به گزارش فارس، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران به کابل سفر کرد وی امروز با «عبدالله عبدالله» رئیس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

عراقچی که به منظور شرکت در نشست سه جانبه ایران، افغانستان و هند و بحث و گفت‌وگو پیرامون سند جامع همکاری‌ها بین 2 کشور به کابل سفر کرده، در این دیدار عنوان کرد: کار سه کمیته از کمیته‌های پنج‌گانه برای دست‌ یافتن به سند جامع همکاری‌های مشترک بین 2 کشور نهایی است و کار بر روی 2 کمیته دیگر 90 درصد پیشرفت داشته است.

سفر عراقچی به کابل/ تاکید بر حفظ ثبات و امنیت در افغانستان

وی امضای سند همکاری‌های جامع در روابط دو کشور را در راستای توسعه مناسبات مهم ارزیابی کرد.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران خاطرنشان کرد: سیاست ایران در قبال افغانستان مبتنی بر احترام به حاکمیت ملی و همکاری با این کشور است و جمهوری اسلامی از ابتکار دولت افغانستان برای حفظ وحدت ملی، تامین ثبات، صلح و امنیت حمایت می‌کند.

وی بر مبارزه مشترک با تروریسم تاکید کرد و گفت که تروریسم خوب و بد ندارد.

عراقچی به نگرانی ایران درباره فعالیت‌های گروه‌ تروریستی داعش اشاره کرد و افزود: ما امنیت افغانستان را امنیت خودمان می‌دانیم و به همین خاطر باید در مبارزه با داعش همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

سفر عراقچی به کابل/ تاکید بر حفظ ثبات و امنیت در افغانستان

معاون وزارت خارجه ایران بر تداوم همکاری‌‌های بانکی و گسترش روابط اقتصادی بین 2 کشور تاکید کرد و گفت: در حال حاضر حجم مبادلات اقتصادی بین ایران و افغانستان سه میلیارد دلار است.

در ادامه این دیدار، عبدالله عبدالله ضمن قدردانی از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به مردم و دولت افغانستان گفت: با نیت و اراده خوب در خصوص سند همکاری‌های جامع و کمیته‌های پنج‌گانه کار صورت گرفته است.

رئیس اجراییه افغانستان افزود: حکومت وحدت ملی علاقه‌مند به تکمیل و امضای سند همکاری‌های جامع بین 2 کشور است.

وی با اشاره به اوضاع جاری در افغانستان گفت: تروریسم تهدیدی برای امنیت ملی ماست. در راستای مبارزه با تروریسم، همکاری‌هایی بین افغانستان و ایران وجود داشته، اما تهدیدهای مشترک نیازمند همکاری‌های بیشتر است.

عبدالله، نشست سه جانبه افغانستان، ایران و هند را مهم خواند و گفت: امیدواریم این نشست‌، فرصت‌های جدیدی را برای مردم و سرمایه‌گذاران و تجار سه کشور فراهم کند.

رئیس اجراییه حکومت وحدت ملی تاکید کرد: افغانستان در سیاست خارجی‌ خود براساس اصل حاکمیت ملی و منافع ملی خود تصمیم می‌گیرد و روابط بین 2 کشور تحت تاثیر کشور ثالث نخواهد بود.

همچنین در این دیدار، در رابطه با همکاری دوجانبه در راستای مبارزه با تروریسم، مبارزه با قاچاق و تولید مواد مخدر، مهاجران، برجام، معضل آب و گسترش همکاری‌های دوجانبه، بحث و تبادل نظر شد.