چرا غرق در تماشای برخی از فیلم‌ها می‌شویم؟


چرا غرق در تماشای برخی از فیلم‌ها می‌شویم؟

برای هر یک از ما پیش آمده است که با تماشای برخی از فیلم‌ها در آن غرق می‌شویم؛ در این گزارش به علت اصلی آن می‌پردازیم.

چرا غرق در تماشای برخی از فیلم‌ها می‌شویم؟به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حتما برای شما هم پیش آمده که در هنگام مشاهده فیلم‌های سینمایی، انیمیشن یا حتی بازی‌های رایانه‌ای، محو تماشای تصاویر آن‌ها شده و از جهان اطراف خود و اتفاقات درونش فاصله گرفته باشید و به نوعی در فضای این فیلم غوطه‌ور شده باشید.

"غوطه وری" مقیاسی است احساسی برای سنجش این حس شگفت انگیز؛ غوطه وری، اصطلاحی است که پیشتر معانی متفاوتی را دربر می‌گرفت اما با تحول رسانه‌ها و ورود به عصر دیجیتال، به تعبیر بسیاری از کارشناسان علوم اجتماعی مفهومی نو و تأثیر گذار به خود گرفته است.

کارشناسان در تعریف این واژه آورده‌اند: رخدادی که طی آن شخصی یا شئی رون مایعی شناور می‌گردد هرچند که منظور از غوطه‌وری در این گزارش، احساسی فراتر از درگیری ذهنی است اما این موضوع دارای بیشترین مشابهت معنی، با مفهوم غوطه‌وری در دنیای رسانه‌ها است.

پرهام شجاع، کارشناس رسانه و انیمیشن در گفتگو با خبرنگار فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ادراک تجارب جذاب و درگیر کننده ذهن ، مفهومی تازه و نوین نیست و عبارات متعددی در رابطه با غوطه‌وری در نظر گرفته شده است.

چرا غرق در تماشای برخی از فیلم‌ها می‌شویم؟

وی گفت: غالبا سه ایده اساسی به منظور توصیف تجارب درگیر کننده مطرح می‌شود که شامل جنبه روانی، جذابیت شناختی و حضور (مجاورت) است. به هر روی، بحث ما، غوطه وری بوده و به وضوح با این مفاهیم متمایز و بهتر است برای فهمی دقیق‌تر نسبت به غوطه‌وری به بررسی رابطه انسان و بازی‌های ویدئویی بپردازیم؛ چرا که بیشترین میزان تعامل بشر با دنیای مجازی و خیالی در این عرصه شکل گرفته است و با ورود واقعیت مجازی به صنعت بازی سازی این تعامل و درگیری بیش از گذشته به چشم می‌آید.

شجاع تصریح کرد: هنگامی که فرد با شروع بازی، نسبت به گذر زمان بی توجه می‌شود، از اتفاقات اطراف خود غافل می‌ماند، ضربان قلبش در مواقع حساس بازی به شدت افزایش می‌یابد و احساس همزاد پنداری شدیدی با کارکتر بازی پیدا می‌کند در حقیقت فرد ، میزان بالایی از غوطه وری را تجریه می‌کند.

این کارشناس رسانه افزود: بهتر است این بحث را با مثالی جالب توجه از یک روان شناس مثبت اندیش آمریکایی، ادامه دهیم . وی در مقاله ای بیان می کند که در هنگام بازی شطرنج ، زمانی که بازی به اوج هیجان می‌رسد، گویا دیگر چیزی نمی‌شنود و جهان در آن لحظه از او منقطع می‌گردد و تمام فکر و ذهنش درگیر بازی می شود.

چرا غرق در تماشای برخی از فیلم‌ها می‌شویم؟

وی ادامه داد: این مثال برای ورزشکاران و هنرمندان حرفه‌ای نیز صدق می کند.هم چنین هنگامی که در محیط کار مشغول گردش میان صفحات وب هستید یا به دنیای واقعیت مجازی وارد می‌شوید به نوعی ، غوطه‌وری را احساس کرده اید .در مجموع می توان برای غوطه وری این سه ویژگی را در نظر گرفت:

فقدان آگاهی از زمان فقدان آگاهی از جهان واقعی مشارکت و حس بودن در محیطی جدید

شجاع در پایان گفت: آزمایش‌هایی نیز در ایران راجع به تأثیر غوطه‌وری بر درمان بیماری‌های اختلال شخصیت نظیر اسکیزوفرنی و فوبیا صورت گرفته است اما به دلیل نبود بسترهای لازم تاکنون بی نتیجه مانده است.

گزارش از: سـارا کیـا

انتهای پیام/


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

20 متن و پیام تبریک تولد پسرم