افتتاح نمایشگاه «1350 بود»/پوسترهایی که از دل تاریخ معاصر می آیند


افتتاح نمایشگاه «1350 بود»/پوسترهایی که از دل تاریخ معاصر می آیند

نمایشگاه پوسترهای طراحی اعلان فیلم محمدعلی باطنی با عنوان «1350 بود» در خانه هنرمندان افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان، نمایشگاه پوسترهای طراحی اعلان فیلم محمدعلی باطنی با عنوان «۱۳۵۰ بود» با حضور علیرضا قاسم خان مدیرعامل موزه سینما، آسیه مزینانی معاون هنری خانه هنرمندان ایران، محمدعلی باطنی و جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به سینما و گرافیک شامگاه جمعه ۹ شهریور در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

آسیه مزینانی معاون هنری خانه هنرمندان ایران گفت: نمایشگاه «۱۳۵۰ بود» پروژه مشترک موزه سینما و خانه هنرمندان ایران است که شاهد برگزاری‌ این رویداد با حمایت موزه گرافیک ایران، انجمن صنفی طراحان گرافیک و گروه سینمایی «هنر و تجربه» هستیم.

به گفته مزینانی، نمایشگاه «۱۳۵۰ بود» نخستین پروژه مشترک خانه هنرمندان ایران و موزه سینمای ایران است و از این پس شاهد تداوم همکاری های این ۲ مجموعه فرهنگی و هنری خواهیم بود.

وی افزود: خانواده محمدعلی باطنی بیش از ۱۰ سال بود که قصد برپایی نمایشگاه آثار این هنرمند را داشت اما شرایط برگزاری فراهم نمی‌شد. بالاخره به همت علیرضا قاسم خان مدیرعامل موزه سینما این نمایشگاه شکل گرفت و با حمایت مجید رجبی معمار، ابراهیم حقیقی و مجید بلوچ سرپرست موزه انجمن طراحان گرافیک این پروژه به سرانجام رسید.

به گفته مزینانی، در این نمایشگاه ۱۶۰ پوستر محمدعلی باطنی در معرض دید مخاطبان قرار گرفته و به نوعی مروری بر پوسترهای سینمایی محمدعلی باطنی از سال ۱۳۵۰ تاکنون است البته همزمان با برپایی این نمایشگاه ۲۰ پوستر و آرت ورک محمدعلی باطنی در سالن استاد ممیز موزه گرافیک ایران نیز در معرض دید مخاطبان قرار می گیرد.

وی گفت: ما تلاش کرده‌ایم به قدر امکانات بخشی از گنجینه آثار محمدعلی باطنی را نمایش دهیم. امیدوارم که امکان نمایش سایر آثارش فراهم شود و از این جهت به خودمان می‌بالیم که مدت‌هاست در زمان حیات استادان آیین بزرگداشت آنها را برگزار می‌کنیم و مثل همیشه مروری بر کارنامه هنری این بزرگان را به امید ارتقای وضیعت هنری امروز وظیفه خود می‌دانیم.

علیرضا قاسم خان مدیرعامل موزه سینما گفت: اگر بپذیریم که اولین آگهی نمایش فیلم در مهرماه سال ۱۲۸۶ یعنی هفت سال پس از ورود سینما به ایران در روزنامه حبل‌المتین چاپ شده است، می‌توانیم به قدمت آگهی سینمایی پی ببریم. ۲ سال بعد، اولین اعلان سینمای ایران که مردم را به تماشای یک فیلم در سینما فاروس دعوت می‌کرد، منتشر شد.

وی عنوان کرد: از سال ۱۲۹۰ تا سال ۱۳۰۰ بنا به تحولات سیاسی و اجتماعی در ایران و جهان قیام جنگل، جنگ جهانی اول و انقلاب بلشویکی نمایش فیلم و به تبع آن اعلان سینما از رونق افتاد اما از سال ۱۳۴۰ و با رونق گرفتن و تاسیس سالن‌های سینما شاهد رونق اعلان‌های سینما در ایران هستیم. نخستین فیلم بلند سینمایی ایران به نام «آبی و رابی» در سال ۱۳۰۹ توسط اوانس اوگانیانس ساخته شد و اعلان این فیلم چیزی جز نوشته نبود.

قاسم خان ادامه داد: برای نخستین فیلم صدادار ایران؛ «دختر لر» یک پوستر توسط یک طراح هندی طراحی شد. اگرچه جریان تولید فیلم ایرانی به دلایل گوناگون از سال ۱۳۱۷ تا سال ۱۳۲۶ متوقف شد اما پوسترسازی و تصویرگری به راه خودش ادامه داد. پوسترهای فیلم‌های خارجی در متن و حاشیه با عنوان‌های فارسی تیتربندی می‌شد.

