نقش مولفان در تقویت سرانه مطالعه بی بدیل است


نقش مولفان در تقویت سرانه مطالعه بی بدیل است

تهران – ایرنا – فرماندار شهرستان دماوند با بیان اینکه وضعیت کتابخوانی در این شهرستان مطلوب نیست، گفت: لازمه تقویت این مهم، فعالیت، ارتباط و نقش موثر مؤلفان شهرستان دماوند با گروه‌های فرهنگی و اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا از دماوند، مجید صفری روز شنبه در نشست صمیمی با مولفین، نویسندگان و کتابداران شهرستان دماوند به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی که در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: شهرستان دماوند از جمله شهرستان هایی است که به اهالی فرهنگ و هنر معروف است و در شرایطی زندگی می کنیم که آثار مطالعه موجب آگاهی بخشی به مردم می شود.
وی با بیان اینکه مردم باید از شرایط اجتماعی، حقوق شهروندی و موضوعات پیرامون‌ خود آگاهی داشته باشند، بیان کرد: گاهی از آگاهی‌بخشی مردم غافل می شویم و شاید به همین دلیل است که آمار مطالعه پایین بوده و نگران کننده است.
فرماندار شهرستان دماوند با اشاره به اینکه مردم کمتر برای مطالعه وقت می گذارند و در رفتار آنان بیشتر شتابزدگی دیده می شود، تصریح کرد: چیزی که همه‌ اقشار جامعه اعم از مسئولان، مولفین، دانش‌آموزان و دانشجویان و مردم به شدت به آن نیاز دارند، افزایش سطح‌آگاهی است و تا این مهم محقق نشود، به زمان، جامعه و دنیای پیرامون خود شناخت پیدا نمی کنند.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: علت اینکه در برخی مسائل و موضوعات دچار مشکل می‌شویم، به دلیل تصمیم گیری های نا ‌آگاهانه است زیرا بدون مطالعه صحبت و بدون دقت دستوراتی صادر می شود.
وی نقش مولفان را در آگاه بخشی اقشار مختلف جامعه موثر دانست و افزود: نویسندگان و مؤلفان باید در بحث اجرایی با دید منتقدانه خود عملکرد مسئولان را مورد ارزیابی قرار دهند چراکه روحیه پیگیری و مطالبه‌گری آنان، قطعا بسیاری از مشکلات کنونی را قابل حل خواهد کرد.
صفری با تاکید بر تشکیل نمایشگاه دائمی کتاب با عنوان نمایشگاه دائمی ارائه کتاب و تالیفات مولفین شهرستان دماوند، گفت: حضور جامعه مولفان در گروه های فرهنگی و اجتماعی باید قوی تر باشد و نقش آنان در آگاه بخشی دانش آموزان بی بدیل است که این مهم با تعامل بین مدارس و آموزش و پرورش می توان محقق کرد.
حسین محمدی، رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند نیز در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: شهرستان دماوند بیش از 40 مولف دارد که آثار آنان بیش از 100 کتاب است که برخی آثارشان را به کتابخانه های عمومی شهرستان اهدا کرده‌اند.
وی با بیان اینکه تعداد کتابداران سطح شهرستان 12 نفر هستند و شهرستان 4 کتابخانه نهادی و دو کتابخانه مشارکتی دارد، تصریح کرد: در کتابخانه های شهرستان برنامه های متنوعی اعم از نشست‌های کتابخوان، نشست‌های مدرسه ای، نقد کتاب، کارگاه‌های مختلف آموزشی برگزار می شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه کتابخانه های عمومی دماوند از لحاظ منابع رشد چشمگیری داشته و تعداد منابع کتابخانه ها حدودا 60هزار عنوان کتاب است، افزود: کتابخانه‌ها زیربنای توسعه و ترویج فعالیت‌های فرهنگی هستند و باتوجه به سه ضلع تولید مربوط به مولف، توزیع مربوط به ناشر و اشائه که مربوط به کتابفروشی ها است، امید است شاهد حمایت های دیگر نهادها باشیم.
محمدی با اشاره به اینکه سه هزار و 400 نفر در کتابخانه های عمومی دماوند عضویت دارند، خاطرنشان کرد در بخش زیرساخت‌های کتابخانه به لحاظ متری ضعیف هستیم زیرا به ازای هر 100 نفر باید 8 مترمربع فضا داشته باشیم که الان این فضا محدود است که امیدواریم با اضافه شدن کتابخانه جدید به سایر کتابخانه ها این شاخص هم رشد داشته باشد .
وی ادامه داد: قرار است که کتابخانه جدیدی در شهرستان دماوند اضافه شود که امیدواریم در این شاخص نیز، رشد چشم‌گیری داشته باشیم.
رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی دماوند از سال 1395 آمادگی خریداری آثار مؤلفان را دارند، افزود: خیلی از آثار نویسندگانی که به چاپ می‌رسد، از آن بی اطلاع هستیم که لازم است مولفان همکاری و تعامل داشته باشند.
لازم به ذکر است در پایان این نشست از کتابداران شهرستان دماوند و همچنین از علی کریمی 10 ساله به عنوان کوچک‌ترین نویسنده دماوندی که اخیراً نخستین آثار خود با عنوان 'جدال با داعش' به چاپ رسانده، تقدیر شد.
تهرام/7246//1348

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان