عذرخواهی دیرهنگام فرشاد احمدزاده: هواداران ببخشند، اشتباه کردم


جدایی فرشاد احمدزاده از پرسپولیسِ محروم از نقل و انتقالات در بدترین برهه‌ی زمانی اتفاق افتاد اما آنچه پذیرش آن را برای هواداران سخت‌تر کرد، نحوه‌ی خداحافظی این بازیکن بود. منظورمان همان نامه‌ی بلندبالای و پر از خشمی است که احمدزاده در اینستاگرامش خطاب به هواداران پرسپولیس نوشت و رفتار آنها را دلیل جدایی‌اش معرفی کرد. حالا اما همه‌ی آن حرف‌ها را پس گرفته، جدایی‌اش در آن مقطع را نادرست خوانده و در واقع از هواداران عذرخواهی کرده است.

شایعه شده بود که در نیم‌فصل به فوتبال ایران برمی‌گردی. واقعا پیشنهادی داشتی؟

رسانه‌ها شیطنت‌ کردند وگرنه اصلا بحثی درباره برگشتنم نبود. من اینجا قرارداد دو ساله دارم و مدیرعامل گفته نباید به برگشت فکر بکنی چون به تو نیاز داریم.

با توجه به شرایطی که در وروسلا اشلاسک داری فکر نمی‌کنی اگر می‌ماندی برایت بهتر بود؟

من چهار سال در پرسپولیس بودم و هر سال هم بهترین نتایج را گرفتیم. تیم خوب بود و هواداران خیلی خوب حمایت می‌کردند ولی در پست من وقتی سن بالا برود، دیگر کمتر تیمی پیشنهاد می‌دهد. از طرفی من می‌خواستم فوتبال اروپا را هم امتحان کنم وگرنه در پرسپولیس هیچ مشکلی با مدیرها نداشتم و قبل از رفتن نه فقط با آقای گرشاسبی، بلکه با کادر فنی و بازیکنان صحبت کردیم. به نظرم زمان رفتنم بد بود. به هواداران حق می‌دهم که ناراحت باشند اما من بخاطر پیشرفت به اینجا آمدم. بالاخره من نان و نمک این هوادارها را خورده‌ام، نان و نمک تیم پرسپولیس را خورده‌ام و همیشه هم خودم را مدیون پرسپولیس می‌دانم. مطمئن باشید هیچ موقع هم هیچ جا نخواهید دید که من بگویم کار خوبی کردم. همیشه می‌گویم کار من اشتباه بوده که در آن شرایط پرسپولیس را ترک کردم ولی شرایط اینطور پیش آمد. همه آنهایی که جدا شدند، فکر می‌کردند بقیه‌ی بازیکنان می‌مانند. واقعا فکر نمی‌کردیم با رفتن ما پرسپولیس خالی شود. شرایط هم طوری بود که پیشنهادات خوبی آمد. برای صادق از دینامو و او هم الان در تیم اول کرواسی است. وحید در یکی از تیم های خیلی خوب و پرطرفدار ترکیه است و بالاخره همه می‌خواهند پیشرفت کنند. فوتبال حرفه‌ای است و هر کسی یک روز می‌رود.

