تاوان ناتوانی مدیران در کنترل گرانفروشی را مردم میدهند؟
به گزارش حدیدنیوز، محمد محمدی عضو هیئتمدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکننده اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار کشور در تصمیمگیری و تنظیم بازار ضعیف است و حقوق مصرفکنندگان پایمال میشود. اصولاً فلسفه تنظیم بازار برای جلوگیری از افزایش بیرویه قیمتها و تنظیم بازار در مقابل نوسانات غیرمتعارف قیمتها است اما در عمل نتوانسته است موفق باشد. وی...
به گزارش حدیدنیوز، محمد محمدی عضو هیئتمدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکننده اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار کشور در تصمیمگیری و تنظیم بازار ضعیف است و حقوق مصرفکنندگان پایمال میشود. اصولاً فلسفه تنظیم بازار برای جلوگیری از افزایش بیرویه قیمتها و تنظیم بازار در مقابل نوسانات غیرمتعارف قیمتها است اما در عمل نتوانسته است موفق باشد. وی ادامه داد: عملکرد ناموفق ستاد تنظیم بازار موجب شده قیمت برخی کالاهای اساسی مانند گوشت، مرغ و لبنیات رها شود و متضرر اصلی مصرفکنندگان باشند و تولیدکننده نیز ناراضی باشد و زمینه سوء استفاده دلالان فراهم شود. مدیرکل سابق تعزیرات حکومتی استان تهران خاطرنشان کرد: با وجود الزامات قانونی، در ستاد تنظیم بازار از تشکل مردمی انجمنهای حمایت از حقوق مصرفکنندگان که مصوب مجلس است دعوت نمیشود و تصمیمات را مدیران دولتی و فعالان بخش خصوصی میگیرند. مدیران دولتی و فعالان بخش خصوصی برای ستاد تنظیم بازار تصمیم میگیرند/جای خالی انجمنهای مردمی محمدی با تأکید بر اینکه قیمت منطقی، قیمتی است که نفعع تولیدکننده و مصرفکننده توأمان در نظر گرفته شود گفت: رعایت حقوق مصرفکننده آنچنان اهمیت دارد که در قوانین ازجمله تبصره 2 ماده 101 قانون برنامه پنجم توسعه آمده است اگر قیمت تکلیفی موجب ضرر تولیدکننده یا واردکننده کالای اساسی، انحصاری و عمومی شود دولت خسارت آنها را جبران کند ولی به مصرفکننده آسیب نزند، تاکنون دولت به این مهم توجه نکرده است و اقدام مؤثری برای جبران خسارت آنها یا کاهش قیمت صورت نگرفته است. وی گفت: گرانی و گرانفروشی بیرویه کالاها و خدمات دلالت بر ناتوانی مدیران تصمیمگیر و دستگاههای نظارتی دارد ولی تاوان آن را مردم و مصرفکنندگان میپردازند. منبع: تسنیم