86 مرکز آموزشی در دور دریاچه ارومیه مهندس فارغ‌التحصیل می‌کنند/ بیشترین تخلف‌ها در ساخت مسکن، مربوط به حوزه شهرسازی است


86 مرکز آموزشی در دور دریاچه ارومیه مهندس فارغ‌التحصیل می‌کنند/ بیشترین تخلف‌ها در ساخت مسکن، مربوط به حوزه شهرسازی است

رئیس سازمان مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی در جمع خبرنگاران گفت: سالیانه و بطور متوسط شاهد رشد 20درصدی فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی و اعضای سازمان هستیم.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، رحیم نجاتی اسلاملو رئیس سازمان مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی در جمع خبرنگاران گفت: این سازمان به‌عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی مطرح است و تنها در استان بالغ بر ۱۷۰۰۰ مهندس به عنوان عضو داراست که از این تعداد نیز ۳۵ درصد دارای پروانه اشتغال هستند.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی در ۱۷ شهر استان نماینده دارد و هرکدام از آنها نیز هیات رئیسه مستقل و زیر نظر هیات مدیره استان فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی اظهار کرد: بعد از انتخاب هیات مدیره جدید، تمام تلاش خود را برای عملی کردن شعارها و اهتمام به حل مشکلات اعضا کرده‌ایم که در این راستا ۱۰ عنوان برنامه را هدف‌گذاری کرده ایم.

وی اضافه کرد: نهادینه نموندن و عمل به شعار سازمان و خواسته‌های اعضا از طرف کارکنان، شیشه‌ای کردن تصمیمات و جلسات در سازمان برای اطلاع یافتن اعضا و تسهیل ارائه خدمات به اعضا برای کاهش بروکراسی اداری و کاستن از مراجعه شهروندان با بهبود خدمات الکترونیکی سازمان از جمله مهم‌ترین این برنامه‌هاست.

نجاتی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه گردش مالی صنعت ساختمان در کشور ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در هر سال است، در حال حاضر شاهد رکود سختی در این بخش هستیم که در این میان رکود اقتصادی و افزایش نامتعارف فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی نیز به آن دامن زده است.

نجاتی گفت: با توجه به اینکه فقط در حاشیه دریاچه ارومیه ۸۶ مرکز آموزشی در حال فارغ‌التحصیل کردن مهندس هستند، شاهد رشد سالیانه ۲۰ درصدی تعداد اعضا هستیم بطوریکه از ۴۶۰۰ عضو در سال ۸۸ هم‌اکنون به بیش از ۱۷هزار عضو رسیده‌ایم ضمن اینکه بدلیل سطح آموزشی کیفی پایین این مراکز شاهد قبولی کمترین حد از مهندسان در آزمون‌ها هستیم بطوریکه در آخرین آزمون برگزار شده در یکی از رشته‌ها شاهد قبولی تنها ۴۷ نفر از ۱۲۲۷ شرکت‌کننده و قبولی تنها ۱۳ نفر از ۵۸۸ نفر شرکت‌کننده در یک رشته دیگر بوده‌ایم.

86 مرکز آموزشی در دور دریاچه ارومیه مهندس فارغ‌التحصیل می‌کنند/ بیشترین تخلف‌ها در ساخت مسکن، مربوط به حوزه شهرسازی است


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی خاطر نشان کرد: با افزایش تعداد مهندسان و اعضای سازمان و رکود حاکم بر ساخت‌وساز، در خوشبینانه ترین حالت سالانه یک میلیون مترمربع ساخت‌وساز در ارومیه انجام می‌شود که با مشخص بودن تعداد اعضای دارای پروانه اشتغال، در بهترین حالت هر مهندس دارای پروانه تنها ۱۰۰۰ مترمربع امکان امضا دارد که رقم بسیار نازلی است.

