انویدیا پس از معرفی نسل Turing به سراغ پردازندههای گرافیکی میانرده از سری RTX رفته و کارتهای گرافیک 2070/RTX 2060 را روانه بازار کرده است. گیگابایت نیز به عنوان یکی از AiBهای با سابقه انویدیا، مدلهای مختلفی را بر اساس پردازنده گرافیکی TU106 و تحت مدل RTX 2060 عرضه کرده که در ادامه به بررسی کارت گرافیک GIGABYTE RTX 2060 Gaming OC Pro میپردازیم.
انویدیا پس از معرفی نسل Turing به سراغ پردازندههای گرافیکی میانرده از سری RTX رفته و کارتهای گرافیک 2070/RTX 2060 را روانه بازار کرده است. گیگابایت نیز به عنوان یکی از AiBهای با سابقه انویدیا، مدلهای مختلفی را بر اساس پردازنده گرافیکی TU106 و تحت مدل RTX 2060 عرضه کرده که در ادامه به بررسی کارت گرافیک GIGABYTE RTX 2060 Gaming OC Pro میپردازیم.
مقدمه
مقدمه
پردازنده گرافیکی TU106 که قلب پردازشی کارتهای RTX 2070 و RTX 2060 را تشکیل میدهد در دو نسخه تولید میشود. تراشه به کار رفته در کارتهای RTX 2060 دارای کد TU106-200A بوده و از 1940 هسته CUDA به همراه 30 هسته RT و 544 هسته Tensor برای افزایش کارایی در پردازشهای ماتریسی و مرتبط با Deep-Learning بهره میبرد. فرکانس کاری این پردازنده گرافیکی که با فناوری 12nm ساخته شده است 1365MHz بوده و با برخورداری از قابلیت GPU Boost 4.0 این عدد، حداقل تا 1680MHz افزایش مییابد. کارت مورد بررسی که پسوند OC را نیز در نام خود دارد، توسط گیگابایت اندکی اورکلاک شده است و فرکانس Boost آن تا 1830MHz افزایش یافته است.
کارت گرافیک RTX 2060 در حال حاضر ارزانترین گزینه انویدیا برای بهرهمندی از قابلیتهای خاص نسل Turing، مانند DLSS و Ray-Tracing است که با بهرهمندی از 6GB حافظه GDDR6، تعادل مناسبی بین قیمت، توان پردازشی و قابلیتهای گیمینگ بوجود آورده است. گیگابایت با استفاده از طراحی PCB مشابه با سری RTX 2080 برای این کارت میانرده، توانسته است خنک کننده سه فن سری Windforce 3X خود را در سری RTX 2060 Gaming Pro نیز بهکار گیرد که به دلیل TDP 160W پردازنده گرافیکی، به خوبی دمای کامپوننتهای این کارت گرافیک در شرایط مختلف کنترل شده است.
پیش از جعبه گشایی و بررسی این کارت گرافیک، پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بیشتر با قابلیتهای جدید و منحصر به فرد کارتهای گرافیک سری RTX 20XX، بخش معرفی ریزمعماری Turing از بررسی کارت Strix RTX 2080 را مطالعه فرمایید.
بستهبندی و محتویات جعبه
بستهبندی و محتویات جعبه
این محصول از سری کارتهای اقتصادیتر گیگابایت به حساب میآید و خبری از نام و نشان Aorus در آن نیست. پشت جعبه که با رنگ مشکی و نارنجی پوشیده شده، اطلاعاتی از قبیل نام و مشخصات کارت به همراه نام خنک کننده مورد استفاده (Windforce) و پشتیبانی از نورپردازی RGB Fusion درج شده است.
در پشت جعبه خلاصهای از قابلیتهای این کارت و خنککننده نصب شده روی آن وجود دارد که در رأس آن به سه مورد زیر اشاره شده است:
Windforce 3X Cooling System خنک کنندهای سه فن با بازدهی بالا Protection Metal Backplate صفحه فلزی محافظ در پشت کارت RGB Fusion 2.0 برخورداری از نورپردازی RGBمحتویات اصلی، درون جعبهای با نشان گیگابایت قرار گرفتهاند که شامل موارد زیر است:
کارت گرافیک دیسک نوری شامل درایورها و نرم افزارهای مورد نیاز راهنمای نصب سریع برگه ضمانت 4 سالهقیمت این کارت در زمان نگارش مطلب، حدود 390 دلار است که نسبت به MSRP اولیه تعیین شده از سوی انویدیا حدود 30 دلار گرانتر و نسبت به کارتهای گران قیمت سری RTX 2060 مانند مدل Aorus Extreme از گیگابایت در حدود 20 تا 30 دلار ارزانتر است.
نمای ظاهری و مشخصات فنی
نمای ظاهری و مشخصات فنی
خنککننده Windforce مدت زمان زیادی است که توسط گیگابایت مورد استفاده قرار میگیرد و در طول زمان، طراحی آن نیز دستخوش تغییرات شده است. قاب پلاستیکی که هیتسینک و فنها را درون خود جای میدهد به رنگ مشکی با خطوط خاکستری رنگ آمیزی شده است تا از حیث هماهنگی با سایر قطعات درون کیس، به طور کامل سازگار باشد.
