دو میلیون هکتار از اراضی کشور به سیستم های نوین آبیاری مجهز شد


دو میلیون هکتار از اراضی کشور به سیستم های نوین آبیاری مجهز شد

مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: 8.7 میلیون هکتار اراضی آبی در کشور وجود دارد که از این میزان، دو میلیون و 80 هکتار به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده است.

دو میلیون هکتار از اراضی کشور به سیستم های نوین آبیاری مجهز شد

به گزارش ایران اکونومیست؛ «عباس زارع» روز دوشنبه در نشست خبری با تشریح وضعیت آبیاری بخش کشاورزی، افزود: سال گذشته 18 هزار و 215 پروژه در سطح 302 هزار هکتار اجرا شد که بخشی از آنها همچنان در حال اجراست.
مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: هم اکنون 500 میلیارد تومان برای اجرای این طرح ها به کشاورزان و پیمانکاران بدهی داریم.
وی بودجه امسال در بخش سامانه های نوین آبیاری را یک هزار و 500 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این مبلغ برای 142 هزار هکتار کفایت می‌کند؛ ما توانسته‌ایم تجهیز 230 هزار هکتار را در دستور کار قرار دهیم که از این میزان 100 هزار هکتار مجهز شده و در حال بهره‌برداری است و 130 هزار هکتار نیز در دست اجرا داریم.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اجرای طرح سامانه های نوین آبیاری در بخش کشاورزی منجر به افزایش حداقل 30 درصدی تولید و صرفه‌جویی در آب شده است، اضافه کرد: کشاورزان پیشرو ما 300 درصد افزایش تولید نیز داشته‌اند.
وی ادامه داد: در هشت سال گذشته با خشکسالی مواجه بوده ایم به طوری که حجم روان‌آب ها حدود 50 درصد کاهش پیدا کرده که این کاهش در آب‌های زیرزمینی نیز بوده است.

** 10 درصد محصولات کشاورزی از طریق دیم تولید می‌شود
مجری طرح سامانه های نوین آبیاری یکی از سیاست‌های کلی کشور و وزارت جهاد کشاورزی را تامین امنیت غذایی برای جمعیت رو به رشد کشور برشمرد و گفت: با وجود تبخیر آب سه برابری و بارندگی یک برابری نسبت به دنیا، این سیاست دنبال می شود که تامین امنیت غذایی وظیفه جهاد کشاورزی است.
زارع با بیان اینکه 60 درصد محصولات کشاورزی دنیا از طریق دیم تولید می‌شود، افزود: در ایران 10 درصد محصولات کشاورزی از طریق کشت دیم تولید می شود به همین دلیل، اهمیت آب و آبیاری در کشور ما بسیار زیاد است.
به گفته وی، اهمیت قنات ها، آب‌بندان‌ها و تقسیم بندی های آب در کشور ما سابقه طولانی دارد که نشان دهنده شرایط اقلیمی خشک و کم آب است.

** 52 درصد اراضی کشاورزی خرد و پراکنده اند
مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: در حال حاضر 52 درصد اراضی کشور خرد و پراکنده هستند که در بحث آب پیشنهاد داده شده این گروه از کشاورزان از منابع مشترک آبی استفاده کنند تا از منابع آبی به خوبی بهره ببریم.
زارع تصریح کرد: موضوع آبیاری و استفاده بهینه از آب و خاک در نظام جمهوری اسلامی مورد توجه ویژه‌ قرار گرفته است به نحوی که پروژه‌های مختلفی از جمله نشا کاری به جای کاشت بذر، توسعه گلخانه‌ها، تغییر فصل کشت از تابستان و بهار به پاییز و عملیات خاک‌ورزی را در این زمینه اجرا کرده ایم.
مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: موثرترین پروژه ما طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در کشور به شمار می رود که باعث افزایش حداقل 30 درصدی تولید محصول شده است.
به گفته وی، این اقدامات از نظر زیست‌محیطی، کاهش مصرف سم و کود شیمیایی را به دنبال دارد و در بخش منابع آب زیرزمینی نیز 25 درصد صرفه‌جویی خواهد داشت.

