چالش های نافرجام پادشاه/ اصرار برای ماندن «بن سلمان»


  چالش های نافرجام  پادشاه/ اصرار برای ماندن «بن سلمان»

پادشاه عربستان با وجود چالش ها و فشارهای بین المللی برای برکنارکردن «محمد بن سلمان» از ولیعهدی اصرار دارد تا فرزندش را بر مسند قدرت بنشاند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: با وجود چالش ها و فشارهای بین المللی ضد عربستان برای برکنارگیری «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان اما «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی اصرار دارد تا فرزند خود را به تاج و تخت پادشاهی بنشاند.

پادشاه 82 ساله عربستان سفر داخلی خود را اواخر هفته گذشته به همراه فرزندش آغاز کرد تا باوجود بحرانی که در نتیجه ترور«جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی ایجاد شده است، حمایت خود را از ولیعهدی منتخبش اعلام کند.

به نظر می رسد که این سفر پادشاه سعودی با هدف تقویت قدرت محمد (33 ساله) است که مدیریت امور روزانه این کشور را برعهده دارد و با موج انتقادهای بین المللی از زمان کشته شدن خاشقجی داخل کنسولگری عربستان در استانبول رو به رو است.

تقویت قدرت شاهزاده

عربستان در آغاز امر تفسیرهای متعدد و متناقضی درباره ناپدیدشدن «جمال خاشقجی» روزنامه نگار و منتقد عربستانی ارایه کرد، اما پس از آن اعتراف کرد که این نویسنده واشنگتن پست که مقیم آمریکا بود در یک درگیری کشته شده است. در 25 اکتبرگذشته، «محمد بن سلمان» سکوت سه هفته ای خود را شکست و متعهد شد که عدالت را اجرا می کند اما دوباره به فعالیت و کارهای روزانه و برنامه های آینده اش بازگشت به طوری که پس از هفته ها دوری از عرصه سیاست، یک نوار ویدیویی از وی در اینترنت منتشر می شود که نشان می دهد: وی دوشنبه گذشته یک سرباز عربستان در جنگ با یمن را «قهرمان» توصیف کرده است.

بن سلمان همچنین در جشن یکی از دانشگاه ها در ریاض شرکت کرده است و سنگ بنای راکتور تحقیقاتی هسته ای را که قرار است تاسیس کند، قرار داد.

عدم آمادگی عربستان برای تغییرات

پادشاه عربستان در این سفر داخلی اعلام کرد که عربستان در این مرحله برای تغییرات سیاسی مخصوص در دایره حکومتی آمادگی ندارد.

سلمان بن عبدالعزیز به همراه فرزندش محمد بن سلمان اواخر سه شنبه گذشته در حالی وارد منطقه القصیم شد که جاده ها و خیابان های این منطقه مملو از پرچم های عربستان و عکس پادشاه و ولیعهد بود و شخصیت های عالی رتبه و کودکان القصیم با گل از آنها استقبال کردند.

رسانه های رسمی عربستان اعلام کردند: پادشاه عربستان سنگ بنای پروژه های جدیدی به ارزش 1.12 میلیارد دلار را قرار داد و دستور آزادی تعدادی از زندانیان القصیم را صادر کرد.

تجمع دفاع از خاندان سعودی

محمد بن سلمان، نخستین پادشاه از نسل جدید پس از 65 سال زمامداری شش برادر از 45 فرزند «عبدالعزیز بن سعود» بنیانگذار آل سعود که در سال 1953 میلادی فوت کرد، خواهد بود.

اما ظهور شاهزاده محمد، به عنوان تغییر در نظام حکومتی پس از دهه هایی است که پادشاهان متوالی برای رسیدن به اجماع خاندان پادشاهی تلاش کردند و پست های مهم و بالا را به برادارن یا برادرزادگانشان اعطا کردند.

این درحالی است که بن سلمان، قدرت خود را با دور کردن برخی از عموزادگان از پست های کلیدی و حصرخانگی برخی از آنها و بازداشت شاهزادگان دیگر در هتل بزرگ در راستای مبارزه با فساد تقویت کرد.

مقامات سعودی پس از کشته شدن خاشقجی و تشدید فشارها به تغییر مواضع خود اقدام کردند و هفته گذشته برخی از شاهزادگان را به آغوش خاندان سلطتنی بازگرداندند و تا در این وضعیت به وحدت برسند.

شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز» برادر کوچک سلمان بن عبدالعزیز پس از حادثه خاشقجی برای اصلاحات و اجرای برخی از اقدامات به منظور تلطیف فضای حاکم بر عربستان و رفع تنش ها به ریاض بازگشت و به نظر می رسد که آزادی دو نفر از برادرزادگان پادشاه که سال گذشته بازداشت شدند، و انتشار تصاویر آنها به همراه اعضای خانواده از جمله این تدابیر اصلاحی است. به طوری که شاهزاده «ولید بن طلال بن عبدالعزیز» میلیارد عربستان که برادرش شاهزاده «خالد بن طلال بن عبدالعزیز» به علت انتقاد از طرح مبارزه با فساد بن سلمان به مدت 11 ماه بازداشت بود، در گفتگو با فاکس نیوز از بن سلمان دربرابر بحران خاشقجی و مسئله مبارزه با فساد دفاع کرد.

ولید بن طلال گفت که وی معتقد است که تحقیقات نشان خواهد که ولیعهد عربستان صددرصد بی گناه است.

نگرانی مردمی

«مضاوی الرشید» استاد عربستان مقیم لندن گفت: تنش، نگرانی و بازداشت از زمان کشته شدن خاشقجی بر جامعه عربستان حاکم شده است.

الرشید افزود: سفر پادشاه به مناطق مختلف این کشور نشان می دهد که پادشاه همچنان در جایگاه خود است و بالاترین قدرت در این کشور به شمار می آید.

منافع شخصی

« سید المرشدی» پژوهشگر متخصص در امور عربی به مصر العربیه گفت: خاندان حاکم در عربستان از اختیاراتی برخوردارند که می توانند با شاهزاده محمد بن سلمان مخالفت کنند، اما در این زمان باتوجه به از هم گسستگی و انشعاب در منافع شخصی شان نمی توانند از تغییرات سخن بگویند.

وی افزود: این شاهزاده جوان با قدرت برآنها مسلط است و عموم مردم عربستان به دلایل بسیاری ازجمله وضعیت اقتصادی و اجتماعی و رفاهی که در آن زندگی می کنند، طغیان نمی کنند و خانواده های مرفه تر نیز به سختی بر حکومت طغیان کنند./

پایان پیام/44

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