این کارت توسط گیگابایت اندکی نسبت به مدل Founders Edition انویدیا اورکلاک شده و دارای فرکانس پایه (بیس کلاک) 1365MHz و فرکانس بوست (بوست کلاک) 1830MHz است. حافظههای رم به کار گرفته شده نیز در حجم 6GB و از نوع GDDR6 با Memory Bus 192Bit هستند که فرکانس کاری آن به 1750MHz (14000MHz Effective) میرسد.
تنها نور پردازی RGB به کار گرفته شده در این کارت، نوشته GIGABYTE در کناره بدنه است که تنها با نرمافزار RGB Fusion قابل استفاده است و با Uninstall کردن آن، سیستم نورپردازی نیز خاموش میشود. امیدواریم این یک مشکل نرمافزاری در بایوس و سیستم مدیریت RGB کارت باشد و در نسخههای بعدی با بروزرسانی بایوس کارت گرافیک بتوان بدون نصب نرمافزار RGB Fusion نیز با یک جلوه پیشفرض از نورپردازی RGB استفاده کرد.
در پشت کارت از یک Backplate یا صفحه فلزی پشتی استفاده شدهاست تا از آسیب احتمالی به PCB در اثر وزن خنککننده در طول زمان و گرما، از خم شدن یا Sag جلوگیری کند. همچنین همانطور که کنارهی PCB را در تصویر مشاهده میکنید، مانند نسل قبل، در این کارت نیز خبری از پشتیبانی SLI نیست و هیچ نوع درگاهی برای ارتباط بین دو کارت وجود ندارد.
خروجیهای تصویر این کارت گرافیک شامل یک پورت HDMI 2.0b و سه پورت DisplayPort 1.4 میشود که توانایی پشتیبانی از 4 مانیتور بهطور همزمان و حداکثر رزولوشن 7680x4320 را داراند. همچنین پورتهای خروجی همگی دارای محافظ گرد و خاک هستند.
ابعاد این کارت به ترتیب طول، عرض و ارتفاع برابر 28.03، 11.64 و 4.02 سانتیمتر است و نصب آن درون کیس، فضای 2 اسلات PCI را اشغال میکند. همچنین وزن این کارت به همراه خنککنندهی سه فن نصب شده در حدود 0.85Kg است.
پرههای فن خنک کنندهی Windforce با طراحی خاص خود و بالههای کوچک روی آن به راحتی قابل شناسایی هستند. این سه فن 80mm ساخت شرکت Power Logic، حداکثر سرعت چرخش 3000RPM و با مشخصات 12v و 0.35A بوده و به منظور کاهش آشفتگی هوا (Turbulence) در اطراف فنها، فن وسط در جهت عکس دو فن دیگر حرکت میکند.
سیستم خنککننده و مدار رگولاتور ولتاژ
سیستم خنککننده و مدار رگولاتور ولتاژ
با باز کردن تمامی کاورها و خنک کنندههای نصب شده بر روی کارت به بررسی دقیق کامپوننتهای استفاده شده و وضیعت سیستم خنک کننده میپردازیم. با باز کردن 4 پیچ فنر دار و سه پیچ ساده، هیتسینک این خنککننده از کارت جدا شده و PCB شامل مدار رگولاتور ولتاژ، پردازنده گرافیکی و سایر بخشها نمایان میشود.
مهمترین بخش این خنککننده 2 اسلاتی، هیتسینک توانمند آن است که از انبوهی پره (Fin) در لایههای مختلف تشکیل شده است و وظیفه انتقال حرارت به جریان هوا را بر عهده دارد. صفحه دریافت کننده حرارت از پردازنده گرافیکی (Cold Plate) از جنس آلومینیوم و سیستم ارتباط مستقیم لولههای حرارتی با منبع گرما (Direct-Touch Heatpipe) ساخته شده و به کمک 4 لوله انتقال حرارت (Heat-Pipe) گرما را از اصلیترین منبع، یعنی پردازنده گرافیکی گرفته و به پرهها منتقل میکند.
یک صفحه فلزی آلومینیومی که با چهار پیچ به خنککننده اصلی متصل شده است، اطراف پردازنده گرافیکی را پوشش داده و به کمک پدهای حرارتی، گرمای تراشههای حافظه را دفع میکند. اگرچه مقدار گرمای تولید شده در تراشههای حافظه بسیار ناچیز است، اما کارکرد هرچه خنکتر آنها به افزایش دوام و پایداری کارتگرافیک به خصوص در شرایط اورکلاکینگ کمک قابل توجهی میکند.
در محل قرار گیری تمامی ماسفتها و اجزای VRM نیز پدهای حرارتی کوچک و بزرگی تعبیه شدهاند تا با سطح هیتسینک در تماس باشند و بتوانند با کارکرد خنکتر، طول عمر کارت را افزایش دهند. دو سوکت قرار گرفته در انتهای این مجموعه نیز ارتباط سیستم نورپردازی و فنها را با برد اصلی برقرار میکنند.
Backplate در این کارت اگرچه نقشی در سیستم خنککنندگی ایفا نمیکند، اما این پدهای حرارتی ضخیم میتوانند برای اطمینان از عدم ایجاد اتصال کوتاه در تراشههای پشت کارت مفید باشند.
با باز کردن صفحههای محافظ و خنککننده، PCB کارتگرافیک و نمایی کلی از کامپوننتهای بهکار رفته، نمایان میشود. این PCB برای کارتهای RTX 2080 و RTX 2070 از سری Gaming OC نیز به کار گرفته شدهاند و برای استفاده به عنوان RTX 2060 تنها کامپوننتهای اضافی آن برداشته و بهینه شدهاند.
کیفیت PCB و لحیمکاری در این برد، به دلیل استفاده از سیستمهای تمام اتوماتیک بسیار بالاست. همچنین بخشی از کامپوننتها، مانند کنترلر PWM پردازنده گرافیکی به همراه تراشههای مانیتورینگ و مدیریت جریان، برای استفاده حداکثری از فضای آزاد PCB به پشت PCB منتقل شدهاند.
در تصویر بالا نمایی کلی از مجموعه مدار رگولاتور ولتاژ این کارت گرافیک را مشاهده میکنید که جریان مورد نیاز پردازنده گرافیکی، تراشههای حافظه و سایر بخشها از طریق یک کانکتور 8pin PCI-E و اسلات PCI-E مادربرد تامین شده و سیستم VRM، تنظیم و تصفیهی این ورودی را انجام میدهد.
مدار رگولاتور ولتاژ پردازنده گرافیکی و تراشههای حافظه GDDR6 این کارت از نوع 2+6 فاز بوده که 6 شریان وظیفه تامین ولتاژ و جریان مورد نیاز پردازنده گرافیکی (Vcore) را بر عهده دارند و 2 شریان، ولتاژ و جریان مورد نیاز تراشههای GDDR6 حافظه (Vmem) را تامین میکنند که توسط چوکهای با هسته فریتی و خازنهای SMD آلومینیوم پلیمری تصفیه شده و به پردازنده گرافیکی و تراشههای حافظه میرسد.
ماسفتهای به کار رفته در بخش Vcore از Power Stageهای جدید شرکت Alpha and Omega هستند که بخشهای مختلف یک کنترل کنندهی جریان، مانند HighsideFET، LowsideFET و Mosfet Driver را درون خود جای دادهاند. هنوز اطلاعات بیشتری از این ماسفتها در دسترس نیست اما بر اساس Power Stageهای مشابه با مدل به کار رفته در این مدار میتوان حدس زد نرخ بیشینه جریان قابل تحمل این ماسفتها حداقل 50A است که به مدار رگولاتور ولتاژ توانایی تامین بیشینه جریان حدود 300 آمپر برای بخش Vcore را میدهد.
این مقدار جریان برای پردازنده گرافیکی TU106-200A با TDP استاندارد 160W تا دو برابر بیشتر است که باعث میشود بازده مدار رگولاتور ولتاژ حتی در شرایط اورکلاک، در بالاترین مقدار خود قرار گیرد و از اتلاف انرژی جلوگیری شود.
کنترلر PWM بهکار رفته برای بخش Vcore، تراشه مدل uP9512R ساخت uPi Semiconductor هستند. این کنترلر نسخه R از کنترلر جدید و مدرن uP9512 است که بهطور اختصاصی و به سفارش انویدیا تحت استاندارد Open VReg Type 4iPlus تولید شده است. این نسخه یک کنترلر 8 فاز تک کاناله است که به صورت 6 فاز برای بخش Vcore پیکربندی شده است و حداکثر فرکانس سوییچینگ 2MHz دارد.
همچنین این کنترلر با پشتیبانی از پروتکشنهای OCP، OVP، UVP و OTP به همراه قابلیت برنامهریزی توسط رابط کاربری SMBus برای افزایش بازده و کارایی به همراه مدیریت غیرفعال کردن فازها با توجه به جریان خروجی، یک تراشه ردهبالا برای کنترل مدار رگولاتور ولتاژ به شمار میآید.
ماسفتهای بخش Vmem از مدل FDMS3660S ساخت یکی از زیر مجموعههای ON Semiconductor به نام Fairchaild هستند. این ماسفتها از نوع Power Stage بوده و بخشهای مختلف یک کنترل کنندهی جریان، مانند HighsideFET، LowsideFET و Mosfet Driver را درون خود جای دادهاند. همچنین توانایی تحمل جریان ممتد 30 آمپری آنها، به مدار رگولاتور ولتاژ توانایی تامین بیشینه جریان 60A را برای تراشههای حافظه GDDR6 داده است.
کنترلر PWM بهکار رفته برای بخش Vmem مدل uP1666Q ساخت uPi Semiconductor است. این کنترلر تحت استاندارد Open VReg Type 2Plus تولید شده است که یک کنترلر 2 فاز تک کاناله به همراه دو درایور داخلی است و به صورت 2 فاز پیکربندی شده است و حداکثر فرکانس سوییچینگ 1MHz دارد. همچنین این کنترلر قابلیت پشتیبانی از پروتکشنهای OCP، OVP، UVP و OTP را نیز دارد.
چند شاخه Minor Rail نیز در نزدیکی خروجیهای تصویر و اسلات PCIe کارت قرار گرفتهاند که شامل تامین کنندههای ولتاژ شاخههای Vpex و Vpll ،Vbios میشوند.
سایر تراشهها و کنترلرها
سایر تراشهها و کنترلرها
در تصویر بالا قلب این کارتگرافیک یعنی پردازنده گرافیکی RTX 2060 را با کد TU106-200A ملاحظه میکنید.این پردازنده دارای 1920 هسته CUDA بوده و TDP آن 160W است. همچنین با توجه به کد A میتوان دریافت که این تراشه قابلیت اورکلاکینگ دارد.
شش تراشه حافظه به کار رفته از نوع GDDR6 بوده و هر تراشه، حجم 1GB و فرکانس 1750MHz دارد که در مجموع 6GB حافظه و فرکانس موثر 14,000MHz را بهوجود میآورند. این تراشهها ساخت شرکت Micron و مدل D9WCW هستند.
تراشههای NCP45491 ساخت ON Semiconductor هستند و وظیفه آنها تشخیص و اندازهگیری ولتاژ و جریان مدار از طریق شنت تا سقف 4 کانال برای هر تراشه است.
مقاومتهای شنت بهکار رفته برای مانیتورینگ جریان ورودی به کارت و مدیریت توان مصرفی کارت از ورودیها، از نوع 5 میلی اهم هستند که دو عدد از آنها در انتهای PCB تعبیه شدهاند.
تراشه HT32F52241 یک میکروکنترلر ARM ساخت Holtek است که وظیفه پردازش و مدیریت نورپردازی RGB کارت را بر عهده دارد.
نورپردازی RGB FUSION
نورپردازی RGB FUSION
یک سیستم نورپردازی بینظیر بیش از تمهیدات سختافزاری به یک نرم افزار قدرتمند نیاز دارد. کمپانی گیگابایت نرمافزار اختصاصی RGB Fusion را برای مدیریت سیستم نورپردازی محصولات خود توسعه میدهد که امکانات کاملی را در اختیار کاربر قرار خواهد داد.
در آخرین نسخه از این نرمافزار قابلیت انتخاب 16.7 میلیون رنگ و 6 جلوه نورپردازی مختلف برای RGB LED های تعبیه شده روی کارت، فراهم شده است. همچنین برای بعضی از جلوهها، قابلیت تنظیم سرعت و روشنایی نور LEDها نیز وجود دارد. در تصاویر زیر میتوانید نمونههایی از نورپردازی این کارت گرافیک را مشاهده کنید:
متد و سیستم تست
متد و سیستم تست
تستهای این قطعه را بهطور کلی به چهار بخش تستهای کارایی، توان مصرفی، حرارتی و اورکلاکینگ تقسیم کردهایم. برای مقایسه نتایج نیز از آرشیو نتایج موجود در لابراتوار استفاده کردیم. مشخصات قطعات، درایورها و سیستم عامل استفاده شده در سیستم تست در این بررسی به شرح زیر است:
لازم به ذکر است در تمامی تستها تنظیمات Bios در حالت پیش فرض تنظیم شدهاند و تنها قابلیت XMP برای ماژولهای حافظه فعال و فرکانس پردازنده بدون تغییر BCLK به 4.3GHz اورکلاک شده است. در تصویر زیر نیز مشخصات فنی کارت Gigabyte GeForce RTX 2060 Gaming OC Pro را از نگاه نرمافزار GPU-Z ملاحظه میکنید:
همچنین لیست نرمافزارهای Benchmark و Monitoring و Gameهای به کار رفته در این بررسی به شرح زیر است:
3DMark Download v2.1.2973 + Time Spy Geekbench v4.30 Pro V-Ray Benchmark 1.0.8 Blender 2.8 Claymore's Dual Ethereum AMD+NVIDIA GPU Miner v12.0 Wolfenstein II: New World Colossus Battlefield V DOOM Far Cry 5 Shadow of the Tomb Raider Counter-Strike Global Offensive v1.36.7 GPU-Z 2.11.0 FurMark 1.19.0نکته مهم: تنظیمات گرافیکی در تمامی گیم ها بر روی حداکثر مقدار ممکن تنظیم شده است. البته تنظیمات گرافیکی منحصر به تراشههای گرافیکی Nvidia و یا AMD در تمامی گیم ها غیرفعال شدهاند. همچنین تمامی تستهای Gaming در سه رزولوشن و تکنیکهای Anti-Aliasing مختلف صورت گرفته است. پروفایلهای نامبرده به شرح زیر است:
1920x1080 – 8X MSAA 2560x1440 – 4X MSAA 3840x2160 – 2X MSAAتستهای مدیریت مصرف انرژی، حرارتی و نویز صوتی
تستهای مدیریت مصرف انرژی، حرارتی و نویز صوتی
در این سه تست توان مصرفی کل سیستم (بهوسیله دستگاه Wattmeter)، حداکثر حرارت هسته GPU مانیتور شده توسط نرمافزار GPU-Z و نویز سنجیده شده توسط دستگاه Sound Meter تعبیه شده در فاصله 1 متری سیستم را در دو وضعیت پس از 15 دقیقه بیباری کامل سیستم (Idle) و پس از 15 دقیقه Load کامل کارت گرافیک توسط نرمافزار FurMark در رزولوشن Full HD اندازه گیری کردیم. نتیجه به دست آمده به شرح زیر است:
با توجه به مصرف انرژی بسیار کم پردازنده RTX 2060 و کامپوننتهای با بازدهی بالا در مدار رگولاتور ولتاژ این کار گرافیک، مصرف انرژی در حالت Load و Idle بسیار خوب ارزیابی میشود و در کاربر نیازی به هزینه برای منابع تغذیه با توان بالا را ندارد.
