جادوی نرگس خوسف در کویر تشنه/ نرگس کاران چشم انتظار بیمه محصول


جادوی نرگس خوسف در کویر تشنه/ نرگس کاران چشم انتظار بیمه محصول

صبح زود روانه مزارع خود می شوند تا نرگس های خوش عطر را چیده و روانه بازار کنند اما سرما جان بسیاری از گل های نرگس را گرفته و این نرگس کاران هستند که بازهم دغدغه ای کهنه به اسم «بیمه» بر دل هایشان سنگینی می کند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: صندوق بیمه کشاورزی باید بیمه گل نرگس را جدی تر پیگیری کند چرا که کشت این گیاه علاوه بر کم آب بر بودن برای کشاورزان خراسان جنوبی بسیار مقرون به صرفه است.

استان خراسان جنوبی به دلیل واقع شدن در منطقه خشک و حاشیه کویر با حوادث طبیعی از جمله خشکسالی مواجه است. عطر و بوی خاص گل نرگس از گذشته تاکنون لطافت و سرمستی خاصی برای عاشقان خود برجای گذاشته که سرمای زمستان را برای همگان قابل تحمل تر می کند.

همنشینی رنگ سفید در کنار رنگ زرد، آنچنان موجی از لطافت و زیبایی را در کویر تشنه به رخ می کشد که استشمام عطر خاص این گل زیبا از فاصله های دور مشام مردمان این سرزمین را نوازش می کند.

گل نرگس جایگاه ویژه‌ای در قصه ها و افسانه های ایران زمین دارد که این جایگاه زیبا نشان از گستره رشد آن در طول تاریخ است. جا دارد از این محصول خاص، که مزیت خراسان جنوبی در شرایط کم آبی است محافظت شده و شرایط بیمه شدن آن را فراهم آورد.

فراوانی گل نرگس در شهرستان خوسف و حمایت کشاورزان از آن سبب شده که مکاتبه ای در چند نوبت با وزرات جهاد کشاورزی شود تا این محصول در فهرست محصولات صندوق بیمه کشاورزی قرار گیرد؛ ولی تاکنون جواب مثبتی از سوی این وزارت دریافت نشده است.

جادوی نرگس خوسف در کویر تشنه/ نرگس کاران چشم انتظار بیمه محصول

سمت و سوی تجاری گل نرگس

«سید حسن رضوی» مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف در گفتگو با خبرنگار شبستان در خوسف اظهار کرد: خواستگاه گل نرگس کوهی به نام نرگس درحاشیه روستای دستگرد و آویش است.

وی ادامه داد: در گذشته گل نرگس به عنوان محصول تجاری شناخته شده نبود ولی با گذشت چندین سال و با پی بردن مرغوبیت این نوع از گل نرگس، سمت و سوی تجاری پیدا کرده است.

وی با اشاره به محدودیت های خشکسالی و کم آبی های پی در پی خراسان جنوبی، گفت: کشت گل نرگس می تواند به لحاظ اقتصادی مناسب این نوع آب و هوا باشد.

۲۴ هکتار از اراضی شهرستان خوسف زیر کشت گل نرگس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف با اشاره به اینکه تاکنون 24 هکتار از اراضی شهرستان خوسف زیر کشت گل نرگس است، اضافه کرد: به دنبال استقبال زیاد کشاورزان، پیش بینی می شود 12 میلیون شاخه گل نرگس روانه بازار شود.

وی کشت گل نرگش را دو نوع برشمرد و گفت: روستاهای آویش و دستگرد کشت یکپارچه مرسوم بوده ولی در روستاهای کلاته ملک، تقاب، معصوم آباد و شهرستان خوسف از کشت توام استفاده می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف خاطرنشان کرد: در کشت توام، کشاورزان علاوه بر درخت کاری به پرورش گل نرگس می پردازند که این خود سبب می شود از یک آب، دو محصول را برداشت کنند و هم اینکه رشد ساقه گل نرگس در زیر سایه درختان بیشتر می شود، لذا بازار پسندی بیشتری را به همراه دارد.

رضوی افزود: طی سال های گذشته که گل نرگس جنبه تجاری به خود گرفته است فرمانداری و جهاد کشاورزی این شهرستان توجه ای ویژه به کشت این محصول داشته و کشاورزان را تشویق به کشت این گل می کنند.

