گرانی بار، وبال بازار


شهرآرا آنلاین (/fa/component/roojanews/frame.html?href=../../) - اگر از...
شهرآرا آنلاین (/fa/component/roojanews/frame.html?href=../../) - اگر از افزایش ٧٠درصدی میوه در یک‌سال اخیر که قدرت خرید مردم را تا حد زیادی کاهش داده است، بگذریم، به طور معمول در هر فصل میوه‌ای خاص در مقایسه با دیگر میوه‌ها دچار...

شهرآرا آنلاین - اگر از افزایش ٧٠درصدی میوه در یک‌سال اخیر که قدرت خرید مردم را تا حد زیادی کاهش داده است، بگذریم، به طور معمول در هر فصل میوه‌ای خاص در مقایسه با دیگر میوه‌ها دچار نوسان قیمت می‌شود که البته می‌تواند دلایل خود را داشته باشد. اما حداقل در ٣ماه اخیر انواع میوه و صیفی‌جات از جمله سیب، موز و گوجه‌فرنگی نوسانات بیشتری را تجربه کرده است. به طور مثال موز درجه یک در ٣ماه اخیر به ترتیب ٧٨٠٠‌، ١٠هزار و ۴٠٠ و ١٢هزار و ٨٠٠تومان قیمت‌گذاری شد. البته گوجه‌فرنگی در آذرماه رکورد ٣ماه گذشته خود را شکست و نوع ممتاز آن حتی به ۵٠٠٠تومان در میدان بار هم رسید. در حال حاضر قیمت این محصول با احتساب سود فروشنده در خرده‌فروشی‌ها ۶٠٠٠تومان است. برای بررسی دقیق‌تر قیمت‌ها سری به بازارهای میوه شهر زدیم و وضعیت را از نزدیک پرس‌و‌جو می‌کنیم.

در اولین فروشگاه وقتی یک نگاه کلی به قفسه میوه‌فروشی‌ها می‌اندازیم، برچسب قیمت دوازده‌هزار تومانی موز، هشت‌هزار تومانی سیب و پنج هزاروهشتصد تومانی نارنگی بیش از همه جلب توجه می‌کند.

﷯ خرید دانه‌ای میوه هم باب شد

«سال گذشته موز۵٠٠٠تومان، نارنگی ٣٠٠٠تومان و سیب هم ٢۵٠٠ تومان بود.» این جمله‌ای است که یکی از میوه‌فروش‌ها به ما می‌گوید. او کمی مکث می‌کند و ادامه می‌دهد: این روزها خرید دانه‌ای و محدود میوه دیگر مسئله عجیبی نیست. تعارف نداریم، مردم قدرت خرید ندارند و مجبورند از هزینه میوه خود بزنند. البته او اشاره‌ای هم به در پیش بودن شب یلدا می‌کند و می‌گوید: هر سال این مواقع میوه گران‌تر می‌شود. بخشی از گرانی روزهای اخیر هم به همین دلیل است.

در حالی با چشم قیمت میوه‌ها را مرور می‌کنم، اشاره‌ای هم به قیمت گوجه می‌کنم که ۵۵٠٠ تومان قیمت‌گذاری شده است.

او در توجیه قیمت گرانی گوجه فرنگی می‌گوید: بار کم و هزینه حمل و نقل هم گران شده است. این دو با هم قیمت گوجه را افزایش داده است.

