آمریکا در موضوع هند به دنبال حاشیه راندن مسکو است


آمریکا در موضوع هند به دنبال حاشیه راندن مسکو است

تهران - ایرنا - بروکینز نوشت: با وجود ادامه خرید نفت از ایران و امضای قرارداد تسلیحاتی با روسیه از سوی هند، آمریکا با نادیده گرفتن اقدامات دهلی به نوعی درصدد به حاشیه راندن مسکو است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از اندیشکده آمریکایی بروکینز، در دیدار هفته جاری وزرای خارجه و دفاع هند و آمریکا، توافقنامه ای مبنی بر تقویت روابط امنیتی و همکاری راهبردی گسترده تری میان این دو کشور امضا شد. این توافقنامه شامل برنامه های دهلی نو برای خرید سلاح های پیشرفته آمریکایی و به اشتراک گذاری تکنولوژی های نظامی بود. 'جیمز متیس' وزیر دفاع آمریکا احتمالا از اهمیت چین برای در کنار هم قراردادن هند و آمریکا آگاه است و از این روابط به عنوان همکاری میان دو دموکراسی بزرگ جهان یاد می کند که برای داشتن اقیانوس هند و آرام آزاد همکاری می کنند.
به نوشته این اندیشکده، با این وجود، مثل همیشه مشکلاتی نیز وجود داشت؛ این مشکلات شامل ادامه روابط هند با روسیه و ایران است که هر دو از دوستان قدیمی هند، هردو از رقیبان آمریکا و هردو مشمول تحریم های واشنگتن می باشند. اخیرا هند با تحریم های آمریکا علیه ایران مخالفت و اعلام کرده است سفارشاتی مبنی بر واردات نفت از ایران در ماه نوامبر انجام داده است. پیش از این هند سیستم موشک دفاعی زمین به هوا 'اس 400' را از روسیه خریداری کرد که قانون تحریم آمریکا علیه خریداران صنایع دفاع از مسکو را زیر پا گذاشت.
چین که برای هند بزرگترین تهدید خارجی به شمار می آید و چالش های بیشتری نسبت به ایالات متحده برای این کشور به وجود آورده است، از این رو واشنگتن از تمایل هند برای رویارویی با پکن نگران است.

*منافع استراتژیکی و اقتصادی
به نوشته بروکینز، برعکس آمریکا که کشورهای غیر دموکرات مانند عربستان سعودی را به عنوان متحدان خود انتخاب می کند، هند اما دوستانش را بر اساس سطوح دموکراسی، حقوق بشر و حمایت از آزادی آنها انتخاب نمی کند بلکه بیشتر به دنبال منافع استراتژیکی و اقتصادی خود می باشد.
روابط هند و ایران ریشه در تمدن های تاریخی مشترک دارد. سال 2017 ایران 11.2 درصد از نیازهای هند به منابع انرژی از جمله نفت خام را تامین کرد و این کشور را به یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران تبدیل کرد. حالا با اعمال تحریم های جدید نفتی آمریکا علیه ایران، هند به دنبال راهی برای دور زدن این تحریم ها است.
به گفته تحلیلگران، هند به دلیل صنعت اسلحه سازی محدود، یکی از بزرگترین خریدار سلاح از روسیه است. در پنج سال گذشته مسکو 62 درصد از مجموع واردات سلاح هند را تامین کرده است. اخیرا نیز هند قراردادی به ارزش 5 میلیارد دلار برای خرید موشک های اس 400 از روسیه به امضا رسانده است. مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است که هند به دلیل خرید سلاح از روسیه جریمه نخواهد شد، این امر می تواند نه به دلیل حمایت آمریکا از هند در برابر چین بلکه برای منزوی کردن روسیه باشد.
بعضی از کشورهای متحد آمریکا ممکن است مزایای تجارت با ایران یا روسیه را فدای منافع اقتصادی و استراتژیکی بیشتر در ادامه روابط با واشنگتن کنند.

*سلسه مراتب قدرت، نفوذ و استقلال
نفوذ و سلسله مراتب قدرت در شکل گیری سیاست خارجی مستقل هند نقش قابل توجهی داشه است. برای این کشور تحمل قرن ها پیروی از قوانین، موقعیت و نفوذ خارجی با تلاش برای مستقل بودن در هم گره خورده اند.
درک نقش سلسله مراتب قدرت، نفوذ و استقلال برای پیشبینی جایگاه آینده هند در دنیا به خصوص در برخورد با درگیری های میان آمریکا و چین ضروری می باشد.
با وجود تنش های فزاینده واشنگتن با ایران، روسیه و چین هنوز هم این شانس وجود دارد که تاکید دولت ترامپ بر منافع ملی و مقوله روابط با متحدان قدیمی بتواند از طریق سیاست مداران زیرک باعث همدلی بیشتر در رابطه با موضع هند شود. در دنیای چند قطبی آینده، درک درست از سیاست های خارجی گوناگون در قدرت های رو به رشد ممکن است به معنای درک تفاوت میان ثبات و بی ثباتی یا صلح و جنگ باشد.
**آساق**9470**1663**


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس پروفایل پرسپولیس