آیت الله هاشمی رفسنجانی در قاب انقلاب


آیت الله هاشمی رفسنجانی در قاب انقلاب

آیت الله هاشمی رفسنجانی از جمله شخصیتهای برجسته نظام اسلامی بود که از ابتدای شکل گیری انقلاب اسلامی و پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی در هر برهه نقش مهمی ایفا کرد و هیچ گاه از تلاش در راه اعتلای نظام سلامی کوتاهی نکرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان آیت الله اکبر هاشمی بهرمانی معروف به آیت الله هاشمی رفسنجانی در ۳ شهریور ۱۳۱۳ در رفسنجان دیده به جهان گشود، وی از شخصیت های موثر در پیروزی انقلاب بود و نقش مهمی در هماهنگی و انسجام میان نیروهای انقلابی و مذهبی و انتقال پیامهای امام خمینی (ره) از عراق به ایران داشت و تلاشهای زیادی در به ثمر رساندن انقلاب اسلامی کرد وی از اعضای موسس حزب جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب در کنار علمایی همچون رهبر انقلاب، شهید ایت الله بهشتی و شهید باهنر به شمار می رود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در قاب انقلاب

و پس از پیروزی انقلاب نیز در بسیاری از شرایط بحرانی در 8 سال دفاع مقدس فرماندهی جنگ را عهده دار بود و پس از آن نیز در مدیریت بحران های اقتصادی نقش تعیین کننده ای ایفا کرد. سازندگی و بازسازی ویرانی های جنگ یکی از مهمترین الویت های کشور پس از پایان جنگ در دوران ریاست جمهوری او بود آیت الله هاشمی رفسنجانی نقش ویژه ای نیز در این عرصه پیدا کرد تا جایی که وی لقب سردار سازندگی را در کارنامه سیاسی خود به ثبت رساند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در قاب انقلاب

آیت الله هاشمی رفسنجانی در تمام ادوار مجلس خبرگان نمایندگی مردم تهران در این مجلس را برعهده داشت و در ادواری از سال 86 تا 90 در این مجلس نیز ریاست مجلس خبرگان را عهده دار شد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی نقش ویژه ای در پذیرش قطعنامه 598 و پایان دادن به هشت سال جنگ تحمیلی داشت. دفاع هشت ساله مردم ایران در مقابله با تجاوز رژیم بعث صدام در شرایطی پایان یافت که جامعه بین المللی مجبور به رسمیت شاختن صدام به عنوان یک رژیم متجاوز شد. جمهوری اسلامی ایران پیروزمندانه جنگی هشت ساله را پایان دادند این در حالی بود که صدام و حامیانش در تجاوز به خاک ایران به دنبال ساقط کردن نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران در فرصت کوتاهی بودند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در قاب انقلاب

وی چهارمین ریاست جمهوری را در تاریخ انقلاب اسلامی برعهده داشته است و در طول جنگ ایران و عراق نیز نمایندگی رهبر انقلاب در شورای رهبر در شورای عالی دفاع بر دوش داشت و عملاً فرماندهی نیروهای مسلح را عهده دار بود.

ایت الله هاشمی رفسنجانی از سال 1368 تا پایان عمر خود ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را داشته است همچنین وی از موسسان و اعضای تعین کننده در تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی بوده و رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی بود. توسعه روابط سیاست خارجی، سدسازی، احداث کارخانجات تولیدی و صنعتی از دیگر اقدامات دوران ریاست وی در دولت محسوب می شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در قاب انقلاب.

هاشمی رفسنجانی ساعت ۱۸ و ۲۰ دقیقه روز یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ در حالی که به تنهایی در استخر کوشک متعلق به مجمع تشخیص مصلحت نظام در نزدیکی مجموعه سعدآباد شنا می‌کرد، دچار ایست قلبی شد و در شرایطی که علایم حیاتی نداشت به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شد. مراحل احیای قلبی برای وی انجام شد اما بیش از یک ساعت تلاش برای احیای وی عملیات ناموفق ماند و وی ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه همان روز در ۸۲ سالگی درگذشت.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در قاب انقلاب

پیکر وی روز 20 دی ماه به حسینه جماران منتقل شد. شخصیتهای سیاسی و مذهبی زیادی برای وداع خود را به جماران رساندند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در قاب انقلاب

روز بعد در 21 دی ماه ساعت 10 صبح دی ماه 95 پیکر آیت االه هاشمی رفسنجانی از مقابل دانشگاه تهران بر دوش مردم تشییع و نماز میت وی توسط رهبر انقلاب اقامه شد و در مرقد امام خمینی (ره) به خاک سپرده شد/

.

پایان پیام/34

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

دعوت از «زاکانی» برای حضور در انتخابات