تهران و کرمان در اولویت ایجاد رصدخانه پیش نشانه گری زلزله هستند


تهران و کرمان در اولویت ایجاد رصدخانه پیش نشانه گری زلزله هستند

رئیس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با اشاره به اینکه به دنبال ایجاد چند رصدخانه پیش نشانه گری در کشور هستیم، گفت: تهران و کرمان اولویت های اول و دوم در این زمینه هستند.

تهران و کرمان در اولویت ایجاد رصدخانه پیش نشانه گری زلزله هستند
به گزارش فانوس، مجید نبی بیدهندی ظهر پنجشنبه در دیدار با استاندار کرمان اظهار داشت: در سال ۸۲ هیئت دولت مسئله زلزله نگار را به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران واگذار کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در ۲۶ شهرستان کشور شبکه و پایگاه زلزله نگار داریم، افزود: ۲۱ شبکه لرزه نگاری در سطح کشور داریم که یک شبکه در استان کرمان با هشت ایستگاه دایر است.

نبی بیدهندی ادامه داد: یک شبکه لرزه نگاری شامل ۱۱ ایستگاه در تهران داریم وشش پایگاه تک ایستگاهی مانند مینودشت، بروجن، قلع قاضی بندرعباس، مهاباد، قمصر و...از قدیم بوده که هنوز آنها را حفظ کرده ایم.

رئیس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران عنوان کرد: در سطح کشور ۱۳۰ ایستگاه لرزه نگاری داریم که از این تعداد هشت ایستگاه آن در کرمان است.

وی گفت: کرمان یکی از استان های زلزله خیز و دارای گسل های فراوان است و به همین دلیل یکی از نقاط مهم برای ما محسوب می شود و باید این گسل ها را رصد کنیم.

رئیس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران عنوان کرد: زلزله هنوز قابل پیش بینی نیست؛ اما لرزه های کوچکی که توسط دستگاه ها ثبت می شود می تواند به ما خبر بدهد که چه اتفاقی می افتد.

نبی بیدهندی با تاکید بر اینکه زلزله توسط بشر قابل پیش بینی نیست، ابراز داشت: به دنبال ایجاد چند رصدخانه پیش نشانه گری در کشور هستیم.

وی اولویت های اول و دوم در این زمینه را به ترتیب مربوط به تهران و کرمان دانست و افزود: متاسفانه در این چند سال موفق نشده ایم بودجه ساخت این رصد خانه ها را تامین کنیم؛ هرچند قولهایی داده شده و ما در حال دنبال کردن این قول ها هستیم.

نبی بیدهندی بیان داشت: موسسه ژئوفیزیک یک موسسه دولتی و وابسته به دانشگاه تهران است و فعالیت های ما یک ریال برای موسسه سود ندارد بلکه هم کارهایی که انجام می دهیم هزینه بردار است.

وی ادامه داد: اگر ازشما می خواهیم در زمینه تامین مالی تجهیزات به ما کمک کنید در واقع چیزی عاید موسسه نمی شود و تنها برای مردم و مملکت خرج می شود.

نبی بیدهندی عنوان کرد: هدف ما در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران راه اندازی ۴۰۵ ایستگاه زلزله نگاری در سطح کشور است.

وی گفت: استان کرمان اکنون پیش قدم برای ایجاد ۱۰ ایستگاه زلزله نگاری در سطح استان تا سال آینده شده است. هرچند راه اندازی این ۱۰ ایستگاه برای ما سخت است اما سعی خود را در این زمینه انجام می دهیم.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...