شیوه نامه نظارت بر ضابطان نظامی ابلاغ شد


شیوه نامه نظارت بر ضابطان نظامی ابلاغ شد

تهران- ایرنا- دادستان نظامی تهران گفت: در راستای انجام وظایف نظارتی دادسرا شیوه‌نامه نظارت بر ضابطان نظامی در خصوص وضعیت بازداشتگاه‌ها، با لحاظ رعایت حقوق شهروندی و تکالیف ضابطان در رابطه با متهمان تحت نظر تدوین و ابلاغ شد.

به گزارش ایرنا از قوه قضاییه غلامعباس ترکی روز یکشنبه با اشاره به اجرای قانون آئین دادرسی کیفری جدید و اقدامات صورت گرفته در دادسرای نظامی تهران اظهار داشت: طی دو سال اخیر نیز در تداوم فعالیت‌های گذشته، اقداماتی در خصوص روزآمدی و متناسب‌سازی کاربرگ‌های شکوائیه، تحقیق از متهم، شاکی و گواه، قرار‌های تأمین کیفری، تهیه کاربرگ‌های تعرفه خدمتی و یکسان‌سازی کاربرگ‌های تفهیم حقوق متهم، مطابق با قانون جدید انجام ‌شده است.
وی افزود: دادسرای نظامی تهران همواره در اجرای قوانین و دستورالعمل‌ها پیشگام بوده و اجرایی کردن قانون مذکور نیز به ‌محض لازم‌الاجرا شدن در دستور کار قرار گرفت. البته پیش از آن‌هم با آموزش گسترده ضابطان عام و ضابطان خاص و تشکیل جلسات توجیهی برای فرماندهان عالی و میانی نیرو‌های مسلح زمینه‌های لازم برای اجرای قانون فراهم‌شده بود.
ترکی گفت: در تعطیلات نوروز 1396 اجرای مفاد این دستورالعمل‌ها در تمام یگان‌های مستقر ناجا در سطح استان به همت گروهی از قضات دادسرا مورد بررسی قرار گرفت و طبق برنامه‌ ریزی ‌های به‌ عمل ‌آمده در سال 97 نیز بازرسی از یگان‌های نظامی و انتظامی و بازداشتگاه‌های اختصاصی در دستورکار قرار گرفته است و در اولین گام در ایام تعطیلات نوروزی هیات اعزامی دادسرای نظامی از تعداد زیادی مراکز نیروی انتظامی بازدید کردند.
وی درباره محدودیت‌های اجرای قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 به عدم تدوین و ابلاغ بعضی دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های پیش‌بینی‌شده در قانون و کمبود قاضی کافی و متخصص اشاره کرد.
دادستان نظامی تهران همچنین از راه اندازی واحد مددکاری اجتماعی در دادسرای نظامی تهران خبر داد و گفت: مقدمات راه‌اندازی واحد مددکاری اجتماعی و تشکیل پرونده شخصیت متهمان در جرایم مورد اشاره در قانون فراهم شده و این واحد فعالیت خود را در دادسرای نظامی تهران آغاز کرده است.

* بزرگترین دادسرای نظامی کشور
ترکی گفت: دادسرای نظامی تهران با توجه به کثرت و تنوع پرونده‌های وارده از لحاظ کمیت و کیفیت به‌ عنوان بزرگترین دادسرای نظامی کشور مطرح است.
وی افزود: وجود تمام بخش‌های ستادی نیرو‌های مسلح مانند ستاد کل، وزارت دفاع، ارتش، سپاه و نیروی انتظامی در سطح عالی و ده‌ها نهاد آموزشی، دانشگاهی و مؤسسات علمی و پژوهشی متعلق به نیرو‌های مسلح، استقرار حدود یک ‌سوم از یگان‌های عملیاتی و ده‌ها تیپ مستقل و پایگاه‌های هوایی و تمرکز حدود نیمی از فعالیت‌های مالی و اقتصادی نیرو‌های مسلح در استان تهران ویژگی خاصی به این دادسرا داده است.
دادستان نظامی تهران همچنین ارجاع بیشتر پرونده‌های خاص و مهم و تمام پرونده‌های مرتبط با فرماندهان عالی‌رتبه و نیز رسیدگی به اتهامات امنیتی و مرتبط با وظایف نظامیانی را که در خارج از قلمرو حاکمیت جمهوری اسلامی ایران مرتکب شوند، از دیگر ویژگی های این دادسرا دانست.
وی افزود: حضور سرپرست سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان تهران و دادستان نظامی استان در شورای معاونان و پشتیبانی علمی، پژوهشی و آموزشی همکاران استان تهران از ستاد سازمان، نقش ویژه‌ای به دادسرای نظامی تهران داده است.
اجتمام*1003*1834


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

خسارت پرونده های کلاهبرداری رایانه ای پرداخت شود