احمد جمشیدی: موتورسیکلتهای برقی (به عبارت دقیقتر، اسکوترهای برقی) چند سالی است در انواع مختلف و با رنگهای متنوع به بازار ایران وارد شدهاند.
این اسکوترها مزایا و معایب خاص خود را دارند که در حال حاضر معایب آنها در حال پیشی گرفتن است!
بهصورت کلی موتورسیکلت برقی با سطح تکنولوژی فعلی محدودیت فراوانی دارد و استفاده از آن چندان ایدهآل نیست.
مشکل سرعت و شتاب بسیار پایین، محدودیت حمل بار، محدودیت حمل ترکنشین و مشکل زمانبر بودن شارژ مالک آن را آزار میدهد و برای هر کاربری قابل بهرهبرداری نیست.
بهعنوانمثال یک موتورسیکلت برقی معمولی رایج در بازار ایران در حال حاضر بهصورت کلی کمتر از 50 کیلومتر بر ساعت سرعت دارد و حداکثر پیمایش آن با هر بار شارژ نیز کمتر از 50 کیلومتر است. بار سنگین نمیتواند حمل کند و در صورت اتمام شارژ هم چند ساعت زمان برای شارژ مجدد نیاز دارد.
اما از این معایب که بگذریم، موتورسیکلتهای برقی برای دوستداران محیط زیست و کسانی که دنبال یک اسکوتر تفریحی بی صدا و بدون انجین با هزینه نگهداری پایین هستند، جذاب است.
موتورسیکلتهای برقی با مزایای مشخصی شناخته میشدند و به همین خاطر فروش رو به فزونی داشتند.
تا چند ماه قبل شما میتوانستید یک موتورسیکلت برقی را بدون پلاک و بدون نیاز به گواهینامه سوار شوید که همین موضوع این موتورسیکلتها را محبوب کرده بود.
همچنین نداشتن بیمهنامه هزینه کمتر و در نتیجه جذابیت بیشتری ایجاد مینمود.
از طرفی عدم نیاز به گواهینامه و الزامات اجرایی، موتورسیکلت برقی را به وسیلهای قابل توجه برای بانوان سرزمینمان تبدیل کرده و بسیاری خانمهای ایرانی این وسیله را خریداری کرده و بهصورت تفریحی و یا حتی در سطح معابر شهری بهعنوان وسیله نقلیه استفاده میکردند.
زیرا نداشتن پلاک و در نتیجه عدم نیاز به گواهینامه آن را از محدودیتهای مرسوم برای خانمها مستثنی میکرد و میتوانستند از اسکوتر برقی بهره ببرند.
البته اساساً ممنوعیت رانندگی با موتورسیکلت برای خانمهای ایرانی در کشورمان امری غیر منطقی و شگفتآور است. خانمها از راندن موتورسیکلت منع هستند درحالیکه نشستن آنها روی ترک موتورسیکلت قانونی است و مشکلی ندارد! شگفتا از این قوانین شفاف و بدون تناقض!
(بحث محدودیت بانوان در استفاده از موتورسیکلت مفصل است و پرداختن به آن ما را از اصل سخن دور میکند. امیدواریم روزی خانمها نیز بتوانند گواهینامه موتورسیکلت اخذ کنند و در معابر شلوغ شهری از راندن این وسیله نقلیه لذت ببرند.)
اما برویم سراغ اصل مطلب
موتورسیکلتهای برقی چند سالی بدون پلاک و بدون گواهینامه در کوچه و خیابانها در حال جولان بودند.
این اسکوترهای برقی حتی توسط نوجوانان زیر 18 سال استفاده میشدند زیرا محدودیتی در این زمینه وجود نداشت.
تا اینکه از شهریور ماه امسال پلیس راهور فروش موتورسیکلتهای برقی را بدون پلاک ممنوع اعلام کرد تا قواعد بازی بهکلی عوض شود.
پلیس راهنمایی و رانندگی با استناد به مواد 2 و 19 آییننامه پلیس راهنمایی و رانندگی که بر اساس آن تمام وسایل نقلیه موتوری، حین تردد در معابر و راهها باید دارای پلاک و شماره انتظامی باشند، این دستور را صادر کرد.
این اقدام پلیس راهور دلایل متعددی دارد و تا حدی منطقی به نظر میرسد.
شمار موتورسیکلتهای برقی طی چند سال اخیر بسیار زیاد شده و دیگر بدون پلاک قابل کنترل و تشخیص نیستند.
از طرفی طی این مدت تصادفهای متعددی برای این اسکوترها پیش آمده که در نبود بیمه شخص ثالث مشکلساز بوده است.
بخصوص اگر این تصادفها با وسایل نقلیه پلاک دار میبود، مشکلات بیشتر میشد و مردم برای دریافت خسارت با ابهام مواجه میشدند.
بهاینترتیب عرضه و فروش موتورهای برقی بدون دریافت پلاک کاری غیرقانونی خواهد بود که با آن برخورد میشود.
خلاصه اینکه برای سوار شدن موتورسیکلت برقی، داشتن گواهینامه مخصوص موتورسیکلت الزامی است و همچنین باید بیمهنامه شخص ثالث داشته باشید و اگر در گذشته فکر میکردید مالکیت اسکوتر برقی بدون دردسر و ساده است، باید تصورتان را تغییر دهید.