توقف در آستانه تاریخ‌سازی | ویلیامز به داور و تنیسور ژاپنی باخت


همشهری آنلاین:
اسطوره تاریخ تنیس زنان در آستانه رسیدن به بیست و چهارمین...
همشهری آنلاین: اسطوره تاریخ تنیس زنان در آستانه رسیدن به بیست و چهارمین قهرمانی در گرنداسلم‌ها به شدت با سرداور مسابقه درگیر شد و بازی فینال را به تنیسور 20 ساله ژاپنی باخت.

توقف در آستانه تاریخ‌سازی | ویلیامز به داور و تنیسور ژاپنی باخت

توقف در آستانه تاریخ‌سازی | ویلیامز به داور و تنیسور ژاپنی باخت
ورزش > توپ و تور - همشهری آنلاین:
اسطوره تاریخ تنیس زنان در آستانه رسیدن به بیست و چهارمین قهرمانی در گرنداسلم‌ها به شدت با سرداور مسابقه درگیر شد و بازی فینال را به تنیسور ۲۰ ساله ژاپنی باخت.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی اسپورت، سرنا ویلیامز 36 ساله که در آستانه رسیدن به رکورد 24 قهرمانی مارگارت کورت در گرنداسلم‌ها بود، در یکی از دراماتیک‌ترین صحنه‌های فینال اوپن استرالیا به شدت از رفتار داور بالا عصبانی شد و او را «دزد» خطاب کرد. هر چند تماشاگران حاضر در فلاشینگ میدوز در نیویورک هوادار تنیسور سیاهپوست آمریکایی بودند و در تقابل با داور پرتغالی از او حمایت کردند.

ویلیامز در یک صحنه برای عصبانی شدن و شکستن راکت از کارلوس راموس اخطار گرفت و در صحنه دیگر برای نقض قانون یک امتیاز از دست داد. او در نهایت بازی را با امتیازهای 2-6 و 4-6 به اوزاکا واگذار کرد؛ تنیسور جوان ژاپنی که در 20 سالگی نخستین و تنها چشم‌بادامی برنده یکی از چهار گرنداسلم دنیای تنیس حرفه‌ای است. او پیش از آغاز اوپن آمریکا بخت بیستم قهرمانی بود و در هفت بازی خود تنها یک ست مقابل آریانا سابالنکا از بلاروس از دست داد.

ویلیامز در پایان بازی به گرمی از حریف خود تقدیر کرد و قهرمانی را به او تبریک گفت اما حاضر نشد با داور دست بدهد. مشکل اصلی تنیسور آمریکایی با داور با راهنمایی‌هایی مربی ویلیامز آغاز شد. پاتریک مورات‌اوغلو که از 2012 مربی شماره یک پیشین دنیاست و در یک لحظه او را راهنمایی کرد؛ اتفاقی که در رقابت‌های حرفه‌ای تنیس زنان قانونی اما در چهار گرنداسلم استرالیا، فرانسه، ویمبلدون و آمریکا غیرمجاز است.

تنیسور آمریکایی در اعتراض به داور گفت که از مربی‌اش راهنمایی نگرفته و «ترجیح می‌دهم ببازم و با جرزنی برنده نشوم». البته مربی فرانسوی در پایان بازی با تایید اینکه نکاتی را به ویلیامز یادآوری کرده افزود: «من راهنمایی‌اش کردم اما او نگاهم نمی‌کرد. ساشا (مربی اوزاکا) هم داشت او را راهنمایی می‌کرد. در بازی‌های تنیس همه همین کار را می‌کنند.» گرچه این اعتراف دیرهنگام دردی از ویلیامز دوا نکرد.

در حالی که تنش در ورزشگاه آرتور اش نیویورک به اوج رسیده بود، تماشاگران به شدت از ویلیامز حمایت می‌کردند. تنیسور عصبانی هنگام استراحت در ست دوم و در شرایطی که سه بر چهار از رقیب ژاپنی عقب افتاده بود، رو به داور پرتغالی کرد و با حالتی شبیه فریاد گفت: «تو یک دروغگویی و تا وقتی زنده‌ای دیگر هرگز بازی‌های من را داوری نمی‌کنی. نمی‌خواهی از من عذرخواهی کنی؟ بگو که متاسفی.» او در پایان هم داور را به «تبعیض جنسیتی» متهم کرد.

آنچه در پایان بازی اتفاق افتاد تقریبا باورکردنی نبود. سرداور با همراهی نیروهای امنیتی زمین بازی را ترک کرد و حتی برای اهدای جوایز هم برنگشت. 24 هزار تماشاگر عمدتا آمریکایی هم با هو کردن‌های پیاپی عرصه را بر تنیسور ژاپنی چنان تنگ کردند که اوزاکا برای پنهان کردن اشک‌هایش ناچار شد کلاه خودش را پایین‌تر بکشد. نائومی 20 ساله چنان تحت تاثیر قرار گرفته بود که هنگام بیرون رفتن کم مانده بود جام قهرمانی از دستانش به زمین بیفتد.

سرنا از تماشاگران خواست به قهرمان ژاپنی احترام بگذارند و آنها هم اوزاکا را تشویق کردند. نخستین ژاپنی برنده گرنداسلم در سخنانش بازی کردن مقابل ویلیامز را رویای همیشگی خود دانست و از اینکه بازی به شیوه‌ای غیرمعمول پایان یافت، از همه عذر خواست. تنیسور صریح آمریکایی پیش از این در سال‌های 2009 و 2011 هم در بازی‌های فینال مقابل کیم کلایسترز بلژیکی و سم استوسر استرالیایی عصبانی شده و باخته بود.

آنچه در بازی نهایی تنیس اوپن آمریکا 2018 اتفاق افتاد، بازتاب‌های گسترده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی داشت. اندی رادیک، تنیسور آمریکایی و قهرمان پیشین یو.اس اوپن نوشت: «بدترین داوری که در عمرم دیده‌ام... بدترین!» برخی دیگر هم با اشاره به ناداوری علیه ویلیامز، قهرمانی جوان ژاپنی را ستودند. وعده تنیسور آمریکایی برای مبارزه با تبعیض جنسیتی هم با حمایت بسیاری از چهره‌های تنیس مواجه شد.


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته