«خانه بهار» در بوته نقد شهردار


«خانه بهار» در بوته نقد شهردار

کلائی در مراسم افتتاحیه جشنواره هنری مشهد در سال ٩٨ رویکرد مدیریت شهری در حوزه فرهنگی را تبیین کرد


شهرآرا آنلاین -گروه فرهنگ و هنر| چندسالی می‌شود که عید نوروز در مشهد با برگزاری جشنواره هنرهای شهری رنگ‌وبوی دیگری می‌گیرد. جشنواره‌ای که دیوارهای شهر را نونوار می‌کند، با جانمایی المان‌های زیبایی در سطح شهر عموما سعی در ترویج نشاط دارد و با اجراهایی خیابانی امید را یادآوری می‌کند. امسال دبیری این رویداد برعهده صدرا یوسفی است؛ رویدادی که به گفته او قرار است حرفه‌ای‌تر و تخصصی‌تر از قبل برپا شود. جشنواره امسال در ٧ بخش با ٣ محور «سراج» مشهد شهر زیارت و معنویت، «فردوسی» مشهد شهر خِرَد و «بهارانه» مشهد، شهر نشاط، امید، زندگی برگزار می‌شود. رویداد خانه بهار با انتشار فراخوانی در ٢۶ آذرماه فعالیتش را آغاز کرد، اما روز گذشته با برگزاری افتتاحیه‌‌ای در سالن هلال‌احمر، خانه بهار٩٨ با حضور شهردار، رئیس شورای شهر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و چند تن از اعضای شورای شهر، رسمیت پیدا کرد.

۵ کلید شهردار

شهردار مشهد، در این مراسم در ابتدای سخن ضمن سپاسگزاری از برگزارکنندگان دوره گذشته، از ۵ موضوع مهم که باید در حوزه‌های فرهنگی‌اجتماعی و نیز سایر حوزه‌ها به آن توجه شود گفت و تأکید کرد: این موارد تنها درباره خانه بهار نیست. نکات ما درباره رابطه بین مدیریت شهری و هنرمندان است که البته در موضوع خانه بهار باید جدی گرفته شود.

محمدرضا کلایی موضوع اول را ایجاد و حفظ یک بازار رقابتی در حوزه هنر در مشهد درراستای تبدیل این شهر به مرکز هنرهای شهری برشمرد و توضیح داد: همکاران ما باید به فکر ایجاد و حفظ یک بازار آزاد و رقابتی در هنر باشند، به‌این‌معنا که شهروندان، خریدار و مخاطب آثار هنرمندان باشند. این نکته باید بسترسازی شود و در حوزه‌های شهری هم که خود ما خریدار هستیم، باید کاری کنیم که مشهد مرکز هنرهای شهری شود.

اولویت دوم سخنان کلایی، موضوع اقتصاد هنر است. او با تأکید بر این مهم گفت: باید تمام اقدامات خود را به‌گونه‌ای سازمان دهیم که اقتصاد هنر رونق پیدا کند. ما باید به تعهداد اقتصادی خود پایبند باشیم و از رویه‌هایی حمایت کنیم که رویکردهای موسمی و غیرفصلی هنر را جدی می‌گیرد تا بتوانیم رویدادهای هنری و در نتیجه عرضه و خرید محصولات هنری داشته باشیم.

شهردار مشهد در تشریح موضوع سوم سخنانش گفت: ما باید یک چیز را به‌عنوان مدیریت شهری درک کنیم و با آن زندگی کنیم؛ چه در حوزه‌های هنری شهر مشهد و چه در سایر حوزه‌ها. آن هم این است که هنر یک موضوع جدی است. هنر در زندگی یک نقش مهم است نه یک بخش فانتزی. ما در شهری مثل مشهد جز با تقویت هنر نمی‌توانیم زندگی کنیم.

تأکید بر زیبایی و دوست‌داشتن مشهد، موضوع چهارم سخنان کلایی است. او با بیان اینکه تمام موتور محرکه‌ای که باعث می‌شود با تمام توان خود کار کند، این است که مشهد را دوست دارد، گفت: اما این را درک کنیم دوست‌داشتن و زیبایی، دو روی یک سکه‌اند. ما مشهد را زیبا می‌خواهیم به‌خاطر اینکه دوستش داریم و هرچه مشهد زیباتر شود، بیشتر دوستش داریم. پس هرچه محصولاتی ارائه دهیم که مشهد زیباتر شود، کسانی که در این شهر زندگی می‌کنند، هنر و شهر را جدی‌تر می‌گیرند. ما باید خود را در این چرخه مثبت بیندازیم. استقبال از بهار یک عنصر کلیدی برای افزایش حس تعلق به شهروندان مشهدی است.

