ضرورت خوانش متون کلاسیک در ماهنامه قلم یاران


ضرورت خوانش متون کلاسیک در ماهنامه قلم یاران

شانزدهمین شماره از ماهنامه قلم یاران، ویژه‌نامه نوروز ۹۸ منتشر شد.

خبرگزاری فارس، گروه اندیشه: ماهنامه تحلیل فرهنگی-اجتماعی قلم یاران، شانزدهمین شماره خود را در پنچ بخش با عناوین «نگاه، اندیشه وحکمت، کلوب روشنفکری، تاریخ و سینما» منشر کرد.

قلم یاران در بخش «نگاه» این شماره، مطلبی با عنوان «وقتی نمی‌دانی کجای تاریخ ایستاده‌ای» به قلم حکمت‌الله ملاصالحی در ضرورت توجه به دانش باستان‌شناسی و لزوم بازشناسی و بازخوانی آن در سپهر اندیشه ایرانی دارد.

«وارونگی اولویت‌های توسعه سیاسی در ایران» به قلم روح الله اسلامی و میزگردی با عنوان «چرا روشنفکران لیبرالیسم را دوست ندارند» با حضور امیرحسین خالقی، محمد ماشین‌چیان و روزبه آقاجری، دیگر مطالب این بخش را تشکیل داده‌اند.

بخش «اندیشه و حکمت» مجله به علوم سیاسی و لزوم احیای آن، اهمیت متون کلاسیک سیاسی و رابطه بین علوم سیاسی با ایدئولوژی، وضعیت سیاسی کشور و واقعیت پرداخته است. همچنین نحوه ورود و سیر تاریخی علوم سیاسی در ایران نیز در گفتگو با احمد نقیب‌زاده مورد بررسی قرار گرفته است. مطالب بخش حکمت و اندیشه با نظر به کتاب احیای علوم سیاسی از حسین بشیریه نگاشته ‌شده‌اند، کتابی که ایده اصلی آن همان جمله‌ مشهور مارکس است که می‌گوید: «فیلسوفان تاکنون جهان را به شیوه‌های گوناگون تعبیر و تفسیر کرده‌اند و توضیح داده‌اند، اما مسئله بر سر تغییر دادن جهان است.»

«کلوب روشنفکری» عنوان بخش سوم ماهنامه است که به قرائت‌های مختلف از هگل در اندیشه جهان و ایران پرداخته است. «حرکت روی تیغ»، «اردوگاه چپ یا راست؟» با نظر به قرائت‌های ایدئولوژیک از هگل و «آغاز رنسانس هگلی» از اهم مطالب این بخش هستند.

«پرونده قتل نخست‌وزیر» عنوان پرونده‌ای است که بخش «تاریخ» ماهنامه را تشکیل می‌دهد و به بررسی قتل رزم‌آرا، نخست‌وزیر شاه سابق و زندگی و اندیشه‌های محمد مصدق، دیگر نخست‌وزیر آن زمان می پردازد.

آخرین بخش از ماهنامه با عنوان «سینما» نیز به بازخوانی تاریخ سینمای ایران بعد از انقلاب و سیر آن از دهه شصت تا جشنواره سی‌وهفتم فجر می‌پردازد. «از مضامین انقلابی تا فاجعه فروپاشی» و «اسطوره‌سازی از دهه شصت» از عناوین این بخش هستند. گفتگو با محمدرضا مهدویان و رضا میرکریمی و نگاهی به چند اثر سینمایی دیگر نیز از مطالب این بخش هستند.

ماهنامه قلم یاران، اسفند ماه ۱۳۹۷ در ۱۲۷ صفحه به قیمت ۱۰۰۰۰ تومان منتشر و روانه بازار مطبوعات شده است.

انتهای پیام/


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