زندانیان آزاد شده را به جامعه برگردانیم


زندانیان آزاد شده را به جامعه برگردانیم

تهران- ایرنا- مسعود عسگری کارگردان سینما و تلویزیون گفت: وقتی زندانیان آزاد شده از سوی مردم و جامعه طرد شوند و کسی به آنها اعتماد نکند امکان زیادی دارد که بار دیگر به چرخه بزه بازگردند و آسیبش به جامعه خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، پویش حمایت از زندانیان آزاد شده مدتی است که با همکاری انجمن داوطلبان اجتماعی (مددیاران) و جمعی از هنرمندان در فضای مجازی شروع شده است. آغازگر این جنبش مسعود عسگری کارگردان سینما تلویزیون است. او در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره هشتگ حامیان زندانیان آزادشده و کلیپ هایی که او و همکارانش در این باره در فضای مجازی منتشر کرده اند، چنین می گوید.

* آقای عسگری چطور پای شما به این پویش باز شد؟
عسگری: من در این چند سال به خاطر فیلم ها و سریال هایی که ساخته ام بارها پایم به ففضای زندان باز شده و از نزدیک شاهد وضعیت زندانیان بوده ام. در این مدت اما دقت کرده ام بسیاری از آنها پس از آزادی بار دیگری به خاطر تکرار جرم دوباره راهشان به زندان باز شده. در این میان اما خیلی اتفاقی با مسئولان انجمن داوطلبان خدمات اجتماعی(مددیاران) که به مددجویان آزاد شده از زندان خدمات می دهند آشنا شدم.
آنها راجع به وضعیت این زندانیان و شرایط نامساعدشان پس از آزادی و عدم حمایتشان برای من تعریف کردند و به همین دلیل تصمیم گرفتم پویشی را در این زمینه شروع کنم. آغازگر این پویش خودم بودم و در همین راستا کلیپی را در فضای مجازی با همکاری مددیاران منتشر کردیم و سپس نوبت به دیگر دوستان هنرمندمان رسید و آنها نیز یک به یک به این جنبش اضافه شدند.

* فکر می کنید حمایت هنرمندان و مردم از زندانیان آزاد شده چه تاثیری دارد؟
عسگری: خیلی از این افراد به خاطر اشتباه و شاید عدم آشنایی با مسائل کیفری و قانونی راهی زندان شده یا حتی جرمی را مرتکب شده اند. پس از گذراندن دوره حبس از زندان آزاد می شوند و می خواهند پل های خراب پشت سرشان را بار دیگر از نو بسازند، به زندگی شان ادامه دهند، صاحب شغل شوند و به خانواده شان خدمت کنند اما در جامعه کسی دیگر به آنها اعتماد ندارد و طردشان می کند. آن وقت آنها بار دیگر مجبور می شوند به چرخه جرم و بزه بازگردند و به طور حتم آسیب این موضوع به جامعه و خود مردم بازمی گردد. به همین دلیل نیاز است شرایطی فراهم شود که این افراد پس از خروج از زندان حمایت شده و به چرخه طبیعی زندگی شان برگردند.

* به نظرتان این پویش اثرگذار است؟
عسگری: به هر حال این موضوع باید به دغدغه ملی تبدیل شود. همه ما باید توجه ویژه به آن داشته باشیم. در حال حاضر ما این کار را از خودمان شروع کرده ایم. با عوامل فیلم کلیپ هایی را ساخته ایم و در فضای مجازی منتشر شده است و امیدواریم افراد دیگری به این پویش بپیودند.

* به نظرتان چرا عده ای از مردم به مددجویانی که از زندان خارج شده اند، همچنان نگاه یک مجرم را دارند؟
عسگری: این به خاطر ناآگاهی ما نسبت به قضایا است. یک زمانی مردم همین نگاه را به مجرمان موادمخدر و اعتیاد داشتند. تا اینکه با تلاش کارشناسان متوجه شدیم اعتیاد جرم نیست بیماری است و باید با این افراد مثل یک بیمار برخورد شود. همان طور که گفتم افرادی که به زندان افتاده اند به خاطر عدم آگاهی شان به مسائل حقوقی و قانونی به زندان افتاده اند در حالی که عده ای از آنها خانواده های تحصیلکرده یا ریشه دار دارند. یا حتی فرد خودش مدارج علمی دارد. در مواردی هم فرد اقدام به عمل مجرمانه کرده و به زندان افتاده. حالا به هر ترتیب آزاد شده و به جامعه بازگشته است اما متوجه می شود که هیچ کس پذیرای او نیست و همه او را طرد کرده اند. در این شرایط دور از ذهن نیست که بار دیگر فرد به سمت جرم و بزه قدم بردارد.
ما باید به این فکر کنیم که اگر این افراد بار دیگر وارد چرخه بزه شوند آسیبش به ما می رسد. به خاطر همین برای اینکه تعداد بزهکاران افزایش پیدا نکند و جامعه آسیب نبیند باید برای کمک به آنها وارد عمل شویم. از طرفی حس نوعدوستی و وظیفه انسانی مان ایجاب می کند که این افراد را پس از آزادی از زندان حمایت کنیم. بدون شک اگر همگی مان دست به دست هم بدهیم و کمک کنیم، اتفاق خوبی رخ خواهد داد.

* آیا خودتان حاضر هستید به این افراد اعتماد کرده و شغل به آنها بدهید؟
عسگری: بله و این کار را کرده ایم. در جریان سریال هایی که درباره آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد بوده گاهی ما از افرادی استفاده کرده ایم که خودشان ترک کرده و کمک به ترک اعتیاد دیگران شده بودند. یا از عده ای به عنوان مشاور یا به نسبت تخصص فنی شان از آنها در برنامه هایمان استفاده کردیم. در این مدت می توانم بگویم تاکنون حدود 10 نفر را بر اساس تخصص شان صاحب شغل کرده ایم و به آنها اعتماد کامل داریم.

* تاکنون کدام بازیگران، کلیپ هایی درباره حمایت از زندانیان آزاد شده منتشر کرده اند؟
عسگری: غیر از خودم خشایار راد، فاطمه شکری، یوسف تیموری، سولماز حصاری از هنرمندانی بوده اند که به این پویش پیوسته اند. در واقع این کمپین در تلاش است با بالا بردن فرهنگ پذیرش زندانیان آزاد شده در میان مردم امکان توانمندسازی اجتماعی آنها و بازگشت به زندگی و جامعه را فراهم کند.
گفت و گو از فاطمه شیری
اجتمام * ف ش* 3063

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانواده

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این فیلم حامد آهنگی کل ایران را درنوردید ! / ببینید شاهکار حامد آهنگی را !