تکنولوژی » طی سالهای متوالی، تحولات بزرگی در صنعت رستوران رخ داده است، بزرگترین آن ظهور رستورانهای فستفود در دهه 1950 و 60 میلادی بود که با تاسیس رستورانهایی مانند مکدونالد آغاز شد.
این رستورانها به واسطه تحول کلی فضا، ارزانساختن هزینه غذا و سرعت بخشیدن به سرو غذا محبوبیت زیادی به دست آوردند و ساختاری کاملا متفاوت از رستورانهای سنتی داشتند که در آن مشتری باید غذا را سفارش میداد و مدتی نسبتا طولانی در انتظار آماده شدن غذا مینشست.
صنعت رستورانداری که صنعتی درهمتنیده با زندگی روزمره در جوامع مختلف است، از آن زمان تا به امروز تحولات زیادی را تجربه کردهاست و مانند بسیاری از جنبههای زندگی از تلفیق فناوریهای مختلف در امان نمانده است به طوری که امروزه رستورانهای زیادی در بازار رقابت شدیدی که در صنعت تولید و عرضه غذا درگرفته است، برای برد بیشتر به استفاده از فناوریهای روز جهان روی آوردهاند.
شاید اولین فناوری که به این صنعت نفوذ کردهاست، فناوری رایانه باشد که سیستم مدیریت رستورانها را تحت تاثیر قرار داد اما به تدریج این فناوریها در بخشهای مختلف رستورانها از مشاهده لیست غذا و ترکیبات غذاها گرفته تا سفارش و حتی ارائه غذا نفوذ پیدا کرد. تنوع زیاد فناوریهای جدید، جلب توجه مشتریان و تطبیق آنها به استفاده از این تجهیزات را دشوارتر ساخته و در عین حال برخی از فناوریها کار را برای سفارش غذا سادهتر میسازد: برای مثال اگر به تازگی به یکی از شعبات مکدونالد رفته باشید با نمایشگرهای لمسی بزرگی مواجه میشوید که میتوانید با کمک آنها غذا، دسر، سالاد یا نوشیدنی خود را سفارش دهید بدون اینکه نیازی باشد در صفهای طولانی سفارش به انتظار بایستید.
اولین فناوری
سیستم خودکار POS یا پایانه فروش اولین فناوری بود که وارد صنعت رستورانداری شد، سیستمی که امروزه شامل انواع سختافزارها و نرمافزارهای بانکی و پرداختی است تا مشتری بتواند به راحتی مبلغ خرید خود را پرداخت کند. اولین سیستم پایانه فروش در صنعت رستورانداری در اواسط دهه ۷۰ به کار گرفته شد، سیستم دریافت الکترونیک پول که توسط IBM ایجاد شدهبود تحولی بزرگ در صنعت رستوران ایجاد کرد.
این سیستم امروزه میتواند سفارشهای مشتریان را به آشپزخانه ارسال کرده و رسیدی تمیز و بدون خطای محاسباتی را در اختیار مشتری قرار دهد و در پایان روز کاری، مقدار درآمد خالص رستوران را در اختیار مالک رستوران قرار دهد. در دهه ۱۹۸۰ و همزمان با تولد اینترنت، تراکنشهای مالی و بانکی سرعت بیشتری گرفت و کارتهای اعتباری در تمامی پایانههای فروش قابل استفاده شدند. اولین نرمافزار ویندوزی مخصوص پایانههای فروش در سال ۱۹۹۲ توسط شرکت مایکروسافت ساخته شد و این فناوری تا به امروز با همان شتابی که سیلیکونولی درحال پیشرفت است، به پیشروی خود ادامه دادهاست.
پهپادها،روباتها و دیگر فناوریها
اما فارغ از بخش مدیریت سفارش و پرداخت، فناوری در جنبههای دیگر رستورانداری نیز نفوذ کرده است. جدیدترین نمونه آن را شاید همین تازگیها در میان اخبار خوانده باشید: شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت قصد دارد در قالب پروژهای جدید به نام وینگ (Wing) سرویس حمل غذای گرم را راهاندازی کند. البته فعلا مشتریانی محدود خواهد داشت و یک نوع غذا یعنی «باریتو» نوعی غذای بومی مکزیکی را سرو خواهد کرد. این غذا از رستورانی به نام Guzman y Gomez تحویل گرفته شده و به صورت داغ مشتریان تحویل داده خواهد شد.
فناویهای جدید در صنعتی که رقابتی شدید در آن درگرفتهاست، فواید مختلفی در پی دارد. علاوه براینکه مشتریان برای تجربه جدیدترین فناوریها به رستورانهای پیشرفته هجوم میبرند، این فناوریها از انتظارهای طولانی در صف سفارش غذا جلوگیری میکنند، دقت سرویسدهی را افزایش میدهند و کارایی کارکنان رستورانها به واسطه این تجهیزات افزایش پیدا میکند. از جمله فناوریهایی که امروزه بیشترین استفاده را در رستورانهای جهان دارند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
پایانههای لمسی: که مخصوص هر رستوران طراحی و ساخته شدهاند و امکان سفارش و پرداخت سریع را برای مشتری فراهم میآورند کیوسکهای سفارش خودکار: یکی از محبوبترین فناوریهای این روزها در رستورانهای مختلف به ویژه فستفودهای مشهور جهان است. استفاده از این فناوری علاوه براینکه برای مشتری جذابیت دارد، سرعت سفارشدهی را نیز افزایش میدهد و از طول صفهای انتظار میکاهد تبلتهای روی میزی: به مشتری امکان میدهند از محل میزی که در رستوران انتخاب کردهاند سفارش خود را به آشپزخانه ارسال کنند. به این شکل سرعت سفارشدهی افزایش پیدا کرده و در عین حال تعداد مشتریان رستورانها نیز افزایش پیدا خواهد کرد سفارشدهی با موبایل: امروزه اپلیکیشنهای زیادی برای سفارش غذا و پرداخت هزینههای آن ساخته شدهاند. براساس تحقیق دانشگاه کرنل ۳۰ درصد از رستورانهایی که از سرویس سفارش آنلاین برخوردارند با افزایش درصد سفارش مواجه شدهاند و ۲۷ درصد از این رستورانها معتقدند این اپلیکیشنها سرویسدهی به مشتری را بهبود بخشیده است. رستوران مکزیکی Chipotle اپلیکیشن موبایل خود را در سال ۲۰۱۰ راهاندازی کرد و اکنون پنج میلیون مشتری دارد که تنها با موبایل سفارش غذا میدهند. OrderingApps, OrderAhead, و Splick-It از مشهورترین اپلیکیشنهای سفارش غذا در جهان هستند. رزرو آنلاین: رستورانهایی که فضایی محدود یا مشتریان زیادی دارند، برای رضایت مشتریان خود از سیستمهای رزرو آنلاین استفاده میکنند، نرمافزارهایی مانند OpenTable یا SeatMe از مشهورترین این نرمافزارها هستند. این سیستمها به مشتری امکان میدهد توضیحات اضافهای مانند حساسیتهای غذایی و یا مناسبت ویژه حضور در رستوران را به اطلاع رستوران برسانند. منوهای دیجیتال: این منوها که معمولا روی میز رستورانها نصب میشوند، اطلاعاتی مانند انواع غذاهای ارائه شده، ترکیبات غذاها، اطلاعات تغذیهای مواد استفاده شده در هر پرس غذا، انواع نوشیدنیها و اطلاعات مربوط به آنها را به صورت دیجیتال در برابر دیدگان مشتری قرار میدهند. بازی در حین انتظار: این فناوری که هدف آن کودکانی است که به رستوران میآیند، میتواند تا زمان آماده شدن غذا، کودکان را سرگرم کند. مکدونالد اولین رستورانی است که این فناوری را با کمک گرفتن از صنعت بازیهای رایانهای به رستورانهای خود افزوده است.روباتها وارد میشوند
فناوری روباتیک نیز روز به روز نفوذ بیشتری به صنعت رستورانداری پیدا میکند، نفوذی که میتواند برای بخشی از نیروی کار این صنعت زنگ خطر را به صدا درآورد. اولین ردپای نفوذ روباتها در صنعت رستورانداری سال گذشته نمایان شد. شرکتی به نام مولی اعلام کرد تا سال ۲۰۱۸ روباتی هوشمند و سرآشپز با توانایی طبخ خودکار ۱۰۰ نوع غذا را عرضه خواهد کرد. روباتی که به سرآشپزهای مشهور جهان و دستور پختهای آنها دسترسی نامحدودی دارد، میتواند در لحظه دستور پخت یک غذا را از اینترنت دانلود کند و حتی میتواند پس از آشپزی محیط کار خود را نیز تمیز کند.
