هرات؛ شهری با 800 اثر باستانی که محبوب گردشگران خارجی است


هرات؛ شهری با 800 اثر باستانی که محبوب گردشگران خارجی است

«وحید سلطانی» مسئول بخش گردشگری اداره اطلاعات و فرهنگ هرات در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، با اشاره به وجود بناهای تاریخی با قدمت طولانی که به دوره‌های مختلف برمی‌گردد، گفت: صنعت گردشگری از 5 سال پیش...

«وحید سلطانی» مسئول بخش گردشگری اداره اطلاعات و فرهنگ هرات در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، با اشاره به وجود بناهای تاریخی با قدمت طولانی که به دوره‌های مختلف برمی‌گردد، گفت: صنعت گردشگری از 5 سال پیش تاکنون، در حال رشد بوده و و برنامه‌های مختلفی برای جذب توریست در هرات برگزار شده است و در حال حاضر با داشتن بناهای زیبای تاریخی از دوره‌های گذشته به عنوان پایتخت فرهنگی افغانستان معرفی شده است.

سلطانی افزود: این صنعت در هرات با رشد چشمگیری در سال‌های 93 تا 96 رو به رو بوده است که در این سال‌ها نزدیک به 16 هزار توریست در سال 94، در سال‌های 95 ، 23 هزار توریست و در سال 96 نیز 28 هزار توریست داخلی و خارجی برای بازدید از بناهای تاریخی به هرات آمده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به آمار در سال‌های گذشته در سال جاری نیز این آمار تاکنون مثبت بوده و این خود می‌تواند گامی موثر در رشد این صنعت باشد.

هرات؛ شهری با 800 اثر باستانی که محبوب گردشگران خارجی است

«جاوید ضرغام» مسئول بخش فرهنگ و هنر اداره اطلاعات و فرهنگ هرات در این خصوص گفت: در حال حاضر هرات بیش از 800 بنای تاریخی دارد که این بناهای تاریخی در مرکز شهر و شهرستان‌های هرات قرار دارد که معروف‌ترین آنها قلعه اختیارالدین، مسجد جامع هرات، مصلا و مناره‌های هرات، مدرسه سلطان حسین بایقرا، مسجد چهل ستون و خانقاه‌های چشتیه و دیگر بناهای مهم که بیشتر آنها در شهرستان‌های هرات قرار دارد و سبب شده تا پای گردشگران خارجی و داخلی به هرات کشانده شود.

از طرفی دیگر جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات برای افزایش رشد صنعت توریسم در هرات گفت: در هرات زیربناهای مورد نیاز وجود دارد و امکانات خوبی برای گردشگران خارجی و داخلی فراهم شده است.

هرات؛ شهری با 800 اثر باستانی که محبوب گردشگران خارجی است

وی افزود: اداره محلی هرات در راستای رشد این صنعت در این شهر که یکی از مهمترین صنعت‌ها در بخش فرهنگی است تلاش زیادی کرده و از سرمایه‌گذاری‌های دولتی و بخش خصوصی در آینده‌ای نزدیک برای گسترش این صنعت خبر داد.

وضعیت بناهای تاریخی در هرات و تاثیرات آن در صنعت گردشگری

ضرغام مسئول بخش فرهنگ و هنر اداره اطلاعات و فرهنگ هرات با اشاره به تقسیم بناهای تاریخی در هرات به شهر و ولایت هرات گفت: با توجه به وضعیت بد بناهای تاریخی در هرات در حال حاضر در شهر از 100 درصد بناهای تاریخی تنها 30 درصد آن نیز بازسازی شده است و در شهرستان‌های هرات 60 درصد از این بناها با خظر نابودی مواجه است.

وی افزود: در حال حاضر اداره اطلاعات فرهنگ هرات بودجه‌ای برای مرمت بناهای تاریخی در این ولایت ندارد تا از تخریب صد در صدی بناهای تاریخی جلوگیری کند.

از طرفی دیگر سلطانی مسئول بخش گردشگری در هرات از آمار بالای تخریب بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری در هرات ابراز نگرانی کرد و گفت: در حال حاضر صنعت گردشگری در هرات بر داشته‌های تاریخی، فرهنگی و اصیل هرات می‌چرخد اما متاسفانه این داشته‌ها طی گذشت سال‌ها در حال نابودی است و این خود سبب خواهد شد تا دیگر صنعت گردشگری نتواند مانند گذشته درخشش خاص خود را داشته باشد.

هرات؛ شهری با 800 اثر باستانی که محبوب گردشگران خارجی است

وی تاکید کرد: با وجود ایجاد وزارت دولت در امور توریسم در مرکز، اما تاکنون برنامه‌ای نداشته و هیچ اقدامی برای رشد صنعت توریسم صورت نگرفته است و باید در یک بازنگری چالش‌ها رفع شود تا صنعت توریسم به عنوان درآمد پایدار باقی بماند.

«مستمند غوری» کارشناس فرهنگی در هرات بر این باور است که حکومت افغانستان و وزارت اطلاعات فرهنگ در این کشور برای جلوگیری از تخریب بناهای تاریخی و مرمت آن تاکنون هیچ کاری انجام نداده و حتی بودجه عمرانی به آن اختصاص نداده است.

وی تاکید کرد که وزارت اطلاعات فرهنگ افغانستان باید در راستای حفظ بناهای تاریخی کمیته‌ای را تشکیل دهد و بودجه ای را برای راه‌اندازی پروژه‌های بازسازی در سطح کلان اختصاص دهد تا هم بناهای تاریخی هرات از بین نرود و هم صنعت گردشگری با رکود جدی مواجه نشود.

تاثیر ناامنی‌های هرات بر صنعت گردشگری

«مستمند غوری» کارشناس فرهنگی در هرات یکی دیگر از دلایل تاثیر گذار در کاهش گردشگران خارجی و حتی داخلی در هرات را افزایش ناامنی‌ها در این ولایت می‌داند.

وی تاکید کرد: گردشگران خارجی و داخلی در هرات به دلیل ناامنی‌ها حتی به هرات سفر نمی‌کنند و چیزی نخواهد گذشت که صنعت گردشگری و شغل‌های زیبای هرات که در اطراف بناهای تاریخی برای گردشگران خارجی ایجاد شده است و از طرفی ایجاد شغل برای شهروندان هراتی شده و از طرفی دیگر نیز هنرهای غنی هرات که در قالب‌های مختلف به گردشگران به فروش می‌رسد از بین خواهد رفت.

هرات؛ شهری با 800 اثر باستانی که محبوب گردشگران خارجی است

جاوید ضرغام مسئول بخش فرهنگ و هنر اداره اطلاعات و فرهنگ هرات با ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی در شهرستان‌های هرات که سبب شده تا پای گردشگران خارجی از هرات کوتاه شود گفت: حکومت و وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نه‌تنها در راستای امنیت بلکه در راستای شناساندن صنعت گردشگری به شهروندان ناکام بوده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر صنعت توریسم هنوز در افغانستان جای بازنکرده و حتی مردم و دولت نیز آگاهی لازم را از این صنعت ندارند.

وی به‌عنوان یکی از مسئولان اداره اطلاعات و فرهنگ در هرات افزایش ناامنی‌ها را در هرات سبب از بین رفتن رفت‌وآمدهای گردشگران خارجی و آفت کار گردشگری می‌داند.

مسئولان گردشگری در هرات نیز با بیان این مطلب که صنعت گردشگری در هرات توانسته تا در دو بخش درآمد خالص و ناخالص هزینه‌های هنگفتی را به خزانه دولت سرازیر کند گفت: سالانه از درآمد خالص بیش از 1.5 میلیون افغانی و از درآمد ناخالص که عبارت است از خرید گردشگران از بازارهای سنتی هرات، استفاده از هتل‌ها و خودروهای مخصوص گردشگران مبالغ زیادی به دولت سود می‌رسد اما تاکنون از سوی دولت با وجود ناامنی‌ها که تاثیرات زیادی در کاهش گردشگری در هرات دارد هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات اما می‌گوید که اداره محلی هرات به دلیل تقویت صنعت گردشگری اعلام کرده است که نیروهای امنیتی در هرات حاضر هستند تا در هنگام آغاز تورهای گردشگری در هرات و سفر به شهرستان‌های هرات به‌صورت ویژه امنیت گردشگران را تامین کند.

در معرض رکود قرار گرفتن شغل‌های سنتی و زیبای هرات بر اثر بی‌توجهی

ضرغام مسئول اداره اطلاعات و فرهنگ هرات نیز شغل‌هایی چون، خراطی، مسگری، صنایع شیشه‌سازی، آهنگری، چرم‌سازی، پیله‌وری را از معروف‌ترین شغل‌های سنتی هرات می‌داند که روزی از پردرآمدترین شغل‌ها در هرات به حساب می‌آمدند.

هرات؛ شهری با 800 اثر باستانی که محبوب گردشگران خارجی است

وی اما تاکید کرد که در حال حاضر از میان این همه شغل نیمی از بین رفته و نیمی دیگر نیز فعالیت چندانی ندارند و وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز به حفظ آنها توجهی نداشته است.

کارشناسان فرهنگی در هرات نیز از رکود شغل‌های سنتی و زیبای هرات ابراز نگرانی کرده و تاکید می‌کنند که با وجود برگزاری کنفرانس فرهنگی در سال 1384 برای حفظ میراث‌های فرهنگی و گسترش بناهای تاریخی و شغل‌های مربوط به آن برگزار شد اما پس از آن نیز با درگیری‌های خود در مرکز و چالش‌های موجود در حکومت، سبب شده‌اند تا هرات با وجود بناهای غنی تاریخی نتواند تا ثبت در میراث‌های فرهنگی جهان شود.

اما مسئولان اداره محلی هرات نیز تاکید می‌کنند که برای احیای مجدد شغل‌های سنتی در هرات اداره محلی دستور داده است تا از تولیدات سنتی در هرات در بازارهای جهانی استفاده شود و حتی برای اهدای جایزه و یا هم تحفه به مقام‌های خارجی در هرات از تولیدات دست‌ساز سنتی هراتی استفاده شود تا کمکی در راستای احیای شغل‌های قدیمی باشد.

امروزه کشورهای خارجی که دارای بناهای تاریخی هستند از طریق صنعت گردشگری درآمد خوبی به دست آورده‌اند و از طرفی نیز برای نگهداری و حفظ بناهای تاریخی خود نیز مصارف هنگفتی را انجام داده‌اند.

هرات؛ شهری با 800 اثر باستانی که محبوب گردشگران خارجی است

مسئولان اداره اطلاعات و فرهنگ هرات نیز می‌گویند اگر در هرات امنیت به درستی ایجاد شود و برای حفظ بناهای تاریخی بودجه‌ای در نظر گرفته شود هرات به تنهایی خود می‌تواند مبالغ هنگفتی را از درک صنعت گردشگری خود به خزانه حکومت سرازیر کند.

کارشناسان فرهنگی در هرات نیز باوجود داشتن بیش از 800 بنای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری اما از ثبت نشدن هرات در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان ابراز نگرانی می‌کنند.

/انتهای پیام/

هرات؛ شهری با 800 اثر باستانی که محبوب گردشگران خارجی است

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

4 مدال طلا نتیجه مبارزات ورزشکاران کیک‌بوکسینگ مهاجر در مسابقات انتخابی تیم ملی