حریم بزرگترین قلعه تاریخی بسطام مشخص شد


حریم بزرگترین قلعه تاریخی بسطام مشخص شد

تهران - ایرنا - مدیر پایگاه محوطه بسطام با اشاره به تعیین عرصه و حریم این محل،گفت:350هکتار از این محوطه و قلعه امسال توسط پایگاه میراث فرهنگی این منطقه انجام و به پایان رسیده است.

به گزارش عصر دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، غلام شیرزاده ،گفت: با همکاری باستان شناسان 96 گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم این محوطه صورت گرفت.
وی یادآور شد: درحال حاضر350 هکتار به عنوان عرصه مشخص شد و از هر طرف 200 متر به عنوان حریم درجه یک آن تعیین شد.
مدیر پایگاه تاریخی محوطه بسطام افزود: محوطه و قلعه بسطام پیش از انقلاب توسط باستان شناسان آلمانی مورد کاوش قرار گرفت که همان زمان مشخص شد که قلعه بسطام از سه طبقه و سه بخش جداگانه (پایین قلعه و بالا قلعه) تشکیل شده است.
شیرزاده افزود: قلعه بسطام به مدت 10سال مورد کاوش قرار گرفته و امسال نیز 96 گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم این محوطه انجام شد.
به گفته مدیر پایگاه بسطام، هم اکنون لوح ها، مهر و موم و سفال های مختلفی از دوره اورارتویی در این محوطه کشف شده و هم اکنون نیز پایگاه میراث فرهنگی بسطام با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و اداره میراث فرهنگی استان درحال ترجمه دو کتاب بسطام 1 و 2 است که حاصل تلاش و کاوش های باستان شناسان آلمانی در زمان پیش از انقلاب است.

** قدمت قلعه تاریخی بسطام

به گزارش ایرنا، قدمت قلعه تاریخی بسطام به 800 سال قبل از میلاد مسیح می رسد و بزرگترین قلعه تمدن اورارتویی در ایران و سومین قلعه بزرگ این تمدن در دنیاست.
بر اساس کتیبه به دست آمده از منطقه این قلعه به دستور یکی از روسای دوم از پادشاهان اورارتویی در حدود سال های 645 قبل از میلاد مسیح احداث شده است.
این قلعه در آن زمان با هدف کنترل مسیرهای تجاری که از طرف شرق دولت ترکیه به شهرهای تبریز و اردبیل و حوزه دریاچه ارومیه رفت و آمد می کردند، احداث شده است.
نتایج به دست آمده از کاوش های باستان شناسان و پژوهشگران از منطقه نشان می دهد که قلعه بسطام از سه قسمت پایین قلعه، میان قلعه و بالا قلعه تشکیل شده و بخش نخست به سربازان و اسب ها، بخش دوم معبد و بخش سوم به پادشاه اختصاص داشته است.
کتیبه کشف شده از این قلعه که به زبان اورارتویی است جهت مطالعات و بهره برداری محققان در موزه ملی تهران نگهداری می شود و تاکنون بیش از 40 اثر تاریخی ارزشمند چایپاره در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
سال گذشته سه اثر تاریخی از جمله تپه حسنلو در نقده، دژبسطام در چایپاره و منظر فرهنگی ماکو جهت ثبت در حافظه جهانی یونسکو معرفی شد که امسال پرونده قلعه تاریخی بسطام برای ثبت جهانی شدن آماده شده است.

** قلعه بسطام متعلق به دوره اورارتویی ها

محوطه و قلعه بسطام که متعلق به دوره اورارتویی ها است در شمال استان آذربایجان غربی و در بخش غربی قره ضیاء الدین در مرکز شهرستان چایپاره واقع شده است.
این محوطه 350 هکتار است و قلعه نیز متشکل از سه بخش جداگانه است. مطالعات باستان شناسان و محققان در این محوطه نشان از آن دارد که این قلعه متعلق به هزاره اول قبل از میلاد و بزرگترین قلعه اورارتویی ها در ایران بوده است.
فراهنگ ** 3377 ** 1355 **


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

نجات زن 80ساله در ارتفاعات طارم سفلی قزوین