با توجه به TDP 160w و خنککننده قدرتمند به کار رفته، دمای کارت تحت شرایط مختلف کاملا تحت کنترل بوده و پتانسیل بالایی برای بوست خودکار فرکانس پردازنده گرافیکی فراهم میکند.
به دلیل ایزوله نبودن کامل محیط و حساسیت بالای دستگاه Sound Meter، بدون مقایسه با سایر کارتها و درج اعداد دقیق در جدول، تنها به ارائه حدود نویز صوتی اندازهگیری شده بسنده میکنیم. در حالت Idle با توجه به از حرکت ایستادن فنها، نویز صوتی تولید شده از کارت گرافیک به صفر میرسد. در شرایط Load کامل نیز حداکثر سرعت چرخش فنها به 1800RPM میرسد که از فاصله 1 متری سیستم تست، نویزی در حدود 31db اندازهگیری میشود.
باید در نظر داشت نویز اندازهگیری شده برای کاربر، به دلیل نصب کارت گرافیک درون کیس کمتر بوده و صدای فنها عملاً از فاصله یک متری به سختی قابل شنیدن است.
تستهای 3DMARK 2013
تستهای 3DMARK 2013
سری نرمافزارهای 3DMARK کمپانی Futuremark از سال 1999 تاکنون، بدون شک یکی از محبوبترین و معتبرترین نرمافزارهای تست کارایی کارتهای گرافیک بودهاند. شاید منحصربهفردترین ویژگی نتایج تستهای این دو نرمافزار ایزوله بودن نتایج تستهای GPU و CPU میباشد که نتایج تستهای هر یک از قطعات نامبرده شده را نسبت به دیگری متمایز میکند. این امر کمک میکند تا بر روی پلتفرمهای مختلف نتایجی حدوداً یکسان را برای یک مدل کارت گرافیک داشته باشیم. درنتیجه مقایسه بین مدلهای مختلف کارتهای گرافیک حتی در پلتفرمهای مختلف نیز با سهولت بیشتری انجام میشود.
در جدیدترین نسخه 3DMARK با اضافه شدن تست Time Spy قابلیت سنجش کارایی کارتهای گرافیک در API جدید، بسیار مدرن و البته پربازده DirectX 12 نیز فراهم شده است. به واسطه موتور گرافیکی ناب و بسیار کارآمد این تست، تمامی منابع مرتبط با رئوس، تکنیکهای پیاده سازی Tessellation و فراخوانی Compute Shader ها در سنگینترین و پیچیدهترین حالت ممکن صورت میگیرد تا تمامی تکنولوژیهای جدید پیاده سازی شده در DirectX 12 به بهترین نحو ممکن کفایت و کارایی خود را در عمل ثابت کنند.
در نتایج تستهای 3DMark مشاهده میشود در تستهایی با توابع DirectX 11.0 و نسخههای قدیمیتر از تمامی توان پردازشی این کارت استفاده بهینه نمیشود؛ اما در توابع جدید DirectX 12.0 و تست TimeSpy این کارت بالاتر از کارت گرافیک GTX 1080 قرار میگیرد.
تست Geekbench
تست Geekbench
علاقه مندان به تستهای سخت افزاری به خوبی نرم افزار Geekbench را می شناسند. این نرمافزار کاربردی یکی از قوی ترین و بی شک بهترین نرم افزار های تست سخت افزاری ویندوز است که به شما این امکان را می دهد که در کنار یک محیط گرافیکی و رابط کاربری بسیار ساده به تست، بررسی و مقایسه کارایی قطعات سختافزاری بپردازید. این نرمافزار بخشی اختصاصی به نام Compute Benchmark دارد که به کمک APIهای OpenCL و CUDA میتواند توان پردازشی و کارایی تراشههای گرافیکی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.
تست رندرینگ با Blender
تست رندرینگ با Blender
نرمافزار Blender به دلیل کارایی فوقالعاده موتور رندرهای داخلی از جمله Cycles و استفاده بهینه از توانایی پردازندههای گرافیکی در سرعت بخشیدن به فرآیند رندر صحنههای دو بعدی و انمیشن مشهور شده است. این نرمافزار همچنین به دلیل داشتن رابط کاربری ساده و پرسرعت برای مدلسازی و طراحی، به یک مجموعه کاربردی و پرطرفدار برای بازیسازان و انیمیشن سازان تبدیل شده است. به کمک موتور رندر Cycles از نوع Unbiased و یک صحنه از پیش طراحی شده، با اندازهگیری زمان مورد نیاز برای رندر کامل این صحنه، به تست و مقایسه قدرت پردازشی کارتهای گرافیک مختلف میپردازیم.