به گفته مدیرعامل موزه سینما، در سال ۱۳۲۶ نخستین سفارش چاپ یک پوستر رنگی برای یک فیلم به چاپخانه روزنامه اطلاعات داده شد. در دهه ۴۰ و ۵۰ با نام‌های متعددی در حوزه طراحی پوستر برای سینما مواجه می‌شویم، افرادی چون محسن دولو، مرتضی کاتوزیان، ادوارد آرشامیان، آیدین آغداشلو، علی اکبر شیرافکن، قباد شیوا، عباس کیارستمی، علی اکبر صادقی و علی مظاهری برخی از این نام‌ها هستند.

وی افزود: در بین طراحان و نقاشان اعلان فیلم این ۲ دهه، محمدعلی جودت و محمدعلی باطنی بخش مهمی از تاریخ طراحی و نقاشی پوستر فیلم در ایران را به خود اختصاص می‌دهند. اینجاست که جایگاه محمدعلی باطنی در تاریخ سینما و به‌خصوص گرافیک ایران مشخص می‌شود.

در ادامه محمدعلی باطنی در سخنانی کوتاه ضمن قدردانی از تمام کسانی که سهمی در شکل‌گیری و برپایی این نمایشگاه داشتند، گفت: هدف پوستر این است که مخاطب را به سینما ببرد از این رو یک پوستر سینما باید به گونه‌ای طراحی شود که خوب دیده شود.

محمدعلی باطنی متولد سال ۱۳۲۲ است او در طول چهار دهه بیش از ۳۰۰ پوستر برای سینمای ایران طراحی کرده است و از هنرمندان برجسته در تاریخ طراحی پوستر فیلم در ایران به شمار می‌آید. پوسترهای باطنی را می‌توان ادامه‌ای بر طراحی پوستر نقاشان تبلیغاتی چون هایک اجاقیان، میشا گراگوسیان و محسن دولو دانست.

نمایشگاه «۱۳۵۰ بود» با همکاری مسعود ناصری، مرتضی آکوچکیان مدیر هنری، سارا خدا کرمی مدیر اجرایی، لیلا نقلی دبیر نمایشگاه و مهتاب مفید و فاطمه کافی‌زاده کارشناس گالری‌ها شکل گرفته است. پوستر این نمایشگاه نیز توسط مرتضی آکوچکیان طراحی شده است.

نمایشگاه پوسترهای طراحی اعلان فیلم محمدعلی باطنی با عنوان «۱۳۵۰ بود» تا ۲۰ شهریور دایر است.


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان، نمایشگاه پوسترهای طراحی اعلان فیلم محمدعلی باطنی با عنوان «۱۳۵۰ بود» با حضور علیرضا قاسم خان مدیرعامل موزه سینما، آسیه مزینانی معاون هنری خانه هنرمندان ایران، محمدعلی باطنی و جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به سینما و گرافیک شامگاه جمعه ۹ شهریور در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

آسیه مزینانی معاون هنری خانه هنرمندان ایران گفت: نمایشگاه «۱۳۵۰ بود» پروژه مشترک موزه سینما و خانه هنرمندان ایران است که شاهد برگزاری‌ این رویداد با حمایت موزه گرافیک ایران، انجمن صنفی طراحان گرافیک و گروه سینمایی «هنر و تجربه» هستیم.

به گفته مزینانی، نمایشگاه «۱۳۵۰ بود» نخستین پروژه مشترک خانه هنرمندان ایران و موزه سینمای ایران است و از این پس شاهد تداوم همکاری های این ۲ مجموعه فرهنگی و هنری خواهیم بود.

وی افزود: خانواده محمدعلی باطنی بیش از ۱۰ سال بود که قصد برپایی نمایشگاه آثار این هنرمند را داشت اما شرایط برگزاری فراهم نمی‌شد. بالاخره به همت علیرضا قاسم خان مدیرعامل موزه سینما این نمایشگاه شکل گرفت و با حمایت مجید رجبی معمار، ابراهیم حقیقی و مجید بلوچ سرپرست موزه انجمن طراحان گرافیک این پروژه به سرانجام رسید.

به گفته مزینانی، در این نمایشگاه ۱۶۰ پوستر محمدعلی باطنی در معرض دید مخاطبان قرار گرفته و به نوعی مروری بر پوسترهای سینمایی محمدعلی باطنی از سال ۱۳۵۰ تاکنون است البته همزمان با برپایی این نمایشگاه ۲۰ پوستر و آرت ورک محمدعلی باطنی در سالن استاد ممیز موزه گرافیک ایران نیز در معرض دید مخاطبان قرار می گیرد.

