از افتخار به خدمتگزاری احمدینژاد تا تهدید روحانی
موضعگیریهای سیاسی علیه دولت حاکم و دولتمردان مستقر چنان بالا گرفت که رهبر معظم انقلاب بنا بر مشی خود از تریبون نماز جمعه اعلام کردند که من از دولت صد درصد حمایت می کنم و حمایت خودشان را طی سخنرانیهای مختلف اعلام کردند.
محمد صفایی: سالهای میانی دهه هفتاد مصادف با پایان عمر دولت سازندگی و زمزمه های حضور سید محمد خاتمی در هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود که مداحان جامعه چاشنی سیاست را به مجالس خود افزودند و در مراسمات مختلفی چون محرم 76 و تشییع پیکر مطهر شهدای دفاع مقدس در تهران تیغ تیز نقدهای خود را متوجه دولت سازندگی و شخص آیتالله هاشمی و دولت تازه تشکیل شده اصلاحات کردند.با توجه به اینکه انتخابات دوم خرداد 76 مصادف با ماه محرم شده بود نشریات نزدیک به این طیف از جامعه نیز دست به کار شدند و شعر سیاسی محرم آن سال را سرودند و نشریه شلمچه دهنمکی هم آن را منتشر نمود:
ما منتظریم تا محرم گردد
هنگامه امتحان فراهم گردد
ما میدانیم و تیغ و حلقوم شما
یک مو ز سر علی اگر کم گردد
موضع گیریهای سیاسی علیه دولت حاکم و دولتمردان مستقر چنان بالا گرفت که رهبرمعظم انقلاب بنا بر مشی خود از تریبون نماز جمعه اعلام کردند که من از دولت صد درصد حمایت می کنم و حمایت خودشان را طی سخنرانیهای مختلف اعلام کردند. علیرغم این اعلام صریح، باز هم این چاشنی هجمه علیه دولتهای سازندگی و اصلاحات از مراسمات دعا و روضه خوانی حذف نشد و مردم حاضر در مراسمات مختلف از جمله تشییع پیکر شهدای گمنام با مداحانی مواجه می شدند که سوار بر پشت تریلر فریاد سیاست سر میدادند.
موضع گیریهای سیاسی مشابه از جانب برخی از مداحان مشهور آنچنان ادامه دار بود که در لایههایی از جامعه ،حزب مداحان بر سر زبانها افتاد که نمود تمام و کمال این فعالیت حزبی در دو انتخابات نهم و دهم ریاست جمهوری با حمایت های صریح و انجام تبلیغات انتخاباتی در مراسمات، به منصه ظهور رسید. در یکی از همین انتخاباتهای ریاست جمهوری بود که قریب 80 نفر از مداحان نامدار و ناشناخته پای بیانیه حمایت آمیز انتخاباتی را امضاء کردند که در آن نوشته شده بود:" ما مداحان اهل بیت عصمت و طهارت با بررسی همه جانبه دیدگاهها، برنامهها و بیوگرافی کاندیداهای دهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران ضمن رعایت احترام برای سایر کاندیداها برادر بسیجی و ولایتی دکتر محمود احمدی نژاد را اصلح دانسته و حمایت بی دریغ خود را از ایشان اعلام میداریم."
دولت نهم، دولت مداحان
با روی کار آمدن دولت نهم،اقبال دولت به جامعه مداحان که تا قبل از آن چندان باز و گشاده نبود فزونی گرفت و مشهور ترین مداح که از او در برخی اذهان با عنوان دبیرکل حزب مداحان نام برده می شد در سفرهای استانی همراه هیات دولت شد و شبهای جمعه آن سه روز سفراستانی به اقامه دعای کمیل و تمجید از دولت احمدی نژاد پرداخت. این حمایتهای آشکار به صورتی بود که وقتی در برخی از رسانهها عنوان شد در حاشیه یکی از همین سفرهای استانی حاج منصور ارضی انتقاداتی را متوجه رییس دولت کرده وی بلافاصله به تکذیب موضوع پرداخت و خبرگزاری دولتی ایرنا به انعکاس این خبر پرداخت:" در پی درج خبری به نقل از منصور ارضی، وی در تماسی با دفتر رییس جمهور ضمن تکذیب آن، اظهار داشت: آن چه به نقل از بنده در رسانهها عنوان شده کذب محض است، بنده خدمت گزار دولت نهم و شخص دکتر احمدی نژاد هستم و هیچ گاه نظرم بر نمیگردد و به این اعتقاد و مشی خویش افتخار میکنم."
اما این تنها منصور ارضی نبود که سرمایه خود را برای حمایت از دولت احمدی نژاد به میدان آورده بود بلکه مداحان مشهور دیگری چون سعید حدادیان نیز در محافل و مجالس خود از سیاستهای دولت وی تمجید و به دولتهای قبلی هجمه می کردند.
دلدادگی دوسویه دولت احمدی نژاد و مداحان تا آنجا پیش رفت که ازدولت نهم تعبیر به دولت مداحان می شد و برخی از مداحان جوان مانند احمد قدمی که نسبت فامیلی با رییس دولت وقت هم داشت در مناصب دولتی قرار گرفتند.
