انتشار کتابی درباره دکتر محمد مقدم


انتشار کتابی درباره دکتر محمد مقدم
مجموعه شعرها و تحلیل‌های دکتر محمد مقدم (۱۲۸۷-۱۳۷۵) که در سال‌های ۱۳۱۳ و ۱۳۱۴ به نوآوری در شعر فارسی دست زد و نیما نوآوری‌های او را فراتر از زمان دانست به زودی منتشر می‌شود.

کامیار عابدی پژوهشگر و منتقد ادبی که این آثار را گردآوری و همراه با زندگی‌نامه، تحلیل آثار و کتابشناسی کامل این شاعر آماده انتشار کرده است با اعلام این خبر به ایسنا می‌گوید: دکتر مقدم یکی از نوآوران کم‌شناخته‌شده شعر نو در ایران است و چون پس از این دوره به تحصیل در رشته زبان‌های باستانی و ایرانشناسی در دانشگاه پرینستون آمریکا پرداخت و در بازگشت به تدریس در دانشگاه تهران پرداخت، وجهه ادبی او بسیار کم شناخته شده است. او در این دوره موفق شد رشته زبانشناسی را در دانشگاه تهران تاسیس کند و به همین دلیل «انجمن زبانشناسی ایران» از سال ۱۳۹۴ جایزه‌ای را به نام «جایزه دکتر محمد مقدم» پایه‌گذاری کرده که هرساله به بهترین پایان‌نامه‌ها در رشته زبانشناسی اعطا می‌شود.

او می‌افزاید: در کتاب «محمد مقدم: شاعر و زبانشناس» که در ۲۲۰ صفحه به زودی در انتشارات مروارید منتشر خواهد شد، علاوه بر شعرها و تحلیل‌های او، در چند فصل از زندگی، شعر و آرای زبانشناسی او سخن رفته و خلاصه‌ای از نظرهای ایرج افشار، محمدرضا باطنی، فریدون بدره‌ای، علی‌محمد حق‌شناس، محمدرضا شفیعی کدکنی، هرمز میلانیان، پرویز ناتل خانلری، سیف‌الدین نجم‌آبادی، ناصر وثوقی، قاسم هاشمی‌نژاد و نیما یوشیج درباره آثار و شعرهای او نیز نقل شده است.

عابدی همچنین بیان می‌کند: دکتر محمد مقدم در زمینه واژه‌سازی نیز فعالیت‌های درخورتوجهی داشته که در پایان کتاب فهرستی از واژه‌های برساخته او به صورت دوزبانه (انگلیسی-فارسی) آمده است. کلمه‌های «ویراستن، ویراستار، ویرایش» از ساخته‌های دکتر مقدم است.

i​sna.‎​ir

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

«جان برنساید» درگذشت