بازی خطرناک خودروسازان با فروش فوری محصولاتشان با قیمت حاشیه بازار!


خودروسازان چند هفته ایست که به عرضه فروش فوری محصولاتشان با قیمت حاشیه...
خودروسازان چند هفته ایست که به عرضه فروش فوری محصولاتشان با قیمت حاشیه بازار می‌کنند که البته با توجه به وضعیت بازار خودروهای داخلی و روند صعودی که در هفته‌های اخیر به خود گرفت، مورد استقبال مشتریان قرار گرفت و کارشناسان معتقدند که این فروش با قیمت حاشیه بازار صرفا منافع خودروسازان را تامین می‌کند. به گزارش چرخان، کارشناسان بازار خودرو معتقدند...

خودروسازان چند هفته ایست که به عرضه فروش فوری محصولاتشان با قیمت حاشیه بازار می‌کنند که البته با توجه به وضعیت بازار خودروهای داخلی و روند صعودی که در هفته‌های اخیر به خود گرفت، مورد استقبال مشتریان قرار گرفت و کارشناسان معتقدند که این فروش با قیمت حاشیه بازار صرفا منافع خودروسازان را تامین می‌کند.

به گزارش چرخان، کارشناسان بازار خودرو معتقدند که وضعیت فعلی فروش فوری محصولات خودروسازان با قیمت حاشیه بازار صرفا منافع شرکت‌ها را تامین کرده و هیچ منفعتی برای خریداران نداشته و عملا راهی را برای خودروسازان باز کرده تا بتوانند با فروش محصولاتشان به قیمت بالا کسب سود کرده و از تقاضای ایجاد شده از سوی مشتریان سو استفاده کنند.

بازی خطرناک خودروسازان با فروش فوری محصولاتشان با قیمت حاشیه بازار!کارشناسان بازار خودرو می‌گویند که طبق تجربه و همه عواملی که از وضعیت این چنینی قیمت گذاری خودروها سراغ داریم، قیمت حاشیه بازار منجر به افزایش قیمت رسمی محصولات خودروسازان نیز خواهد شد و همین عامل بالا رفتن قیمت در بازار و یک دومینویی ایجاد می‌شود که عملا پایانی جز ضرر خریداران نداشته و باید مسئولین سازمان حمایت و وزارت صنعت برای حمایت از مشتریان وارد عمل شده و از ایجاد چنین نقشه‌ای توسط خودروسازان جلوگیری کنند.

یکی از مشائلی که کارشناسان بازار خودرو به آن پافشاری می‌کنند این است که باید یک نهاد مستقل از خودروسازان اقدام به قیمت گذاری محصولات کرده و یا فرمول‌های قیمت گذرای را مشخص کند تا خودروسازان بر اساس منافع شخصی خود اقدام به قیمت گذاری نکرده و منافع خریداران را زیر پا نگذارند. یکی از پیشنهادات این است که شورای رقابت در مورد خودروسازان احیا شده و حداقل یک فرمول مشخص از سوی این شورا به خودروسازان کشورمان داده شده و آنها در این چارچوب عمل کنند و در غیر این‌صورت با آنها برخورد شود.

بازی خطرناک خودروسازان با فروش فوری محصولاتشان با قیمت حاشیه بازار!یکی از مسائلی که کارشناسان به آن اشاره دارند این است که وقتی مبنای قیمت گذاری شرکت‌های خودروسازی بر اساس بازار باشد اولا مشخص نیست که این بازار توسط چه کسی هدایت می‌شود و اگر خودروسازان ما بخواهند سمت و سویی به آن بدهند آیا امکان کنترل وجود دارد؟ از سوی دیگر اینکه وقتی مبنای قیمت گذاری بازاری باشد که عملا توسط دلالان مدیریت شده و میل به صعود دارد، چرا باید عرضه‌های اندک خودروسازان بتواند خللی در روندش ایجاد کرده و شرکت‌ها نیز از خدا خواسته با این روند حرکت می‌کنند!

بدیهی است که وقتی قیمت گذاری محصول بر عهده عرضه کننده قرار می‌گیرد او برای حداکثرسازی سود تلاش می‌کند و کسی نیست که بتواند عدم این واقعیت را اثبات کرده و خلاف آن را بگوید. او به راحتی می‌تواند با تعطیل کردن عرضه خود، قیمت را در بازار بالا برده و پس از آن با قطره چکانی کرده فروشش عملا سود خود را بیش از پیش کند! اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر شاهد آن بودیم و شرکت‌های خودروسازی در روند رو به رشد قیمت‌ها سکوت اختیار کرده بودند و از تحویل بسیاری از تعهداتشان سر باز می‌زدند که منجر به قیمت‌های فعلی شد و به یکباره تولیدشان رونق گرفت!

بازی خطرناک خودروسازان با فروش فوری محصولاتشان با قیمت حاشیه بازار!

منبع

شاید مقاله های دیگر وب سایت روژان :را هم دوست داشته باشید

بازی خطرناک خودروسازان با فروش فوری محصولاتشان با قیمت حاشیه بازار!