** برداشت 250 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه آبیاری نوین
این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی تسهیلاتی را برای توسعه آبیاری اختصاص داده است، افزود: رهبر معظم انقلاب برای اجرای این طرح، مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی را صادر کردند که باعث شد تا بتوانیم در شرایط خشکسالی راهکار مناسبی را برای استفاده بهینه از منابع آبی اجرا کنیم.
وی با اشاره به اینکه در سال 96 حدود 300 میلیون دلار برای این بخش اختصاص یافت، گفت: امسال برای اجرای طرح سامانه های نوین آبیاری 250 میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.
مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: با توجه به این که طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از پروژه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود، سالانه ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی آبی باید به سامانه های نوین تجهیز شود.
به گفته وی، براساس بودجه امسال 1500 میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافته که تاکنون ۴۶ درصد پیشرفت ریالی و 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

** افزایش 35 درصدی بهره وری در آب با اجرای سیستم آبیاری هوشمند
مجری طرح سامانه های نوین آبیاری با بیان اینکه اجرای سیستم آبیاری هوشمند، باعث صرفه جویی 30 تا 35 درصدی در این بخش می شود، گفت: سیاست جدید ما توسعه آبیاری هوشمند است که با توجه به ظرفیت منابع آبی، این سیستم می تواند برداشت آب را کاهش دهد.
زارع اظهارداشت: وزارت جهاد کشاورزی آمادگی دارد در بخش تجهیز و فنی مهندسی از ظرفیت شرکت های داخلی استفاده کند.
وی افزود: بخشی از طرح های آبیاری مربوط به 15 تا 20 سال گذشته است که نیازمند مرمت و بازسازی است که در بخش مشاور، پیمانکار و تولیدکننده، ظرفیت هایی را ایجاد کرده ایم.
مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی خطاب به فارغ التحصیلان بخش کشاورزی گفت: فارغ التحصلان می توانند با ثبت نام در این سامانه از کمک و حمایت ما بهره مند شوند.
وی با بیان اینکه در کشور سالانه برای 400 هزار هکتار ظرفیت کار فنی و مهندسی وجود دارد، اضافه کرد: در تفاهمنامه ای که بین وزارتخانه های جهاد کشاورزی و ارتباطات به امضا رسیده، قرار شده است زیرساخت‌های لازم برای هوشمندسازی کشاورزی انجام شود تا کشاورزان بتوانند به روش مدرن و قابل رقابت فعالیت کنند.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی به کمک بلاعوض دولت به کشاورزان اشاره کرد و گفت: سال گذشته 10 میلیون تومان کمک بلاعوض در هر هکتار برای بخش آبیاری بوده که امسال با رشد 30 درصدی به 13 میلیون تومان رسیده است.

** تولید برنج با محدودیت مصرف آب پیشنهاد شد
مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی درباره سیاست ممنوعیت کشت برنج در استان های کشور به جز گیلان و مازندران گفت: برای صرفه جویی در مصرف آب بخش کشاورزی، سیاست ما ممنوعیت کشت برنج در استان های به غیر از گیلان و مازندران است.
وی ادامه داد: البته به طور اتفاقی در استان گلستان با روش خشکه کاری و استفاده از روش های نوین آبیاری بارانی توانستند به رقم قابل توجهی از تولید برنج با کمترین مصرف آب دست پیدا کنند.
مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: بر اساس این تجربه، در کمیته تخصصی سازگاری با کم آبی، کشت برنج در برخی استان ها با شرط محدودیت در مصرف آب پیشنهاد شده است.
به گفته وی، 15 روز پیش مصوبه این طرح تنظیم و ارایه شده که اکنون در کمیته مذکور به تصویب رسیده است.

** برگزاری دومین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری
مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: دومین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری از 21 تا 24 دی ماه جاری به مدت چهار روز در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود که از اهداف این نمایشگاه‌ بررسی سرمایه‌گذاری‌های بخش کشاورزی و توانمندسازی تولید کنندگان است.
وی با بیان اینکه220 شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه شرکت می‌کنند، ادامه داد: 50 شرکت از کشورهای ترکیه، چین، ایتالیا، سوئیس، فرانسه، هند، انگلستان، نروژ و هلند در این نمایشگاه حضور دارند که 120 شرکت در زمینه سامانه‌های نوین آبیاری فعالیت می کنند.
مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه این نمایشگاه می‌تواند برای صادرات لوازم و تجهیزات کشاورزی مفید واقع شود، اضافه کرد: در حاشیه این نمایشگاه، کارگاه های آموزشی در بخش های مختلف برپا خواهد شد.
وی افزود: آبیاری هوشمند، بهره برداری صحیح از سیستم های نوین آبیاری، فیلتراسیون و کنترل کیفیت و استانداردسازی از محورهای برگزاری این نمایشگاه است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| ویدئویی باورنکردنی از یک سگِ پیانیست!