معرفی ۷۰ متقاضی نرگس کار برای دریافت تسهیلات

وی گفت: در راستای شناساندن گل نرگس به مردم و علاقه مندان تاکنون تفاهم نامه های زیادی در خصوص برگزاری جشنواره های گل نرگس، تامین نقدینگی گل نرگس و تامین آب مورد نیاز کشاورزان امضا شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف یادآور شد: در راستای تامین نقدینگی گل نرگس بین جهاد کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید تفاهم نامه ای منعقد شده که در این راستا بیش از 70 نفر از متقاضیان کشت نرگس برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شده اند.

رضوی افزود: حدود 70 درصد از متقاضیان موفق به کسب تسهیلات شده اند و مبلغ 6 میلیارد و 500 میلیون ریال به آنها پرداخت شده که سبب شد سطح قابل توجه ای از اراضی به کشت گل نرگس بپردازند.

وی یادآوری کرد: طبق تفاهم نامه با فرمانداری شهرستان خوسف قنات هایی که نرگس کاری بیش تری داشتند آب مورد نیاز آنها تامین، مرمت و بازسازی شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف گفت: از آب منطقه ای شهرستان انتظار می رود تا مانند سال های گذشته مساعدت کند تا استقبال مردم از این محصول کم آب بر بیشتر شود چرا که کشت این محصول به لحاظ صرفه جویی در آب منطقه نیز مقرون به صرفه است.

جادوی نرگس خوسف در کویر تشنه/ نرگس کاران چشم انتظار بیمه محصول

صادرات گل نرگس به مرکز کشور

وی افزود: گل نرگس شهرستان خوسف به لحاظ عطر و بوی خاص آن زبانزد است به نحوی که این گل به استان های تهران، مشهد، اصفهان و زاهدان صادر می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف اضافه کرد: عرضه گل نرگس در بازار بیرجند امسال ساماندهی شده به نحوی که کشاورزان گل نرگس را تحویل شهرداری می دهند و سپس این گل در مرکز عرضه یعنی خیابان مدرس به علاقه مندان عرضه می شود.

مکاتبات بیمه گل نرگس بی نتیجه

رضوی در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص بیمه نشدن گل نرگس، گفت: گل نرگس در فهرست محصولات صندوق بیمه کشاورزی قرار نگرفته است که در این خصوص مکاتباتی صورت گرفته است ولی نتیجه بخش نبوده است.

وی افزود: خراسان جنوبی و دو استان دیگر متقاضی بیمه شدن گل نرگس هستند که باید معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص تصمیم بگیرد و موافقت خود را اعلام کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف خاطرنشان کرد: تاکنون از طریق سازمان جهاد کشاورزی به صندوق محصولات کشاورزی کشور مستنداتی ارائه شده است که در صورت بیمه شدن گل نرگس، گل نرگس تمامی استان‌های متقاضی، بیمه می شود.

رضوی با بیان اینکه شهرستان خوسف به لحاظ گل نرگس رتبه پنجم کشوری را دارد، در خصوص خواص گل نرگس، افزود: این گل ضد افسردگی است و بدن را در برابر بیماری های سرماخوردگی و زکام مقاوم می کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف با اشاره به اینکه حدود 80 تا 90 نفر در سال گذشته به کشت گل نرگس روی آورده بودند، گفت: پیش بینی می شود امسال بیش از 120 نفر در بخش کشت و کار این گل مشغول به کار شوند.

لزوم فراواری گل نرگس

رضوی بازاریابی در خصوص فرآوری این محصول را مهم برشمرد و اظهار کرد: باید در راستای تولید و عرضه بیشتر این محصول بازاریابی کرد و برای فرآوری این محصوص تحقیقاتی انجام شود.

وی گفت: باید کارهای تحقیقاتی در خصوص ماندگاری بیشتر گل نرگس و استفاده بیشتر از عطر و بوی این گل انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف خاطرنشان کرد: قرار است چند کارخانه ای که در راستای استحال عطر کار می کنند، با ما همکاری کرده و عطر گل نرگس را برای ما ماندگار کنند که در این صورت درآمد کشاورزان منطقه افزایش می یابد.

وی با تأکید بر فراهم کردن زمینه فروش و صادرات گل نرگس گفت: یکی از اهداف مهم برگزاری جشنواره گل نرگس باز کردن راه صادرات این گل به خارج کشور است.

گزارش: سمیه محمدی

پایان پیام/575

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بایدن: از ابتلای ترامپ به کرونا تعجب نکردم