دنیای کثیف سیاست در افغانستان


سیاست دنیای عجیبی است، جنگ‌سالاران جهادی که در دهه‌ی پنجاه و شصت با نجیب می‌جنگیدند، امروز منافع و بقای خود در کنار یک خادیست جستجو می‌کنند و بیشترشان با حنیف اتمر متحد شده‌اند، آن‌ها که توسط غنی به حاشیه میدان سیاست رانده شده‌اند، اکنون...

سیاست دنیای عجیبی است، جنگ‌سالاران جهادی که در دهه‌ی پنجاه و شصت با نجیب می‌جنگیدند، امروز منافع و بقای خود در کنار یک خادیست جستجو می‌کنند و بیشترشان با حنیف اتمر متحد شده‌اند، آن‌ها که توسط غنی به حاشیه میدان سیاست رانده شده‌اند، اکنون برای حفظ سرمایه‌های شان که در طول دو دهه از راه چپاول به دست آورده‌اند، دست به دامن اتمر شده‌اند؛ زیرا به خوبی درک کرده‌اند که اگر غنی بار دیگر به قدرت برسد، اموال و زمین‌های غصبی آن‌ها را از چنگال شان بیرون خواهد کرد.

خلیلی و دوستم که در دوره قبلی متحد غنی بودند و در رساندن غنی به قدرت نقش اساسی بازی کردند و در آن دوران، عبدالله را فردی بی‌کفایت و ناتوان معرفی می‌کردند، اکنون در کنار عبدالله قرار گرفته و او را ناجی کشور می‌د‌انند، زیرا دوستم را غنی عملا از معاونت خلع صلاحیت و با دوسیه‌سازی او را به حاشیه راند. خلیلی که دانش را به قدرت رساند، اکنون دانش اعلام استقلال و از خلیلی تبعیت نمی‌کند و خود مستقلا با غنی وارد تعامل شده و غنی و دانش دیگر نیازی به خلیلی ندارند.

قانونی و محقق که بارها از اتمر انتقاد کرده و او را حامی داعش گفته بودند، اکنون در کنار اتمر قرار گرفته‌اند و معتقدند که اتمر تنها کسی است که می‌تواند شر غنی را کم و او را از ارگ بیرون کند. سیاست در مجموع و به ویژه در افغانستان، یک دنیای بسیار کثیف است که هیچ معیار و اصولی ندارد.

محمد نسیم جعفری


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس پروفایل پرسپولیس