در این میان حمایت از دولت یک طرف ماجرا بود و طرف دیگر لعن و نفرین و طعنه ای بود که از جانب برخی از مداحان نثار برخی از شخصیتهای نظام می شد تا جاییکه در یکی از این موارد منصور ارضی در واکنش به انتقاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی به برخی از مداحیها ، با بی توجهی به جایگاه مرجعیت گفت که به مداحان می گوید که دیگر نخوانند! و در مورد دیگری با عمر سعد قلمداد کردن قالیباف، شهردار وقت تهران واکنشهای بسیاری از جمله برخی از سرداران دفاع مقدس را در پی داشت که بسیاری عدم دعوت از وی برای حضور در مراسم حسینیه امام خمینی (ره) آن سال برای اجرای مراسم در حضور رهبر انقلاب را واکنشی به این اظهارات قلمداد کردند.
دولت مستعجل
هرچند در بزنگاه انتخابات دهم ریاست جمهوری همه سرمایه جامعه مداحی به پای شخص احمدی نژاد ریخته شد و صراحتا از کاندیداتوری وی حمایت شد اما شروع به کار دولت دهم و تثبیت آن اتفاقات دیگری را رقم زد.
دولت جدید که طی سالهای قبل از آن تلاش می کرد در برخی از حوزهها کج دار و مریز رفتار کند با تثبیت موقعیت خود در دولت دهم با شفافیت اقدامات خود را پیگیری کرد که ماجرای مشایی یکی از همانها بود و از اینجا بود که مداحانی که تا پیش از این عنوان کرده بودند خدمت گزار دولت نهم و شخص احمدی نژاد هستند شروع به تاختن به دولت دهم کردند تا جاییکه به نقل از سایت شیعه آنلاین در حاشیه مراسمی در مسجد ارگ تهران سعید حدادیان با لجباز،قد و ضد روحانیت خواندن احمدی نژاد گفت: "آقای احمدی نژاد فردی لجباز، قد و ضد روحانیت است. لجبازی و قدی هم از صفات شیطان است. برخی می گویند سخنان احمدی نژاد تأثیر پذیرفته از مشایی است، اما بنده مخالف این حرف هستم و معتقدم اصلا چنین نیست بلکه حرف هایی که احمدی نژاد می زند کاملا مال خود اوست و به آن اعتقاد دارد."
سعید حدادیان در حالی که تعدادی از افراد دورش حلقه زده بودند در واکنش به اظهارات دو جوان حامی دولت افزود: بنده مانند شما جیره خور این دولت نیستم که بخواهم چشم و گوش بسته از آن حمایت کنم. من از همان اول هم به آقای احمدی نژاد گفتم، هر وقت اشتباه کنی، متذکر خواهم شد.
این اظهارات بدین جا ختم نشد و حاج منصور ارضی هم طی ماه رمضان همان سال هر شب در مذمت ارکان دولت داد سخن سر داد.به گزارش جهان نیوز وی در مراسم زیارت عاشورایی در حسینیه صنف لباس فروشان عنوان کرد که یار نزدیک احمدی نژاد یعنی رحیم مشایی از سلمان رشدی بدتر است.وی با تشبیه سیاست های فرهنگی دولت دهم با زمان سید محمد خاتمی گفت: کارهایی که خاتمی نتوانست بکند اینها دارند انجام می دهند.
این حمایتها و حملات صفر و صدی در دولتهای محمود احمدی نژاد نه تنها درس عبرتی برای این طیف از مداحان برای تامل بیشتر در اظهاراتشان نشد که در آستانه انتخابات سال 96 هم بار دیگر در بیانیه ای حمایت کامل خود را از رییسی اعلام کردند و نوشتند: ما مداحان اهل بیت علیهم السلام به عالمی رای می دهیم که یادآور:سیادت، دیانت، سیاست، سعهء صدر و مظلومیت شهید بهشتی است.
اما مردم طبق نظر خود عمل کردند و به حسن روحانی رای دادند اما گویا این نظر جمعی به مذاق برخیها خوش نیامد و از هر تریبونی طی این مدت برای حمله به دولت مستقر و نقدهای تند و تیز استفاده کردند.
هرچند که ملت به حمله و نقدهای تند و تیز علیه دولت روحانی توسط جناح بازنده در انتخابات عادت کرده بودند اما تهدید رییس جمهور مستقر در مراسم دعای عرفه موجب تعجب همگان شد.منصور ارضی در مراسم امسال روز عرفه در سخنانی عجیب گفت: اون یارو در استخر مرد، این یارو هم آخرش در استخر میمیرد.
با این گونه سخنان باز این پرسش قدیمی در اذهان شکل گرفت که چه ضرورتی دارد که مداحان به صورت مصداقی وارد عرصه سیاست شوند؟
برخی از مداحان که حب و بغض های غلیظ شان نسبت به دولتهای نهم و دهم انگشتهایی را به نشانه حیرت به دهان گذاشته است این روزها همچنان بر همان رویه سابق پای می فشارند و به تعبیر یکی از همانها از علی پروین و ناصر حجازی که صاحب نظرترند! لذا ورود به مصادیق را نشانه روشنگری و در صحنه بودن می دانند.از طرفی برخی از مداحان السابقون مانند حاج قربان و حاج مرتضی طاهری معتقدند که ورود مداحان تنها باید در حوزه دفاع از کلیت نظام و ولایت باشد و ورود به مصادیق جز لطمه به جامعه مداحی و بی اعتبار کردن آن منفعتی در پی ندارد. این موضوعی است که روحانیت و مراجع عظام نیز بدان تاکید دارند و نسبت به جناح بازیها و کشاندن آن به روضه و عزاداری بارها هشدار داده اند. حال باید دید این روند تا کجا ادامه خواهد داشت؟
2929