انتقاد پاکستان از هند برای لغو مذاکرات


انتقاد پاکستان از هند برای لغو مذاکرات

اسلام آباد - ایرنا - نخست وزیر، وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، با انتقاد از لغو مذاکره وزیران خارجه هند و پاکستان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، از این اقدام ابراز تاسف کردند.

به گزارش شامگاه شنبه ایرنا، دولت هند روز گذشته کمتر از 24 ساعت پس از پذیرش درخواست نخست وزیر پاکستان برای دیدار وزیران خارجه دو کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک،این قرار را لغو کرد.
تصمیم هند برای لغو دیدار وزیران خارجه هند و پاکستان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل پس از کشته شدن سه نیروی پلیس در ایالت جامو و کشمیر گرفته شد.
«عمران خان» نخست وزیر پاکستان نیز امروز شنبه سی و یکم شهریورماه، با اظهار ناخرسندی عمیق از تصمیم دولت هند در لغو دیدار از پیش برنامه ریزی شده وزیران امور خارجه هند و پاکستان در حاشیه اجلاس سازمان ملل در نیویورک گفت: از رفتار منفی و متکبرانه هند در قبال درخواست پاکستان برای آغاز گفتگوهای صلح بسیار متاسفیم.
وی در یک پیام توئیتری نوشت: برای آغاز دوباره روند گفت و گوهای صلح به هند پیشنهاد دیدار متقابل وزرای امور خارجه را داده بودم اما از واکنش منفی اخیر هند مایوس شدم.
وی در پیام توئیتری خود بدون ذکر نام مقامات هندی آنها را عاری از دوراندیشی و بصیرت سیاسی دانست.

*** قریشی:اقدام هند مایوس کننده بود
از سوی دیگر وزیر امورخارجه پاکستان نیز از اقدام همتای هندی در عدم ملاقات با وی در حاشیه نشست سالانه سازمان ملل در نیویوک اظهار تاسف کرد.
«شاه محمود قریشی» گفت: پاکستان خواهان احیاء روابط با هند است یقینا تصمیم هند باعث حیرت ما شد.
وی با بیان انتخابات پیش رور در هند گفت: تصمیم دولت هند برای پرهیز از ملاقات با مسئولان بلندپایه پاکستان یک تصیم سیاسی است.
وزیر امور خارجه پاکستان در پاسخ به اتهام مقامات هندی مبنی بر دست داشتن اسلام آباد در اقدامات تروریستی در خاک هند نیز گفت: شواهد غیر قابل انکاری مبنی بر نقش هند در اقدامات تروریستی در خاک پاکستان داریم.
شاه محمود قریشی تصمیم هند را با معیارهای دیپلماتیکی در تضاد دانست و گفت: دولت جدید پاکستان تصمیم گرفته است با عبور از وقایع و حوادث گذشته حرکتی رو به جلو داشته باشد.
وی افزود: پاکستان دیگر درخواست ملاقات با مقامات هندی را نخواهد کرد، بلکه این بار بر اساس احترام مقابل در روابط با هند تصمیم گیری خواهیم کرد.
وزیر امور خارجه پاکستان گفت: هیچ بهانه ای وجود ندارد که دولت هند با تکیه بر آن ملاقات دو جانبه در نیویورک را لغو کند.

*** واکنش سخنگوی وزارت خارجه پاکستان
«محمد فیصل»سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز با انتشار بیانیه ای لغو این دیدار از سوی دولت هند را غیر قابل توجیه خواند.
عمران خان رئیس حزب تحریم انصاف پس از پیروزی حزبش در انتخابات پارلمانی و پس از اینکه بر کرسی نخست وزیری پاکستان تکیه زد بلافاصله در پیامی از دولت هند خواست برای آغاز دور جدید روابط سیاسی گفت و گوهای صلح بین دو کشور مجدد آغاز شود.
پس از آن شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان برای دیدار دو جانبه در حاشیه اجلاس سازمان ملل دو نامه به همتای هندی خود نوشت.
بیستم سپتامبر (29 شهریور) بود که وزارت امور خارجه هند با درخواست پاکستان برای دیدار وزرای امور خارجه دو کشور در حاشیه اجلاس سازمان ملل موافقت کرد.
قرار بود در این دیدار دو مسئول بلند پایه درباره برنامه ها خود برای آغاز دور جدید گفت و گوهای صلح با یکدیگر تبادل نظر کنند ولی بیست و یکم سپتامبر (جمعه سی ام شهریورماه) وزارت امور خارجه هند این دیدار را لغو کرد.
دهلی نو علت لغو این دیدار را کشته شدن سه سرباز هند در کشمیر تحت کنترل آن کشور و اقدام پاکستان در چاپ تمبر 'برهان مظفر وانی' عنوان کرد.
برهان وانی از فرماندهان گروه شبه نظامی کشمیری است که ژوئیه 2016 در درگیری با نیروهای هندی در کشمیر کشته شد.
کشته شدن وی جرقه اعتراضات و خشونت ها در کشمیر تحت کنترل هند در پی داشت که همچنان ادامه دارد.
آساق**6125**1663**


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پخش زنده سخنان سید حسن نصرالله در رسانه های جهان