ازبکستان و هند 20 سند همکاری امضا کردند


ازبکستان و هند 20 سند همکاری امضا کردند

ازبکستان و هند 20 سند و قرارداد همکاری در زمینه‌های مختلف امضا کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در چارچوب سفر رسمی خود به هند روز اول اکتبر در دهلی نو با «نارندرا مودی» نخست وزیر هند در مورد گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل در زمینه‌های مختلف گفت‌وگو کرد.

پیشتر در کاخ «راشتراپاتی باهاوان» رئیس جمهور مراسم رسمی استقبال از رئیس جمهور ازبکستان صورت گرفت که «رام نات کوویند» رئیس جمهور و نخست وزیر هند از «شوکت میرضیایف» استقبال کردند.

در گفت‌وگوها راه‌های گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی، سرمایه گذاری، فن آوری‌های روز، پزشکی، داروسازی، گردشگری و دیگر حوزه‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

در پایان مذاکرات 20 سند در زمینه‌های همکاری‌های علمی و فنی، کشاورزی، گردشگری، آموزش نظامی، دادگستری، علوم بهداشت و پزشکی، داروسازی، مطالعات فضا در اهداف صلح آمیز و دیگر ابعاد به امضا رسید.

علاوه بر این، قراردادها در مورد برقراری همکاری‌ها بین استان «اندیجان» و ایالت «گجرات»، شهرهای «سمرقند» و «آگرا» و همچنین ایجاد منطقه آزاد داروسازی با حضور سرمایه گذاری‌های هند امضا شده است.

میرضیایف در نشست مطبوعاتی گفت: ازبکستان برای روابط با هند اهمیت ویژه قائل است و طرفین در گفت‌وگوهای برگزار شده بر علاقمندی متقابل خود برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل تاکید کردند.

وی اظهار داشت: طرفین به توافق رسیدند که مبادلات بازرگانی 2 کشور را تا یک میلیارد دلار برسانند.

میرضیایف ادامه داد: در حالیکه این رقم در سال 2017 میلادی در سطح 323 میلیون و 600 هزار دلار و طی 6 ماه اول سال 2018 میلادی در سطح 134 میلیون و 700 هزار دلار قرار گرفته است.

کارآفرینان 2 کشور چند روز پیش در مورد اجرای 50 طرح سرمایه گذاری به ارزش حدود 3 میلیارد دلار به توافق رسیدند.

مبادلات بازرگانی ازبکستان و هند در سال 2017 میلادی به 323 میلیون و 600 هزار دلار رسیده است.

از جمله صادرات از ازبکستان به هند 32 میلیون و 500 هزار دلار و واردات از هند معادل 291 میلیون و 100 هزار دلار بوده است.

هم اکنون در ازبکستان بیش از 100 شرکت با سرمایه گذاری سرمایه گذاران هند از جمله 15 شرکت با 100 درصد سرمایه سرمایه گذاران هند فعالیت می‌کنند.

ازبکستان به هند میوه و سبزیجات، خدمات حمل و نقلی و گردشگری، کود ازت، آب‌ها و شیره های نباتی، وسایل حمل و نقلی و قطعات آنها، ابریشم خام، مواد خام چرمی صادر می‌کند.

از هند داروها، تجهیزات مکانیک و الکتریکی، قطعات برای اتومبیل‌ها، خدمات حمل و نقلی و گردشگری، دستگاه‌های بصری، مواد شیمیایی، کائوچو و تولیدات لاستیکی و تنباکو وارد می‌کند.

هند در تاریخ 26 دسامبر سال 1991 میلادی استقلال ازبکستان‌ را به رسمیت شناخته و در تاریخ 18 مارس سال 1992 میلادی بین این 2 کشور روابط سیاسی برقرار شده است.

ازبکستان و هند 20 سند همکاری امضا کردند

ازبکستان و هند 20 سند همکاری امضا کردند

ازبکستان و هند 20 سند همکاری امضا کردند

انتهای پیام/ح



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

هاآرتص: نتانیاهو نمی‌خواهد به عربستان امتیاز بدهد