وی گفت: ما تلاش کرده‌ایم به قدر امکانات بخشی از گنجینه آثار محمدعلی باطنی را نمایش دهیم. امیدوارم که امکان نمایش سایر آثارش فراهم شود و از این جهت به خودمان می‌بالیم که مدت‌هاست در زمان حیات استادان آیین بزرگداشت آنها را برگزار می‌کنیم و مثل همیشه مروری بر کارنامه هنری این بزرگان را به امید ارتقای وضیعت هنری امروز وظیفه خود می‌دانیم.

علیرضا قاسم خان مدیرعامل موزه سینما گفت: اگر بپذیریم که اولین آگهی نمایش فیلم در مهرماه سال ۱۲۸۶ یعنی هفت سال پس از ورود سینما به ایران در روزنامه حبل‌المتین چاپ شده است، می‌توانیم به قدمت آگهی سینمایی پی ببریم. ۲ سال بعد، اولین اعلان سینمای ایران که مردم را به تماشای یک فیلم در سینما فاروس دعوت می‌کرد، منتشر شد.

وی عنوان کرد: از سال ۱۲۹۰ تا سال ۱۳۰۰ بنا به تحولات سیاسی و اجتماعی در ایران و جهان قیام جنگل، جنگ جهانی اول و انقلاب بلشویکی نمایش فیلم و به تبع آن اعلان سینما از رونق افتاد اما از سال ۱۳۴۰ و با رونق گرفتن و تاسیس سالن‌های سینما شاهد رونق اعلان‌های سینما در ایران هستیم. نخستین فیلم بلند سینمایی ایران به نام «آبی و رابی» در سال ۱۳۰۹ توسط اوانس اوگانیانس ساخته شد و اعلان این فیلم چیزی جز نوشته نبود.

قاسم خان ادامه داد: برای نخستین فیلم صدادار ایران؛ «دختر لر» یک پوستر توسط یک طراح هندی طراحی شد. اگرچه جریان تولید فیلم ایرانی به دلایل گوناگون از سال ۱۳۱۷ تا سال ۱۳۲۶ متوقف شد اما پوسترسازی و تصویرگری به راه خودش ادامه داد. پوسترهای فیلم‌های خارجی در متن و حاشیه با عنوان‌های فارسی تیتربندی می‌شد.

به گفته مدیرعامل موزه سینما، در سال ۱۳۲۶ نخستین سفارش چاپ یک پوستر رنگی برای یک فیلم به چاپخانه روزنامه اطلاعات داده شد. در دهه ۴۰ و ۵۰ با نام‌های متعددی در حوزه طراحی پوستر برای سینما مواجه می‌شویم، افرادی چون محسن دولو، مرتضی کاتوزیان، ادوارد آرشامیان، آیدین آغداشلو، علی اکبر شیرافکن، قباد شیوا، عباس کیارستمی، علی اکبر صادقی و علی مظاهری برخی از این نام‌ها هستند.

وی افزود: در بین طراحان و نقاشان اعلان فیلم این ۲ دهه، محمدعلی جودت و محمدعلی باطنی بخش مهمی از تاریخ طراحی و نقاشی پوستر فیلم در ایران را به خود اختصاص می‌دهند. اینجاست که جایگاه محمدعلی باطنی در تاریخ سینما و به‌خصوص گرافیک ایران مشخص می‌شود.

در ادامه محمدعلی باطنی در سخنانی کوتاه ضمن قدردانی از تمام کسانی که سهمی در شکل‌گیری و برپایی این نمایشگاه داشتند، گفت: هدف پوستر این است که مخاطب را به سینما ببرد از این رو یک پوستر سینما باید به گونه‌ای طراحی شود که خوب دیده شود.

محمدعلی باطنی متولد سال ۱۳۲۲ است او در طول چهار دهه بیش از ۳۰۰ پوستر برای سینمای ایران طراحی کرده است و از هنرمندان برجسته در تاریخ طراحی پوستر فیلم در ایران به شمار می‌آید. پوسترهای باطنی را می‌توان ادامه‌ای بر طراحی پوستر نقاشان تبلیغاتی چون هایک اجاقیان، میشا گراگوسیان و محسن دولو دانست.

نمایشگاه «۱۳۵۰ بود» با همکاری مسعود ناصری، مرتضی آکوچکیان مدیر هنری، سارا خدا کرمی مدیر اجرایی، لیلا نقلی دبیر نمایشگاه و مهتاب مفید و فاطمه کافی‌زاده کارشناس گالری‌ها شکل گرفته است. پوستر این نمایشگاه نیز توسط مرتضی آکوچکیان طراحی شده است.

نمایشگاه پوسترهای طراحی اعلان فیلم محمدعلی باطنی با عنوان «۱۳۵۰ بود» تا ۲۰ شهریور دایر است.

کد خبر 4390985


(تصاویر) مخوف‌ترین مرکز بازداشت و شکنجه در دمشق