تست رندرینگ با V-Ray
تست رندرینگ با V-Ray
موتور رندر V-Ray بنام ترین موتور رندر میان طراحان به حساب میآید. این موتور رندر که از انبوهی از نرمافزارهای مشهور مدلسازی چون مجموعه AutoDesk و Cinema4D و... پشتیبانی میکند، میتواند صحنههای طراحی شده را به کمک پردازش Biased و UnBiased Raytracing به تصاویر تقریباً واقعی تبدیل کند. به تازگی نرمافزاری اختصاصی از سوی Chaos Group سازنده این موتور رندر، برای تست کارایی CPU و GPU عرضه شده است که به کمک اندازهگیری زمان رندر یک صحنه از پیش طراحی شده به روش Biased Ray-Tracing میتوان کارایی پردازندهها و کارتهای گرافیک را با یکدیگر مقایسه کرد.
تست ماینینگ Ethereum
تست ماینینگ Ethereum
ارزهای دیجیتالی و کارتهای گرافیک در چند سال گذشته یکی از چالشهای بزرگ برای مصرفکنندگان و تولید کنندگان سختافزار، به خصوص کارت گرافیک بوده است. توانایی فوقالعاده کارتهای گرافیک در پردازشهای موازی باعث شده است این سختافزار، محور اصلی دستیابی به ارزهای دیجیتال به خصوص ارزهای ASIC-Resistant باشد. Ethereum یکی از ارزهای بسیار معروف حال حاضر است که اصلیترین منبع ماین آن کارتهای گرافیک هستند. برای بررسی توانایی کارتهای گرافیک در پردازش رشتههای این ارز، از ماینر Claymore's Dual Ethereum مخصوص پردازندههای گرافیکی AMD و nVIDIA نسخه 12 کمک گرفتهایم که بازدهی بسیار خوب و توانایی بنچمارک گیری نیز دارد.
لازم به ذکر است برای تست کارتهای گرافیک در این نرمافزار، هیچ نوع بهینهسازی مخصوص ماینینگ، مانند نرمافزارهای ثانویه، درایورهای خاص و بایوسهای مخصوص ماینینگ به کار گرفته نشده و تنها Hashrate خام بدست آمده از ماینر Claymore در فرکانسهای پیشفرض کارت گرافیک در نمودار درج شده است.
همانطور که در سایر تستهای کارایی و رندرینگ مشاهده کردید، با وجود داشتن هستههای CUDA کمتر نسبت به GTX 1080، اما به دلیل برخورداری از تکنولوژیهای بروزتر و هستههای RT و Tensor به همراه حافظه سریعتر، در تستهای کارایی RTX 2060 توانست نتایج بهتری را به ثبت برساند.
تستهای Battlefield V
تستهای Battlefield V
Battlefield V که شانزدهمین نسخه از سری بازیهای شوتر نقش اول معروف Battlefield محسوب میشود این بار به گذشتههای دور سفر میکند و به بازسازی رویدادهای حماسی و تاریخی جنگ جهانی دوم میپردازد. در این بازی دیگر از سلاحهای مدرن و قابلیتهای عجیب و غریب نظامی خبری نیست. از سلاحهای سبک گرفته تا ادوات نظامی سنگیم مثل تانکها، هواپیماهای نظامی و حتی محیط بازی همه چیز همانهایی است که در جنگ جهانی دوم وجود داشته است. در این بازی این امکان فراهم شده تا حس بودن یک سرباز عادی، یک خلبان هواپیمای نظامی، هدایت کننده و توپچی تانک و حتی یک سرباز زره پوش را با تمام وجود احساس کنید.
همچنین به لطف موتور فوقالعاده مدرن و بهینه سازی شده Frostbite 3 و API جدید و فوقالعاده پربازده DirectX 12 از گیم پلی گرفته تا گرافیک خارقالعاده بازی همه چیز در زمره بهترینهای حال حاضر طبقه بندی میشود. تنظیمات گرافیکی به کار رفته در تستهای این بازی را نیز در تصویر بالا مشاهده میفرمایید.
تستهای Shadow of theTomb Raider
تستهای Shadow of theTomb Raider
Shadow of the Tomb Raider آخرین نسخه از سری بازیهای Tomb Raider است که توسط کریستال داینامیکس ساخته شده و ادامهای برای بازی Tomb Raider در سال ۲۰۱۳ به شمار میرود. این نسخه از بازی بر اساس موتور Foundation ساخته شده که همان موتور مورد استفاده در Rise of the Tomb Rider نیز هست. این موتور گرافیکی با پشتیبانی از توابع DX 12.0 توسط Eidos Montreal تا آنجا که امکانپذیر بوده توسعه یافته و ارتقاع داده شده است تا بهترین کارایی را از نظر بصری و Gameplay به کاربر ارائه کند. در تصویر زیر تنظیمات اعمال شده برای اجرای تستها را مشاهده میکنید:
این بازی به یک ماژول تقریباً کامل برای تست و بنچمارک گیری از سختافزار نیز مجهز شده است که در ادامه میتوانید تحلیل خروجی این ماژول را به همراه چارتهای مقایسه با نتایج سایر سختافزارهای بررسی شده در شهر سختافزار مشاهده فرمایید.
