشان و رسانه‌ها این را باور کرده‌اند. اگر هر بخش از این جشنواره جدا شود و به جای دیگری برود این جشنواره فورا وجه ملی بودنش را از دست می‌دهد. بخش نواحی و مقامی در کنار موسیقی کلاسیک و در کنار موسیقی دستگاهی صفت ملی بودن را می‌سازد. جسته و گریخته شنیده‌ام قرار است یک قیچی بیاورند و بخش نواحی را جدا کنند که مصرانه تقاضا می‌کنم این کار را نکنند.»

هنوز نتوانسته‌ایم جایگاه موسیقی را در جامعه تثبیت کنیم

آذین موحد دیگر داور این جشنواره در ادامه مطرح کرد: «ما علی‌رغم تلاش‌مان هنوز نتوانسته‌ایم جایگاه موسیقی را در جامعه تثبیت کنیم. ارجاع‌تان می‌دهم به اینکه چرا در گروه سنی الف تعداد شرکت‌کنندگان زیاد است، چرا در گروه سنی ب کمتر می‌شود و چرا در گروه سنی ج در بسیاری از سازها شرکت‌کننده نداریم. در گروه سنی الف چون خانواده‌ها پشتیبانی‌شان می‌کنند حضور پررنگ‌تر است اما به مرور در گروه سنی ب کمتر و در گروه سنی ج ناپدید می‌شوند. در حوزه تخصصی خود من، موسیقی کلاسیک که فاجعه است. گروه سنی ب و ج حضور ندارند و این به نظر من یک نگرانی است. این همه دانشجو و فارغ‌التحصیل موسیقی کجا هستند؟! جای آن‌ها در این جشنواره است و من از شما اصحاب رسانه تقاضا می‌کنم این موضوع را به نحوی شیرین و قابل فهم بررسی کنید.

جشنواره امسال و آمار شرکت‌کنندگانش

علی ثابت نیا مدیرعامل انجمن موسیقی درباره روند فعالیت های انجام گرفته در دبیرخانه جشنواره گفت: «فراخوان این دوره جشنواره از اسفند سال ۹۶ منتشر شد و تا چهارم تیر ۱ هزار ۶۳۳ نفر متقاضی حضور در جشنواره بودند. از این بین ۸۳۹ نفر در بخش موسیقی دستگاهی، ۵۷۱ نفر در بخش موسیقی نواحی و ۲۳۳ نفر در بخش موسیقی کلاسیک متقاضی حضور بودند. در نهایت هم ۵۹۴ نفر به بخش های مختلف راه پیدا کردند. البته از این جمعیت ۴۹۹ هنرمند مرد و ۱۱۵ هنرمند زن در رویداد حضور دارند. بخش نهایی جشنواره هم در سه رده سنی الف (۱۵ تا ۱۸ سال)، ب (۱۹ تا ۲۲ سال) و ج (۲۴ تا ۲۹) میزبان علاقه مندان موسیقی خواهد بود.»

ثابت‌نیا ادامه داد: «بخش نهایی جشنواره در بخش موسیقی نواحی از ۲۲ مرداد تا اول شهریور در فرهنگسرای نیاوران آغاز می شود. اختتامیه این بخش هم روز دوم شهریور در تالار وحدت تهران برگزار می شود. از روز ۶ تا ۱۷ شهریور هم بخش های دیگر جشنواره در تالار رودکی برگزار می‌شود و مراسم اختتامیه این ۲ بخش نیز روز ۱۸ شهریور در تالار وحدت خواهد بود. همانطور که می بینید ما در این جشنواره ۲ اختتامیه داریم زیرا وسعت تعداد شرکت کنندگان ما را بر آن داشت که فضای جشنواره را با ۲ اختتامیه برگزار کنیم.»

جشنواره‌ای در سطح بین‌المللی

هومان اسعدی دبیر دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان هم با اشاره به نقاط قوت و ضعف جشنواره و تلاش برای تقویت نقاط قوت توضیح داد: «در این چند دوره‌ای که ما به صورت مستمر این جشنواره را برگزار کردیم سعی داشتیم با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف فضای کیفی جشنواره را ارتقا دهیم. البته صورت ملایم تغییراتی نیز در بخش‌های مختلف انجام گرفته و در مجموع می توان گفت این جشنواره نه تنها در ایران بلکه در سطح بین المللی با این ابعاد وجود ندارد زیرا علاوه بر حضور گسترده هنرمندان جوان بیش از ۹۰ نفر هنرمند برگزیده موسیقی کشورمان در ترکیب هیات انتخاب و هیات داوران با جشنواره همکاری می کنند. تمام تلاش ما این است که نقاط قوت را تقویت کنیم و پس از آن نیز نقاط ضعف جشنواره را نیز برطرف کنیم.»

خانم‌های خواننده احساس امنیت نمی‌کنند

همچنین در بخش پایانی این نشست علیزاده در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر حضور خوانندگان زن در این دوره از جشنواره توضیح داد: «در حال حاضر خوانندگان زن بسیار خوبی در کشورمان وجود دارند که تعدادشان خیلی بالاتر از آقایان است اما چون این امکان در اختیار آقایان است شما تعداد محدودی از آنها را روی صحنه می بینید اما این را هم باید در نظر بگیریم که اگر صدای خواننده زن روی صحنه زیاد شود مجوزی هم نمی دهند. من بر این باورم خانم‌های خواننده اگر در این جشنواره شرکت نمی کنند به این دلیل است که احساس امنیت نمی کنند. در این زمینه ارگان هایی هم هستند که مساله آواز بانوان را بی جواب گذاشتند.»

علیزاده همچنین بیان کرد: «در هیج جای دنیا قاعده این نیست که تا این حد میان هنرمند زن و مرد تفکیک قائل باشیم کما اینکه بانوان هم در عرصه آواز تلاش بسیاری داشته اند. شما بدانید اگر ما تنها ۱۰ خواننده مرد خوب داریم من به شما ۱۰۰ خواننده زن خوب معرفی می کنم که به موسیقی ایرانی تسلط دارند اما هم اکنون شرایطی است که تعداد محدودی از هنرمندان زن می توانند روی صحنه آن هم با شرایط خاص روی صحنه حضور داشته باشند که خودتان می دانید ما این قوانین را اعمال نکرده ایم.»

علیزاده در پایان این نشست نیز درباره پاسخ به سوالی درباره اعلام آمادگی خوانندگان برای برگزاری کنسرت خیابانی گفت: «من از اجرای هر ساز و موسیقی در کوچه و خیابان استقبال می‌کنم.»

۵۷۲۴۴



(ویدئو) امین تارخ در گذر زمان