مشتری میتواند نوع غذا، محدودیتهای رژیمی، مقدار کالری غذا، ترکیبات مورد نظر و تکنیکهای پخت را انتخاب کرده و سپس کلید آغاز را فشار دهد تا فرایند پخت غذا آغاز شود. بازوهای این روبات براساس حرکات دست سرآشپزهای مشهور جهان برنامهریزی شدهاند و برای رعایت بهداشت دستکش به دست دارند.
نمونه دیگر نفوذ رباتها به صنعت رستورانداری روبات شرکت Momentum Machines است که به ادعای این شرکت ویژه رستوران های فستفود ساخته شده و میتواند جایگزین تمامی نیروهای داخل آشپزخانه در فستفودها شود زیرا از توانایی آمادهسازی ۴۰۰ همربرگر برخوردار است.
فناورانهترین رستورانهای جهان
مشهورترین رستورانهای جهان که فناوریهای روز حرف اول را در سفارش، سرو و پرداخت میزنند از این قرارند:
ایتسا (Eatsa)
این رستوران فستفود ویژه غذاهای سالم است که به تازگی راهاندازی شده و بیشتر غذاهای آن مملو از پروتئین کینوآ است. مشتری میتواند غذای خود را روی آیپد یا گوشی موبایل طراحی کند. در این رستوران صندوقدار و گارسون وجود ندارد، تنها افرادی حضور دارند که مشتریان را در سفارش دادن راهنمایی میکنند. بیشتر کارمندان در پشت صحنه رستوران مشغول آماده کردن غذا هستند اما سرو غذا کاملا خودکار و از طریق اتاقکهایی ویژه انجام میشود. این سیستم توانسته زمان سرو غذا و هزینه غذا را تا حد قابل توجی کاهش دهد، آن هم در شهری مانند سنفرانسیسکو که به داشتن غذاهای گرانقیمت مشهور است.
اینامو (Inamo)
این رستوران آسیایی که در لندن واقع شده، هیچ منوی کاغذی ندارد. منو روی میز مشتری تابانده میشود و میز را به سطحی تعاملی تبدیل میکند که مشتری میتواند از روی میز غذای خود را سفارش دهد. مشتری پس از سفارش میتواند تصاویر کارکنان رستوران را در حین آماده سازی غذا تماشا کنند و یا به مطالعه اطلاعاتی درباره منطقهای که در آن قرار دارند بپردازد. فناوری میز الکترونیک در این رستوران به کارکنان امکان داده تا وقت آزادتری داشته باشند و بتوانند با مشتریان ارتباط بهتری برقرار کنند.
OGT
غذاهای فرودگاهی معمولا طرفدار چندانی ندارند، اما این روند درحال تغییر است. رستوران OGT یکی از پیشگامان این تحول است. این رستوران با همکاری شرکت هواپیمایی یونایتد ایرلاینز آیپدهایی ویژه را روی میزهای رستوران تعبیه کردهاست که علاوه بر سفارش غذا میتوان پرداختها را نیز با کمک آنها انجام داد. به گفته این رستوران، آیپدها قرار نیست جای گارسونها را بگیرند، تنها دقت سفارشدهی و سرو غذا را افزایش میدهند. در زمان انتظار دریافت غذا مسافران میتوانند با اسکن کارت پرواز خود به کمک آیپد روی میز، زمان باقی مانده تا سوار شدن هواپیما را مشاهده کنند.
مکدونالد و سیستم «طعم خود را خلق کن»
مکدونالد که یکی از پیشگامان جهانی در استفاده از فناوریهای جدید در رستورانداری است در شعبه استرالیای خود سیستم سفارش و پرداختی راهاندازی کرده که «طعم خود را خلق کن» نام دارد. این کیوسکها که به اختصار CYT نامیده میشوند به مشتری امکان میدهند همبرگر مورد علاقه خود را با انتخاب نوع سبزیجات، پنیر و سس طراحی کنند.
التراوایولت
این رستوران که در شانگهای واقع شده میتواند تمامی حواس مشتربان خود را به کار بیندازد. این رستوران در واقع اتاق غذاخوری با ۱۰ صندلی است که با نمایشگرهایی محصور شده است و به بلندگوهایی مجهز است که با ترکیب با نمایشگرها تجربهای شنیداری – دیداری برای مشتریان خلق میکند: با نمایش صحنههایی از طبیعت و پخش صدای مرتبط با آنها مشتری احساس میکند در فضایی به جز رستوران درحال صرف غذاست.