تستهای Wolfenstein II: The New Colossus
تستهای Wolfenstein II: The New Colossus
این بازی از لحاظ مکانیسمهای کلی گیم پلی نسبت به نسخه قبلی دچار تغییرات گستردهای نشده و دلیل این تصمیم بینقص بودن گیم پلی نسخهی اول بازی است. البته تغییرات جزئی در بازی دیده میشود که به بهبود تجربهی کلی بازی کمک بزرگی کردهاند. بازی از لحاظ بصری نسبت به نسخهی ابتدایی خود پیشرفتهای چشمگیری داشته و ما در بازی شاهد گرافیک فنی و هنری چشمنوازتری هستیم. بازی در بخش ساندترک ها و موسیقی متنها نیز بینقص کارکرده و موسیقیها در بازی کمک بسیاری به فضاسازی و ایجاد اتمسفر مناسب کردهاند. هسته اصلی این بازی قدرت گرفته از جدیدترین موتور ساخت Id Software است که تواناییهای آن، با پشتیبانی از توابع OpenGL و Vulkan را در بازی DOOM 2016 مشاهده کردیم.
Id Tech 6 به کار گرفته شده در این بازی یکی از بهترین و بهینهترین موتورهای موجود، مبتنی بر Vulkan API است. تنظیمات گرافیکی به کار رفته در تستهای این بازی را نیز در تصویر بالا مشاهده میفرمایید.
تستهای Far Cry 5
تستهای Far Cry 5
این بازی در سبک اول شخص اکشن و ماجراجویی بوده که در جدیدترین نسخه بازی شما قادر به تغییر شکل و شمایل شخصیت اصلی بازی خواهید بود و میتوانید هر چه دوست دارید را تن او کنید. مکانیسم تیراندازی بازی تغییر کرده است و از این بعد دست بازتری در نبردهای نزدیک و تنبهتن خواهید داشت. این بازی جهان باز است که در هر گوشهی آن، چیز تازهای قرارگرفته و هوش مصنوعی دشمنانش، بسیار واقعیتر از تمام بازیهای قبلی مجموعه به نظر میرسد. در چنین جهان بزرگی، به گفتهی سازندگان بازی تقریباً میتوانید به شکلی بیپایان، به جستوجو و انجام دادن کارهای مختلف بپردازید.
موتور گرافیکی این بازی Dunia Engine نام دارد که نسخه شماره دوم آن در این بازی به کار گرفته شده است. از قابلیتهای منحصر به فرد این موتور گرافیکی میتوان به سیستم تغییر آب و هوای بازی و شبیه سازی حالات چهرهی کاراکترهای بازی در کنار پشتیبانی از DirectX 11 اشاره کرد. تنظیمات گرافیکی به کار رفته در تستهای این بازی را نیز در تصویر بالا مشاهده میفرمایید.
اگرچه Full HD رزولوشن ایدهآل برای این کارت گرافیک به حساب میآید، اما مشاهده میشود در رزولوشن QHD نیز این کارت قادر است کارایی بسیار خوب و قابل قبولی را تا محدوده 60FPS از خود نشان دهد.
تستهای Counter-Strike: Global Offensive
تستهای Counter-Strike: Global Offensive
کمتر کسی است که اسم بازی Counter Strike را نشنیده باشد. بازی پرطرفداری که سالهاست به عنوان اصلی ترین بازی اول شخص شوتر آنلاین جهان شناخته شده است و مسابقات آن در اکثر نقاط جهان برگذار میشود. بازی Counter Strike Global Offensive مانند بازیهای گذشته از سری Counter Strike داستانی ندارد و بازیکنان باید از بین دو گروه Terrorist و Counter Terrorist یکی را انتخاب کرده و به جدال با یکدیگر بپردازند. از دلایل اصلی انتخاب این بازی در کنار بازیهای شناخته شده و بهروز برای تست و مقایسه کارتهای گرافیک، بی نیاز بودن آن از سختافزارهای رده بالا برای اجرا و فراگیر بودن میان گیمرهاست. همچنین این بازی در سطح حرفهای، روی مانیتورهای با نرخ نو سازی 120Hz به بالا، به قصد عملکرد بهتر و دقیقتر گیمر اجرا میشود که برای انتخاب کارتگرافیک مناسب، اطلاعات حاصل از این بررسی میتواند مفید باشد.
این بازی از نسخه اولیه موتور گرافیکی Source Engine بهره میبرد و بر اساس توابع DirectX 9.0 ساخته شده است. نظیمات گرافیکی به کار رفته در تستهای این بازی را نیز در تصویر بالا مشاهده میفرمایید.
اورکلاکینگ با نرمافزار Aorus Engine
اورکلاکینگ با نرمافزار Aorus Engine
نرمافزار اورکلاکینگ و مدیریت کارتگرافیک گیگابایت در آخرین تغییرات خود به اسم Aorus Engine تغییر نام داده است و امکانات خوبی برای اورکلاکینگ و مانیتورینگ کارت گرافیک در اختیار کاربر قرار میدهد.