عذرخواهی دیرهنگام فرشاد احمدزاده: هواداران ببخشند، اشتباه کردم

اگر دوباره در همان موقعیت قرار بگیری، باز هم از پرسپولیس می‌روی؟

نمی‌توانیم الان بگوییم اگر به عقب برگردم چه تصمیمی می‌گیرم چون من آن موقع از هفت هشت ماه قبل یعنی از اول لیگ، تصمیم داشتم بروم. سال قبل از آن هم قرارداد داشتم که نتوانستم بروم. دو سال قبلش هم من و محسن مسلمان سفید امضا کردیم و اتفاقا از همه کمتر در قرارداد برای‌مان نوشتند ولی هیچ جا نه حرفی زدیم و نه منتی گذاشتیم. بالاخره در پرسپولیس به عشق هواداران بازی می‌کردیم. از خود آقای برانکو بپرسید به شما می‌گوید که ما نیم‌فصل همان سال پیشنهاد داشتیم. آقای برانکو من و محسن را کنار کشید و گفت می‌خواهید بروید یا نه که ما گفتیم نه، می‌خواهیم بمانیم و کمک کنیم. چون آن موقع هم سال اولی بود که تیم خیلی شرایطش بد بود و ما گفتیم می‌خواهیم بمانیم و کمک کنیم. امسال اما شرایط جوری پیش آمد که سن من بالا رفته بود و از طرفی دوست داشتم در اروپا بازی کنم. هر چند خودم هم قبول دارم که شکل رفتنم خیلی بد بود.

شکل رفتنت بد بود اما بدتر از آن، نامه‌ای که خطاب به هواداران نوشتی و خیلی فضا را خیلی علیه تو کرد.

هر کسی در زندگی‌اش اشتباه می‌کند. من هم جوان هستم و اشتباه کردم. بعضی وقت‌ها آدم در عصبانیت حرف‌هایی می‌زند که نباید بزند. همه می‌دانند خیلی از ما آدم‌ها وقتی عصبانی هستیم چیزهایی می‌گوییم که اصلا در واقعیت آنطور نیست. شما از تدارکات بگیر تا لیدر باشگاه همه دارند برای پرسپولیس زحمت می‌کشند، همه به پرسپولیس عرق دارند ولی بعضی وقت‌ها مربی از بازیکن ناراحت می‌شود، لیدر از بازیکن، هوادار از بازیکن. بالاخره پیش می‌آید دیگر. اینجور مسائل همیشه در فوتبال وجود دارد و فوتبال هم برای همین جذاب است.

عذرخواهی دیرهنگام فرشاد احمدزاده: هواداران ببخشند، اشتباه کردم

دعوت شدن به تیم‌ملی برای هر بازیکنی یک اتفاق ویژه می‌تواند باشد. برای تو شاید حتی عجیب‌تر بود. چه شد که فقط اسمت آمد و خودت نیامدی؟ فکر می‌کنی با کیفیتی که نشان دادی، شایستگی‌اش را داشتی که پیش از آن هم دعوت شوی؟

فوتبال سلیقه است، نمی‌شود گفت من لیاقتش را داشتم یا نه. بالاخره سلیقه سرمربی است. من خیلی خوشحال شدم که اسمم در آن لیست بود ولی به اردو نرفتم چون بازی داشتیم و بعد از آن هم که لیست نهایی اعلام شد، اسم من دیگر نبود. خیلی خوشحال شدم که اسمم در لیست تیم‌ملی بود و خیلی دوست داشتم تیم‌ملی قهرمان شود. افتخار تیم‌ملی فقط برای پرچم ایران است و ما همه برای آن پرچم داریم تلاش می‌کنیم. در آن برهه هم برای تیم‌ملی صلاح بود که من را خط بزنند. آدم باید منطقی باشد و شرایط را بپذیرد. من قبل از آن در هیچ اردویی نبودم و منطقی‌اش هم این بود که بازیکنانی که بیشتر با تیم هماهنگند، در جام ملت‌ها بازی کنند ولی خب پیش می‌آید. خیلی حرف‌ها زده شد که به نظرم درست نبود. انگار من خودم زنگ زده بودم و گفته بودم من را دعوت کن. خیلی جاها به من تیکه انداختند.

به هرحال دعوت در آن مقطع باعث شد خیلی حرف و حدیث پیش بیاید. شاید چون قبلا خیلی بهتر بودی و دعوت نشدی. در حالی که در لهستاتن شرایط برایت خوب هم پیش نمی‌رفت اما کی‌روش نامت را در لیست تیم‌ملی نوشت.

