علت ریزش‌ متوالی این روزهای بورس چیست؟


علت ریزش‌ متوالی این روزهای بورس چیست؟

چرا با وجود مواردی از جمله تثبیت قیمت دلار در کانال 11 هزار تومان و بالای آن، افزایش نرخ دلار نیمایی، استقبال خوب از محصولات شرکت‌ها در بورس کالا، وضعیت مناسب صادرات شرکت‌ها و رشد قیمت‌های جهانی، جریان نقدینگی به سمت بورس حرکت نکرده و شاخص در دام ریزش‌های متوالی افتاده است؟ نوشته علت ریزش‌ متوالی این روزهای بورس چیست؟ اولین بار در تجارت‌نیوز...

رفتار غیرطبیعی بورس در روزهای اخیر باعث شده که سهامداران و فعالان بازار نتوانند چشم‌انداز روشنی از روزهای پیش‌رو بازار سهام داشته باشند. با وجود بازارهای بین‌المللی مثبت، افزایش قیمت جهانی نفت و فلزات، دلار ۱۲ هزار تومانی و موارد دیگر بازار با افت شاخص مواجه بوده، دو کارشناس بورسی در گفتگو با تجارت‌نیوز به واکاوی این موضوع پرداخته‌اند.

محمد خبری‌زاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: این روزها اکثر تحلیلگران بنیادی و مدیران بازار سرمایه عقیده دارند بازار دلیلی برای درجا زدن و منفی بودن در این روزها ندارد، اما شاهد ریزش بیشتر شاخص کل هستیم.

وی ادامه می‌دهد: تثبیت قیمت دلار در کانال ۱۱ هزار تومان و بالای آن، افزایش نرخ دلار نیمایی، استقبال خوب از محصولات شرکت‌ها در بورس کالا، وضعیت مناسب صادرات شرکت‌ها که در گزارش‌های گمرک منتشر شده، وضعیت مناسب قیمت‌های جهانی همه و همه نشان‌دهنده این نکته بوده که بازار در حال حاضر زیر ارزش ذاتی خود قرار دارد و پتانسیل رشد قیمتی خوبی در خیلی از شرکت‌های بنیادی نهفته است.

در صورت عدم تصویب لایحه پالرمو و در ادامه FATF در کشور، عملا کانال مالی ایران و اروپا نیز از کار می‌افتد و شرایط برای اقتصاد ایران در روزهای آینده چندان خوشایند نخواهد بود.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که با وجود این اتفاقات مثبت دلیل درجا زدن و منفی بودن شاخص این روزهای بازار سرمایه چیست عنوان می‌کند: دلیل اصلی نبود جریان نقدینگی مناسب در بازار است.

خبری‌زاده با اشاره به عوامل دیگر می‌افزاید: همچنین شاید یکی از مهم‌ترین دلایلی که چرا این جریان نقدینگی به سمت بورس حرکت نکرده، ابهامات ناشی از عدم تصویب لایحه پالرمو و در ادامه FATF باشد. به نظر می‌رسد در صورت عدم تصویب این موضوعات در کشور، عملا کانال مالی ایران و اروپا نیز از کار می‌افتد و شرایط برای اقتصاد ایران در روزهای آینده چندان خوشایند نخواهد بود.

اگر اندکی دست از حمایت بازار سهام بردارند، منفی‌های بازار شدت بیشتری می‌گیرد.

ایمان رئیسی، دیگر کارشناس و معامله‌گر بازار سهام می‌گوید: با توجه به کمبود نقدینگی، ترس ناشی از مسائلی از جمله عدم تصویب FATF و پالرمو هم باعث شده بازار در ساعات پایانی معاملات با فشار فروش مواجه شود.

وی می‌افزاید: به نظر می‌رسد در ادامه هفته جاری در خوشبینانه‌ترین حالت بازار در همین حالت خنثی درجا بزند و اگر اندکی دست از حمایت بردارند، حتی منفی‌های بازار شدت بگیرد.

رئیسی تاکید می‌کند: در بین گروه‌های بازار تنها ساختمانی‌ها را آن هم به جهت ساخت‌وسازهای قبلی و نه طرح‌های جدید مثبت ارزیابی می‌کنم و همچنین برخی شرکت‌ها که دارایی‌شان تجدید ارزیابی نشده، پتانسیل بازدهی دو رقمی دارند.


علت ریزش‌ متوالی این روزهای بورس چیست؟

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

رازگشایی از ناپدید شدن ناگهانی صدها ستاره در آسمان!