افزایش قیمت ارز موجب رشد صادرات شده است


افزایش قیمت ارز موجب رشد صادرات شده است

برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب با موضوع بایدها و نباید های صادرات پخش شد.

افزایش قیمت ارز موجب رشد صادرات شده استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب (پنجشنبه) با موضوع باید‌ها و نباید‌های صادرات از شبکه دو سیما پخش شد.

در ابتدای برنامه مرتضی سلطانی تولید کننده اظهار کرد: ما ۱۴ درصد نسبت به دوره های گذشته افزایش صادرات داشته‌ایم که حدود ۲ تا ۳ هزار میلیارد محاسبه می‌شود و رشد انفجاری ارز انتظارها را بالا برد و تصور می‌شد که باید رشد صادرات بیش از این ارقام باشد.

در ادامه برنامه جمشید نفر دبیر کل کنفدراسیون صادرات ایران گفت: باید صادرات رشد بیشتری را تجربه می‌کرد اما از ابتدای انقلاب تلاش بر این بوده که قیمت ارز پایین بماند که این امر برای واردات مزیت محسوب می‌شود.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در گفتگوی زنده تلفنی بیان کرد: افزایش قیمت ارز می‌تواند فرصت بالایی را برای صادرات فراهم کند اما نرخی که اکنون وجود دارد بیشتر حالت هیجانی داشته و نمی‌تواند مبنا قرار بگیرد.

سلطانی گفت: صادرات یک قصه دو و سه روزه نیست بلکه نیازمند مهندسی و برنامه‌ریزی دقیقی است چرا که اگر ما بخواهیم در بازارهای دنیا سهمی داشته باشیم نباید به شانس تکیه کنیم بلکه باید مدیریت صحیح داشته باشیم.

وی افزود: انتظار داشتیم که با افزایش قیمت ارز صادرات افزایش پیدا کند اما این اتفاق نیفتاد چراکه صادرات موفق و ماندگار توسط شانس رقم نمی‌خورد.

این تولید کننده بیان کرد:در کشور ما هنوز ادبیات صادرات به درستی تعریف نشده و فرامرزی نیست و اکنون باید تلاش کنیم تا در برابر رقبای خود سهم گیری کنیم البته نمی توان انتظار داشت که این اتفاق یک شبه به وقوع بپیوندد و ما باید یکبار برای همیشه دقت کنیم که دنیا برای موفقیت در امر صادرات چه می کند.

سلطانی تصریح کرد: یک شرکت شکلات سازی در سال ۲۰۱۶ توانست در خاورمیانه ۱۶ میلیارد دلار سهم بگیرد در ایران نیز باید آیین نامه‌ها وارد فضای درستی شود تا بتوانیم از ظرفیت و توان داخلی استفاده کنیم.

نفر دبیر کل کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: باید برای صادرات استراتژی داشته باشیم و ببینیم که در تولید کدام کالا دارای مزیت هستیم نه اینکه تنها تولیدات مازاد خود را صادر کنیم، متاسفانه هنوز این باور ملی شکل نگرفته که صادرات می تواند اقتصاد را قوی کند چرا که مردم وقتی گران شدن یک کالای صادراتی را مشاهده می‌کنند ناراحت می‌شوند اما طبیعتاً گرانی چنین کالاهایی از بیکار ماندن فرزندانشان بهتر است.

گلپایگانی بیان کرد: در برنامه های4، 5 و 6 توسعه به گونه‌ای طراحی شده که ایران قدرت اول اقتصادی منطقه باشد اما متاسفانه هنوز واردات محور هستیم و به بخش صادرات بها نمی‌دهیم.

وی افزود: معمولا قدرت اقتصادی یک کشور را با صادرات و لوگوی آن می سنجند و ما باید بدانیم که در برهه کنونی تنها راه نجات اقتصاد کشور صادرات است چراکه از این طریق می توانیم ارز را وارد کشور کنیم اما متاسفانه هنوز شاهد صدور بخشنامه هایی از سوی دولت هستیم که بر سر راه صادرات سنگ اندازی می‌کند.

سلطانی بیان کرد: کشورهای دیگر برای موفقیت در امر صادرات معجزه نمی‌کنند و به نظر می‌رسد که ما هنوز نتوانسته ایم توانایی‌های خود را در این زمینه شناسایی کنیم در حالی که کریدورهای قوی در منطقه داریم.

وی افزود: ۴۰۰ میلیون نفر در اطراف ایران نیازمند محصولات تولیدی ما هستند به نظر می‌رسد که یکی از مشکلات اشتغال ما این است که در دو نقطه شغلی تجمع ایجاد کرده ایم در صورتی که اشتغال باید به صورت موردی باشد.

این تولید کننده گفت: فرصت‌های بسیاری برای صنایع تبدیلی داریم اما از دانش آن استفاده نمی‌کنیم.

نفر دبیر کل کنفدراسیون صادرات ایران افزود: در سال ۱۹۹۱ در ترکیه صنعت چرم وجود نداشت و ایران جزء رتبه های اول تولید این محصول در جهان بود اما اکنون ترکیه، ایتالیا را پشت سر گذاشته و صنعت چرم خود را قوی کرده است.

سلطانی گفت: اردوغان در دولت خود مصوب کرده که رهبران تولید کارت امنیتی داشته باشند که گرفتار بروکراسی نشوند تا جایی که اگر نیاز به وزیر صنعت داشتند این وزیر در امور آنها ورود پیدا کند به عبارت دیگر ترکیه به لیدرهای صنایع تبدیلی خود بها می دهد مگر در ایران این ظرفیت وجود ندارد اما چرا بها داده نمی شود؟ شرکت‌های برند ساز باید مورد اعتماد دولت قرار بگیرند لذا اگر این مسیر را طی کنیم طی ۵ سال به هدف خود خواهیم رسید.

در حال تکمیل...


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

همسران زنان سیاست‌مدار ایرانی چه می‌کنند؟ + عکس