در صفحه اصلی این نرمافزار تمامی گزینههای مورد نیاز به طور واضح و مختصر گنجانده شده است. از کنترل فرکانس پردازنده و حافظه گرافیکی گرفته تا مدیریت Power Target و محدودیت دما، همگی به صورت فعال دارای اسلایدر هستند اما متاسفانه حالتی برای وارد کردن عدد فرکانس مورد نظر به صورت دستی تعبیه نشده است که برای تنظیم دقیق فرکانس و دستیابی به حالت پایدار، کمی آزاردهنده است. در گوشه سمت چپ نیز قابلیت ذخیره تنظیمات روی پروفایلهای مختلف و بازخوانی هریک فراهم شده است.
یک ماژول مانیتورینگ نیز برای بررسی فرکانس، دما، توان مصرفی و ... وجود دارد. همچنین قابلیت OC Scanner که برای اورکلاک خودکار بکار میرود در آخرین نسخه از این نرمافزار افزوده شده است.
برای اورکلاک این کارت اسلایدرهای مربوط به محدود کنندههای توان مصرفی و ولتاژ GPU را روی حداکثر قرار میدهیم. حداکثر مقدار Power Target برای این کارت 113% TDP استاندارد و دمای 87 درجه سانتیگراد تعیین شده است. با اندکی تلاش و اجرای تستهای مختلف برای اطمینان از پایداری و بدون تغییر سرعت چرخش فنها، در فرکانس پایه 1475MHz برای پردازنده گرافیکی و 1875MHz برای فرکانس حافظه رم (15010MHz Effective) به مرز ناپایداری رسیدیم.
برای سنجش کارایی پردازنده گرافیکی فوق در فرکانس 1475MHz برخی تستهای کارایی و انرژی را دوباره تکرار کردیم. نتایج ثبت شده به شرح زیر است:
همانطور که در نمودارهای فوق مشاهده کردید توانستیم با جابهجایی چند اسلایدر، و به سادگی کارایی این کارت را افزایش دهیم. اما این مقدار اندک افزایش کارایی، بیش از 10% توان مصرفی کارت را نیز افزایش داده است.
در شرایط اورکلاک و تحت استرس قرار دادن کارت، سرعت چرخش فنها به 2000RPM افزایش یافت که در چنین حالتی نویز تولید شده از کارت نیز در فاصله 1 متری به حدود 34db رسید. با این حال هنوز نویز تولید شده از فاصله 1 متری به سختی قابل شنیدن بود.
جمعبندی و امتیاز شهرسختافزار
جمعبندی و امتیاز شهرسختافزار
گیمرهایی که برای بازی در رزولوشن Full-HD و مانیتورهایی با نرخ نوسازی 100Hz به بالا به دنبال یک کارت گرافیک با قیمت مناسب هستند، میتوانند روی RTX 2060 حساب ویژهای باز کنند. همانطور که در نتایج آزمونهای گیمینگ مشاهده کردید این کارت گرافیک قادر است جدیدترین عنوانهای روز را با تنظیمات حداکثر، نرخ متوسط فریمی در حدود 100FPS به بالا را حفظ کند و حتی در رزولوشن QHD نیز با ارائه میانگین فریم در حدود 60FPS خود را در حد و اندازههای کارت رده بالای نسل قبل، GTX 1080 نشان دهد.
نسخه سفارشی شده گیگابایت با خنککننده Windforce و کامپوننتهای به کار رفته با درجه بازدهی بالا توانسته است ارزش خرید این کارت خوش قیمت را افزایش داده و ضمن حداقل نگاه داشتن مصرف انرژی در گیمینگهای طولانی مدت، دمای کارت را نیز تحت کنترل درآورده و با کارکرد بیصدا، یک تجربه دلچسب را برای گیمر فراهم کند.
از نظر توان پردازشی نیز این کارت با داشتن هستههای RT و Tensor در کنار 6GB حافظه گرافیکی پرسرعت GDDR6 میتواند نقطه شروع مناسب و ارزانقیمتی برای ورود به رندرینگ و کار با پروژههای مرتبط با Deep-Learning باشد که با توجه به دوام و پایداری مورد انتظار از برند گیگابایت، این کارت را به یک گزینه مناسب برای سایر کاربردهای غیر گیمینگ نیز بدل کرده است.
نکات مثبت:
خنککننده قدرتمند فنهای بیصدا استفاده از کامپوننتهای ردهبالانکات منفی:
طراحی ظاهری نسبتاً قدیمیبا تمامی این تفاسیر کارت گرافیک GIGABYTE GeForce RTX 2060 Gaming OC Pro موفق به کسب امتیاز خوب 8.7 و نشان Gamer's Choice و ریز امتیازات زیر در کلاس محصولات میانرده از لابراتوار شهر سختافزار شد:
GIGABYTE GeForce RTX 2060 Gaming OC Pro
چنانچه درباره این محصول سوال یا نظری دارید، در قسمت نظرات مطرح کنید.