دوچرخه تاشوی برامپتون (Brompton) در طی سالهایی که از عرضهاش میگذرد به دوچرخه محبوبی بین مردم تبدیلشده است.
شرکت سازنده در نظر دارد مدل برقی این دوچرخه محبوب را به بازار عرضه کند.
برامپتون تمام تلاش خود را برای حفظ خصوصیات مثبت مدل استاندارد که باعث محبوبیت زیاد آن شده، در مدل برقی بهکار بسته است.
بدنه همان نمونه مورداستفاده در مدل استاندارد با سیستم تاشو سریع و همان هندسه اثباتشده است.
مدل الکتریکی همچنین به همان چرخهای ۱۶ اینچی مدل استاندارد مجهز است.
بخش عقبی بدنه جایی برای نصب موتور الکتریکی ندارد. بخش میانی کشیده و باریک نیز قادر به پذیرایی از باتری نیست.
بااینحال برامپتون الکتریک از یک موتور الکتریکی روی محور جلو بهره میبرد درحالیکه باتری و واحد کنترل موتور به بخش جلویی بدنه بهصورت کیف کوچکی درآمده است.
بهصورت استاندارد باطری در کیف کوچک قابلحملی با حجم 1.5 لیتر در دسترس است؛ اما بهصورت سفارشی کیفی با حجم ۲۰ لیتر درازای ۱۵۰ پوند قابلدستیابی است.
جای تعجب است که دوچرخه کوچکی همچون برامپتون چطور برای دوچرخهسوار قدبلندی همچون من تا این اندازه راحت است.
کنترل این دوچرخه ساده است و هیچ نمایشگر یا کنترلری دستهفرمان را شلوغ نکرده است.
شتاب گیری با چرخهای کوچک ۱۶ اینچی کار راحتی است جای تعجب نیست که برامپتون الکتریک اینچنین چابک است.
عدم اتصال سیستم انتقال قدرت و موتور الکتریکی در این دوچرخه تأثیر منفی بر قابلیت راندن آن نگذاشته است. درواقع واحد کنترل با استفاده از حساسههای گشتاور و فشار موتور الکتریکی را کنترل میکند. در بعضی مواقع به نظر میرسد که موتور فشار بیشتری نسبت به دوچرخهسوار وارد میکند و دوچرخه را میکشد.
پس از استفاده از هر سه سبک انتقال قدرت مشخص شد که اینها روانترین حالاتی بود که در دوچرخههای برقی به آن برخورده بودم.
دوچرخه برامپتون الکتریک درواقع دوچرخهای تمام چرخ محرک است و در بیشتر مواقع احساس میکنید که شما در حال راندن آن نیستید بلکه دوچرخه در حال کشیدن شما است.
برامپتون محدودیت سرعت ۲۵ کیلومتر بر ساعت دوچرخههای برقی در بریتانیا را با زیرکی رعایت کرده است. بیشتر دوچرخهها در بریتانیا وقتی به این سرعت میرسند بهسادگی انتقال انرژی به موتور الکتریکی را قطع میکنند که در مسیرهای هموار باعث فعال و غیرفعال شدن مکرر و عذابآور موتور الکتریکی میگردد.
در این دوچرخه انتقال انرژی به موتور الکتریکی بسیار قبلتر است ۲۵ کیلومتر بر ساعت قطع میشود و شما میتوانید در روانترین حالت ممکن و با تکیهبر توان خود به این سرعت دست بیابید.
در زمان کوتاهی که این دوچرخه برای تست در اختیار من بود متقاعد شدم که نصب موتور الکتریکی روی این دوچرخه کار اشتباهی نبوده است.
تنها مورد منفی در مورد این دوچرخه وزن آن است. بسته به نوع، وزن آن بین 13.7 تا 14.7 کیلوگرم متغیر خواهد بود. البته به این اعداد باید وزن 2.9 کیلوگرمی باتری را نیز افزود.
این مورد تأثیر زیادی روی قابلیت جابجایی آن توسط افراد میگذارد. مدل معمولی برامپتون بسته به مدل بین ۱۱ تا ۱۲ کیلوگرم وزن دارد.
برای برخی از مردم وزن مشکل چندانی نیست اما برخی از طرفداران برامپتون بهطورمعمول از آن برای رفتن به سرکار استفاده میکنند و مجبورند آن را از پلهها به بالا و پایین ببرند که وزن بیشتر مدل الکتریکی این کار را دشوارتر خواهد کرد. همچنین این مدل دیگر ارزانقیمت محسوب نمیشود.
(البته در کشور خودمان مدلهای بسیار ارزانتر نیز گران محسوب میگردند.)
با الکتریکی شدن این تا شوی محبوب برامپتون محصول کامل خود را کاملتر کرد. حس راندن این دوچرخه عالی است و موتور الکتریکی آن حسی طبیعی و روان، با پاسخگویی مناسب به راکب هدیه میدهد.
این عالی است که برامپتون الکتریک با استفاده از مدل معمولی آن ساختهشده است اما به نظر میرسد که وزن و قیمت زیاد آن مانع استقبال خریداران از آن خواهد شد.
برامپتون الکتریک در حال حاضر در بریتانیا باقیمت 2,595 پوند قابلابتیاع است اما قیمت عرضه جهانی آن هنوز اعلامنشده است.
منبع: bikeradar