من نمی‌دانم چطور آن موقع که در پرسپولیس بازی می‌کردم و سه سال جزو بهترین‌ها بودم هیچکس نمی‌آمد بگوید چرا فرشاد احمدزاده به تیم‌ملی دعوت نمی‌شود ولی چون یک بار اسمم در لیست آمد، این همه حرف می‌زنند و مدام تیکه‌ می‌اندازند. مگر تقصیر من بود که به من تیکه می‌انداختند؟ مربی تیم‌ملی صلاح دید اسم من در لیست باشد و بعد هم صلاح دید که خطم بزند.

عذرخواهی دیرهنگام فرشاد احمدزاده: هواداران ببخشند، اشتباه کردم

بعد از فینالیست شدن پرسپولیس در آسیا و البته قهرمان نشدنش هواداران دوباره علیه تو، طارمی، امیری و محرمی موضع گرفتند. خودت آن لحظه فکر نکردی اگر در فینال آسیا بودی، می‌توانستی به پرسپولیس کمک کنی؟ حس و حالت چه بود وقتی آن ناسزاها را می‌شنیدی؟

خیلی‌ها در عصبانیت حرف‌هایی می‌زنند ولی آن حرف‌ها حرف‌های دل‌شان نیست. شرایط که ما رفتیم، شرایط واقعا بدی بود ولی هر کسی هم دلایلی برای رفتنش داشت. من با صادق خیلی حرف می‌زدیم و همیشه می‌گفتیم کاش ببرند، کاش پرسپولیس قهرمان آسیا شود. با مهدی و وحید هم هنوز خیلی حرف می‌زنیم ولی بعضی وقت‌ها شرایط جوری پیش می‌رود که دیگر کاری از دست شما برنمی‌آید و فقط می‌توانی حسرت بخوری. من خیلی دوست داشتم پرسپولیس قهرمان آسیا شود. تا آنجا که رفتند، مطمئنا می‌توانستند قهرمان هم بشوند ولی خب فوتبال است دیگر. نتایج در یک لحظه رقم می‌خورند. انشالله که همیشه پرسپولیس قهرمان باشد، همیشه دل هواداران شاد باشد. همه کسانی که در پرسپولیس بازی کرده‌اند، تلاش‌شان برای شادی دل هواداران بوده و امیدوارم که همیشه شاد باشند.

بازیکنانی که از پرسپولیس رفتند، می‌گفتند وقتی از آن جو به جایی کوچیکتر یا دیگر می‌رفتیم، از نظر روحی روانی فشار خیلی بزرگی را تحمل می‌کردیم. در پرسپولیس شما هر روز با هواداران برخورد دارید و‌ حمایت می‌شوید و فضا طوری است که هر روز درگیر این فضا هستید. دور شدن از این فضا اذیتت نکرد؟

صددرصد آزاردهنده بوده. بازی کردن در پرسپولیس خیلی سخت است. اوایل که می‌آیی، هیچ فشاری نیست ولی بعد از یک سال انتظار دارند و همه جا تو را می‌شناسند که این فشار زیادی به بازیکن وارد می‌کند. مثلا الان می‌گویند شجاع خلیل‌زاده زیاد اعتراض می‌کند، به نظر من شجاع آنقدر به پرسپولیس تعصب دارد که هر کاری می‌کند بخاطر تیم است. این همان فشاری است که گفتم در اثر انتظارها به وجود می‌آید و باعث می‌شود بعضی وقت‌ها اعتراض کند، وگرنه شجاع خیلی پسر خوبی است. بازی کردن در پرسپولیس بعد از یک سال فشار خیلی زیادی را از روی سکوها، رسانه، مربی و تیم حریف به بازیکن وارد می‌کند و همین باعث عصبی شدن بازیکنان پرسپولیس می‌شود.

11 – 270 – 220 – 210 – 190


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چگونه سوانح هوایی سرنوشت سیاسی کشورها را تغییر داد؟