وی با اشاره به اینکه برای حل بیکاری مهندسان و کمک به این قشر از جامعه برنامه‌هایی در هیات مدیره تدوین شده اظهار کرد: ارائه خدمات مهندسی به کشورهای همسایه مد نظر سازمان است که برای این مهم جلساتی با اتاق بازرگانی، نمایندگی وزارت امور خارجه و سازمان‌های مرتبط انجام داده‌ایم که بتوانیم با ایجاد بستر جهت فعالیت در کشورهای همسایه شرایط کار مناسبی برای مهندسان عضو سازمان انجام دهیم زیرا در رکود حاکم بر بازار، این اتفاق می‌تواند چاره‌ساز باشد.

نجاتی در مورد تخلفات صورت گرفته در حوزه ساخت‌وساز گفت: بیشترین تخلفات در این حوزه در بخش شهرسازی (طرح تفصیلی) است بطوریکه اکثریت (بالای ۸۰ درصد) قریب به اتفاق ساختمان‌های گروه ب به بالا (بلندمرتبه و سرمایه‌گذاری) از نقشه تهیه شده که منطق به پروانه شده تخلف دارند و این اتفاق مشکلات عدیده‌ای برای شهر ایجاد کرده است.

وی افزود: ساختمان‌هایی که تخلف شهرسازی کرده‌اند بدلیل عدم رسیدگی توسط دستگاه‌های برخوردکننده تثبیت شده‌اند و اکنون به یک معضل مهم تبدیل شده‌اند.

وی اضافه کرد: مهندسان ناظر ما در موقع تخلف می‌توانند تخلف را بصورت نامه اعلام کند درحالیکه رسیدگی کننده و قدرتی در مقابله ندارد گرچه نرخ تخلف مهندسان ما از نُرم کشوری پایین‌تر است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی ادامه داد: باید این قضیه (تخلف بلندمرتبه‌سازی یا تخلف شهرسازی) آسیب‌شناسی و راه‌حل مناسبی برای آن برنامه‌ریزی شود.

وی همچنین اظهار کرد: در تخلف‌های صورت گرفته همه مقصریم شاید با درصدهای متفاوت و وظیفه داریم برای کاهش آنها برنامه‌ریزی مناسب انجام دهیم ضمن اینکه در مورد برخورد با اجرای پروژه با نقشه غیر رسمی دچار خلاء قانونی هستیم و باید برای آن راهکاری تهیه شود.

نجاتی یکی از مشکلات کنونی این سازمان را دوگانگی ایجاد شده در انتخاب مهندسین ناظر برای سازندگان دانست و خاطر نشان کرد: بعد از تغییر یک‌سویه وزیر سابق راه‌وشهرسازی در مورد تغییر شیوه‌نامه تبصره۲ ماده ۲۴ آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام‌مهندسی، شاهد یک بلاتکلیفی بین سازمان نظام مهندسی ساختمان و راه‌وشهرسازی، شهرداری و معاون عمرانی استانداری بودیم بطوریکه در مناقشه صورت گرفته، استاندار، معاون عمرانی استانداری و سازمان مرکزی نظام مهندسی ساختمان برا انتخاب مهندس ناظر توسط سازمان به تبعیت از دستور وزارت کشور تاکید و راه‌وشهرسازی نیز بالطبع تصمیم وزارت بر انتخاب مهندس ناظر توسط سازنده تاکید کردند که با تصمیم هیات مدیره جدید سازمان از سیستم ارجاع هوشمند براساس نظر وزارت کشور و تاکید استاندار و معاون عمرانی استانداری استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: اکنون نقشه‌ها در سازمان بصورت ارجاع هوشمند و بصورت تصادفی و براساس امتیازی که به مهندسان در سیستم داده می‌شود، نقشه‌ها جهت نظارت ارجاع می‌شود و برای جلوگیری از پر شدن ظرفیت مهندسان، بصورت پلکانی ظرفیت آنها را افزایش می‌دهیم.

نجاتی در خاتمه در مورد استفاده از فناوری‌های نوین در ساخت‌وساز گفت: مکاتباتی را با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی برای استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها و دستاوردهای حوزه ساخت‌وساز برای بکارگیری در این بخش انجام داده‌ایم ضمن اینکه تلاش داریم فناوری‌های نوین و مدرن بخش ساختمان را صنعتی سازی کنیم.

۴۶

کد خبر 1227053

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بستری بیماران کرونایی در استان بوشهر صعودی شد