برداشت خرمای پیارم از نخلستان های حاجی آباد آغاز شد


برداشت خرمای پیارم از نخلستان های حاجی آباد آغاز شد

بندرعباس - ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی حاجی آباد از آغاز برداشت خرمای پیارم از 2 هزار و 200 هکتار از نخلستان های این شهرستان خبرداد.

مهدی عباسپور روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، میزان تولید خرمای شهرستان حاجی آباد در سال 96 را 26 هزار تن اعلام و پیش بینی کرد: این میزان تولید در سال جاری به 26 هزار و 250تن برسد.
وی ابراز داشت: سطح زیر کشت نخیلات در حاجی آباد 5 هزار و 500 هکتار است که در مقایسه با سال گذشته 100 هکتار افزایش داشته است و بیشتر این افزایش نیز مربوط به کشت خرمای پیارم است.
مدیر جهاد کشاورزی حاجی آباد گفت: از مجموع سطح زیر کشت خرمای این شهرستان 4 هزار و 200 هکتار دارای درختان بارور و یکهزار و 300 هکتار نیز غیر بارور هستند.
به گفته عباسپور، سطح زیر کشت پیارم در شهرستان حاجی آباد 2 هزار و 400 هکتار است که یکهزار و 400 هکتار دارای درختان بارور با میانگین تولید 6 هزار و 100 کیلوگرم است.
وی تصریح کرد: میزان برداشت پیارم از سطح نخلستان های حاجی آباد با توجه به افزایش سطح زیر کشت درختان بارور و افزایش میزان تولید حدود 5 درصد افزایش خواهد یافت و پیش بینی می شود از رقم 8 هزارو 250 تن در سال 96 به رقم 8 هزار و700 تن برسد.
این مسوول گفت: برداشت خرمای پیارم از اوایل مهر آغاز و تا اواخر آبان ماه ادامه خواهد داشت که علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای روسیه، ترکیه، آفریقای جنوبی، کانادا، کلمبیا، نیوزلند و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.
ارقام نخل های کشت شده در شهرستان حاجی آباد شامل پیارم، خاصویی، شاهانی، مضافتی، بیزو، خنیزی، فرکان، مرداسنگ، زاهدی، خارکلوت و بردیوار است.
وی بیان داشت: بیشترین نخلستان ‌های پیارم در دهستان ‌های سرچاهان، معدنوئیه، شهدادی، درآگاه و طارم، تزرج و اطراف شهر حاجی آباد است.
به گزارش ایرنا، خرمای پیارم به علت خشک و قابل نگهداری بودن در مدت طولانی به غذای بحران و خرمای شکلاتی معروف است و محصولی بازارپسند در داخل و خارج از استان است.
شهرستان حاجی آباد به علت داشتن آب و هوای گرم و خشک تنها منطقه کشت پیارم در کشور است.
خرمای پیارم سرشار از مواد قندی، پروتئین، کلسیم، پتاسیم، فسفات، منیزیم، آهن، ویتامین و مواد معدنی است.
هرمزگان با برداشت سالانه 150 هزار تن خرما از 37 هزار هکتار رتبه چهارم تولید و سوم سطح زیرکشت خرما در کشور دارد.
در هرمزگان 55 نوع خرما تولید می ‌شود که 20 نوع آن تجاری داخلی و خارجی است و سه نوع پیارم ، خاصویی و مضافتی به کشور‌های استرالیا، کانادا، روسیه و کشور‌های آسیای میانه صادر می شود.
برداشت خرما در هرمزگان با خرمای آل مهتری از اول خرداد آغاز می‌ شود و با برداشت پیارم اواخر آبان ماه پایان می یابد.
شهرستان حاجی آباد در 170 کیلومتری شمال بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.
9887 /6048




برداشت گوجه فرنگی از مزارع اصفهان