﷯ علت غیبت گوجه‌فرنگی

در این راسته که میوه‌فروشان زیادی وجود دارند، فقط ٢ تا ٣میوه‌فروشی هست که گوجه برای فروش دارد. علت این غیبت را یک میوه‌فروش این‌طور برایمان تعریف می‌کند: چون تا جایی که ما خبر داریم گوجه گران شده است. وقتی ما هم بخواهیم به آن سود خود را اضافه کنیم دیگر مشتری رغبتی برای خرید آن نخواهد داشت، بنابراین اصلا گوجه به بازار نمی‌آوریم. یکی دیگر از فروشندگان هم می‌گوید: گوجه‌ای که در این فصل به بازار بیاید، چون در سردخانه بوده، دیگر به درد مردم نمی‌خورد. در بین گپ و گفتمان یکی از مشتریان که چند کیلو خیار خریده است می‌گوید: قرار است چند روز دیگر در مراسمی صبحانه پنیر و گوجه به میهمانان بدهیم اما وقتی دیدم قیمت آن به ۵۵٠٠ تا ۶٠٠٠تومان رسیده است از خرید پشیمان شدم و به جایش خیار خریدم. مشتری دیگری هم که در کنار میوه‌فروشی‌ها در حال قدم زدن است، می‌گوید: قرار بود امروز پرتقال، سیب و چند قلم دیگر میوه بخرم اما به دلیل نوسان قیمت‌ها فقط توانستم ٢کیلو نارنگی و سیب درجه٣ بخرم. بازار گرم میوه‌های درجه دو و سه است. خانم نجاتی هم که برای خرید میوه به بازار آمده است، دل پردردی دارد و می‌گوید: تا همین چند ماه پیش با ٣٠ تا ۴٠ هزار تومان می‌توانستیم در بازار، میوه خوب تهیه کنیم اما حالا با اینکه از هر میوه تعداد محدودی خریداری می‌کنم، باز هم باید حداقل ٧٠هزار تومان خرید کنم. وی می‌افزاید: این روزها همه چیز دارد از سفره‌هایمان حذف می‌شود، یک روز لبنیات، یک روز گوشت و حالا هم میوه...

در این میان میوه‌فروشی هم به آرامی به ما می‌گوید: این روزها تعداد افرادی که میوه‌های درجه ٢ و ٣ مغازه‌ها را طالب هستند، بیشتر شده‌اند. او می‌گوید: افرادی متقاضی میوه‌هایی با کیفیت پایین‌تر هستند که اصلا به‌ظاهرشان هم نمی‌خورد دچار مشکل مالی باشند.

﷯ افزایش قیمت میوه از سرِ زمین

در همین باره رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد می‌گوید: میوه در مراکز تهیه و تولید بار گران شده است و اساسا با گرانی بار مواجه هستیم نه گران‌فروشی...

حیدر ساکن، به هزینه‌های حمل و نقل بار اشاره می‌کند و با ذکر مثالی می‌افزاید: به طور مثال وقتی هندوانه در میناب و سر جالیز، کیلویی ٢٧٠٠ تا ٣٠٠٠تومان است و کرایه ٨ تا ٩ تن بار آن تا مشهد نزدیک ٣میلیون و ٢٠٠ هزار تومان می‌شود،

این محصول حدودا در مشهد ٣٣٠٠ تومان در بازار به فروش می‌رسد، بنابراین چون استان ما استان واردکننده‌ای در محصول هندوانه محسوب می‌شود برایش تهیه این محصول از استان یا خارج از استان تفاوت زیادی در قیمت‌ها خواهد داشت.

وی ادامه می‌دهد: در شرایط امروز به علت کمبود تولید و افزایش قیمت تمام شده کالا از همان سر جالیز می‌توان گفت گوجه‌فرنگی در سراسر کشور گران است. او معتقد است که قیمت اعلام شده پنج‌هزار تومانی برای گوجه‌های ممتاز است و گوجه‌های معمولی و با کیفیت پایین‌تر، با قیمت پایین‌تری از جمله ٣۵٠٠تومان در میدان بار به فروش می‌رسد.

﷯ تأثیر کم‌بارشی و سرمازدگی

رئیس اتحادیه بارفروشان ضمن بیان اینکه کم‌بارشی‌ها و سرمازدگی‌ها را باید به دیگر عوامل مؤثر در افزایش قیمت‌ها اضافه کرد، درباره وضعیت بازار میوه می‌گوید: در سردخانه‌های خود میوه فراوانی داریم اما قیمت‌های تمام شده بالاست.

وی بیان می‌کند: وقتی کرایه بالا می‌رود همه چیز از جمله حق کارگر، هزینه‌های بسته‌بندی و نهاده‌های کشاورزی افزایش می‌یابد و از طرف دیگر هم کمبود آب می‌تواند تأثیرات منفی خود را داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: چون قیمت تمام شده افزایش یافته و به دنبال آن قدرت خرید مردم نیز کمتر شده، فروش میوه از سوی بسیاری از همکاران ما به نصف کاهش یافته است.