نگرانی ها از ناپدید شدن روزنامه نگار برجسته و منتقد پادشاه عربستان


نگرانی ها از ناپدید شدن روزنامه نگار برجسته و منتقد پادشاه عربستان

دوستان و خویشاوندان جمال خاشوگی نویسنده برجسته و روزنامه نگار عربستان سعودی که اخیرا رهبری پادشاهی سعودی را مورد نقد قرار داده بود، گفتند که پس از دیدار وی با کنسولگری سعودی در استانبول از وی بی‌خبر بوده و از امنیتش نگران هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ دوستان و خویشاوندان جمال خاشوگی نویسنده برجسته و روزنامه نگار عربستان سعودی که اخیرا رهبری پادشاهی سعودی را مورد نقد قرار داده بود، گفتند که پس از دیدار وی با کنسولگری سعودی در استانبول از وی بی‌خبر بوده و از امنیتش نگران هستند.

بر اساس اظهارات نامزد خاشوگی که خارج از کنسولگری منتظرش بود، وی حدود ساعت یک بعد از ظهر وارد کنسولگری شد. نامزد وی که خواست نامش فاش نشود، پس از خارج نشدن خاشوگی، در ساعت 5 عصر که کنسولگری رسما تعطیل شد با پلیس تماس گرفت.
بر طبق گفته های توران کیسلکی دوست خاشوگی که بیرون از کنسولگری ایستاده بود، تا نیمه شب هیچ خبری از وی نشد. وی گفت: "ما با برخی از مقامات ترکیه و پلیس صحبت کردیم. من معتقدم که وی 100 درصد داخل کنسولگری است."
سخنگوهای ترکیه و وزارت خارجه عربستان پاسخی در مورد محل احتمالی خاشوگی ندادند.
خاشوگی مفسر برجسته امور سعودی که برای بخش نظرات جهانی واشنگتن پست می نویسد، از سال گذشته تاکنون در تبعیدی خود خواسته در آمریکا زندگی کرده است. وی به دلیل نگرانی از دستگیری یا ممنوع الخروج شدن عربستان سعودی را ترک کرده بود.
الی لوپز ویراستار نظرات بین الملل واشنگتن پست در بیانیه ای گفت: "ما به جمال دسترسی نداریم و بسیار نگران او هستیم. ما برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر از نزدیک در حال نظارت بر این موقعیت هستیم. این غیرمنصفانه و ظالمانه است، اگر او به خاطر حرفه اش به عنوان یک روزنامه نگار و مفسر بازداشت شده باشد."
وی افزود: "جمال یک نویسنده عالی، ناظر سیاسی با بصیرت و عمیقا متعهد به تبادل آزاد ایده ها است. ما به دیدگاه وی در بخش نظرات جهانی خود اعتماد داریم. امیدواریم که وی در امنیت بوده و به زودی از وی باخبر شویم."
دوستانش گفتند که خاشوگی که سعی در به دست آوردن اسنادی از یک مجوز ازدواج داشت در ابتدا در روز جمعه به کنسولگری عربستان در استانبول رفت. وی به داخل کنسولگری رفت و بدون هیچ حادثه ای از آنجا خارج شد.
پس از سفر به لندن در آخر هفته، وی روز دوشنبه به استانبول بازگشت و صبح روز سه شنبه به کنسولگری دعوت شد. طبق گفته دوستش، ساعت ملاقات وی 1 بعد از ظهر تعیین شد.
به نقل از truth،در طول سال گذشته، خاشوگی به طور گسترده ای درباره تأثیر رشد محمد بن سلمان، شاهزاده جوان عربستان سعودی نوشته و برخی از سیاست های وی از جمله دستگیری مخالفان را مورد انتقاد قرار داده است.
پس از آنکه مقامات عربستان سعودی در ماه مه گروهی از فعالان حقوق زنان را دستگیر کردند، خاشوگی نوشت که این سرکوب حتی مدافعان مصمم دولت را نیز شوکه کرده است.
وی ماه گذشته در ستونی در The Post از عربستان سعودی خواست تا از نفوذ خود برای پایان دادن به جنگ در یمن استفاده کند.
انتهای پیام/

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...