موضوع پنجم سخنان کلایی توجه به رضایت مردم مشهد است. او با اشاره به وضعیت نامناسب اقتصادی در سال٩٧ و احتمالا سال٩٨ گفت: ما می‌توانیم با خانه بهار فرصت نفس‌کشیدن به مردم بدهیم. خواهش من این است که فارغ از نکاتی که گفتم، توجه کنیم که ما می‌توانیم حال مردم را که به لحاظ اقتصادی در فشارند، بهتر کنیم و فقط برای رضایت مردم کار کنیم.

رویدادی که باید برند ملی شود

رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد نیز در این مراسم پشت تریبون رفت و با بیان اینکه این رویداد هرساله به اشکال مختلفی برگزار شده‌ است، گفت: امسال در این فراخوان تلاش شده رویدادی اجرا شود که بتواند یک برند ملی باشد و در سطح شهری، کشوری و بین‌المللی، هنرمندانی را دعوت کند تا تجربه طبیعت را برای مشهدی‌ها و میهمانان مشهد آمیخته با هنر کند.

هادی بختیاری تصریح کرد: درهرحال توسعه‌ها و زندگی شهری که اتفاق افتاده، سبک زندگی را برای ما توأم با اضطراب و زمختی کرده‌ است و امروزه به‌شدت نیازمند آن هستیم که هنر و هنرمندان به کمک مدیران شهری بیایند؛ به‌ویژه در دوره جدید که صحبت از گفتمان زندگی است.

او در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ارتقای کیفیت زندگی همشهری‌ها برای ما حرف اول را می‌زند. برای اینکه این موضوع رخ دهد، مطمئنا هنر و هنرمند نقش اصلی را ایفا می‌کنند. امروزه نه‌تنها در حوزه فرهنگی بلکه در تمام مأموریت‌های شهرداری باید نگاه فرهنگی را در صدر بنشانیم. امیدواریم که امسال این اتفاق رقم بخورد.

هزینه سالانه رویدادهای شهری، ١٢میلیارد تومان

احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر، نیز در پایان این رویداد همچون شهردار مشهد بر موضوع مشهد، مرکز هنرهای شهر، تأکید کرد و گفت: ما در سال چیزی حدود ١٢میلیارد تومان برای مناسبت‌ها در شهر مشهد هزینه می‌کنیم. در سال٩٧ نیز حدود ١٠میلیارد تومان برای رویدادهایی که در شهر بوده، هزینه شده است؛ اما مهم این است که ما این هزینه و اعتبار را تبدیل به یک روایت قابل تکرار کنیم که در کل کشور قابلیت ردگیری و پیگیری داشته باشد. تبدیل‌شدن مشهد به‌عنوان کانون هنرهای شهری ایران تصمیمی است که مدیریت شهری گرفته است و قصد دارد آن را به جلو ببرد و برای عملی‌شدن این مهم نیز، نیازمند یاری و همراهی هنرمندان هستیم.

او ادامه داد: آنچه مدنظر ماست، این است که این رویداد بتواند نام‌ونشانی را برای شهر مشهد به‌همراه داشته باشد و این نام‌ونشان در سطح ملی و بین‌المللی قابلیت مطرح‌شدن داشته باشد. در ١٢ سال گذشته ظرفیت بهره‌مندی از هنر هنرمندان شهر در مدیریت شهری مشهد ایجاد شده و ما سعی کردیم درراستای تکامل و ارتقای این ظرفیت موجود، شکل و سامان متفاوتی را با نگاه برندشدن به مشهد

بدهیم. اصولی با اشاره به شعار مشهد شهر امید، شهر زندگی، ادامه داد: یکی از رویکردهای شورای پنجم نیز بحث شهر بانشاط و مبتنی‌بر امید و زندگی است. قطعا هنر هم نقش مهمی در تحقق این شعار دارد. اگر مدیریت شهر در بخش هنر ورود پیدا کند، نزدیک‌ترین و مرتبط‌ترین هنر، هنر شهری است و لازمه آن این است که سطح شهر مشهد مکانی برای عرضه آثار هنرمندان شهر مشهد باشد.

در جریان این مراسم از حسین طالبی، نقاش مشهدی، و مصطفی حمیدی، از پیش‌کسوتان نقاشی دیواری، استاد قدیمی نقاشی قهوه‌خانه‌‌ای و نیز احسان مهدوی، دبیر سال گذشته جشنواره خانه بهار، تقدیر شد و دبیران و هیئت داوران بخش‎های مختلف این رویداد هنری نیز معرفی شدند. در پایان این مراسم از پوستر جشنواره رونمایی شد



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

برپایی شب «شیون فومنی» در خانه هنرمندان