بخشش، لازمه بقا و تداوم ازدواج


توانایی بخشش و فراموش کردن گذشته دردآور، ابزاری حیاتی برای موفقیت ازدواج...
توانایی بخشش و فراموش کردن گذشته دردآور، ابزاری حیاتی برای موفقیت ازدواج است. علاوه بر این، بخشش می‌تواند موجب حفظ سلامت احساسی و جسمی شود. اما چگونه می‌توان همسر خود را بخشید یا از او طلب بخشش کرد؟
به گزارش فانوس، توانایی بخشش و فراموش کردن گذشته دردآور، ابزاری حیاتی برای موفقیت ازدواج است. علاوه بر این، بخشش می‌تواند موجب حفظ سلامت احساسی و جسمی شود.

اگر شما آسیب‌ها، نومیدی‌ها، ناراحتی‌های کوچک، خیانت‌ها، حساسیت‌ها و خشم‌های قدیمی را در خود نگه داشته باشید، هم زمان و هم انرژی خود را هدر داده‌اید. فقدان قدرت بخشش می‌تواند روحیه شما را تضعیف کند. علاوه بر این، چنین فقدانی برای سلامت جسمی و روحی مضر است، چرا که موجب بروز خشم و اضطراب شده و تمام زندگی شما از جمله ازدواجتان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

بخشش، لازمه بقا و تداوم ازدواج
ازدواج نیازمند بخشش است
هر رابطه نزدیکی، نیاز به بخشش دارد تا بتواند ادامه پیدا کند و رشد یابد. به یاد داشته باشید که هر کس اشتباه می‌کند. همه ما داشتن روزهای بد را تجربه کرده‌ایم. بسیاری از مردم حرف‌هایی می‌زنند که بعداً از آن پشیمان می‌شوند. بنا بر این افراد باید توانایی بخشش و توانایی طلب آن را داشته باشند. هیچ رابطه‌ای، به خصوص رابطه زناشویی، نمی‌تواند بدون بخشش تا مدتی طولانی حفظ شود.

چگونه همسر خود را ببخشیم
1. پذیرای بخشش باشید.
2. برای بخشیدن همسر خود، آگاهانه تصمیم بگیرید.
3. هنگامی که افکار منفی در ذهن شما تداعی می‌شوند، آن را منحرف کنید.
4. اشتباه همسر خود را متذکر نشوید. همچنین، از آن به عنوان اهرم قدرت در جر و بحث‌ها استفاده نکنید.
5. به دنیال انتقام و مجازات نباشید. تلاش برای تلافی کردن فقط باعث امتداد درد می‌شود و آن را التیام نمی‌بخشد.
6. قبول کنید که ممکن است هرگز نتوانید علت اشتباه همسر خود را بیابید.
7. به یاد داشته باشید که بخشش به این معنا نیست که شما هر رفتار دردآوری را باید تحمل کنید.
8. صبور باشید. بخشیدن همسر گاهی نیازمند زمان است، پس سعی نکنید آن را به تعجیل بیاندازید.
9. اگر واقعاً نمی‌توانید همسر خود را ببخشید یا احساس آسیب‌دیدگی و خیانت می‌کنید، به سراغ مشاور حرفه‌ای بروید تا به شما کمک کند.

بخشش، لازمه بقا و تداوم ازدواج

چگونه از همسر خود بخواهیم که ببخشد
1. احساس پشیمانی و ندامت واقعی خود را نسبت به رفتار نادرستی که انجام داده‌اید، نشان دهید.
2. متعهد شوید که دوباره این رفتار را تکرار نخواهید کرد.
3. عواقب رفتار نادرست خود را بپذیرید.
4. سعی در جبران داشته باشید.
5. صبور باشید. بخشیدن همسر گاهی نیازمند زمان است، پس سعی نکنید آن را به تعجیل بیاندازید.

بخشش، لازمه بقا و تداوم ازدواج

آیا بعضی چیزها غیر قابل بخشش هستند؟
اگر همسرتان شما را مورد آزار و سوءاستفاده قرار می‌دهد، مکرراً به شما خیانت می‌کند یا به شما دروغ می‌گوید و نمی‌خواهد رفتار خود را واقعاً تغییر دهد، می‌توانید به بخشش نه بگویید. در چنین حالتی شما باید به طور جدی ازدواج خود را مورد ارزیابی قرار دهید و به ادامه دادن یا ندادن و چگونگی آن فکر کنید. اگر شواهد کافی وجود دارد که این نگرانی‌های عمده قرار است پابرجا بمانند، باید بدانید که ازدواج شما با مشکل اساسی مواجه است.

در بعضی موقعیت‌ها که سوءاستفاده یا خیانت در آن به طول انجامیده است (اما دیگر اتفاق نمی‌افتد)، احتمالاً بخشش طرف مقابل بسیار سخت به نظر می‌رسد اما در واقع نیازمند زمان بیشتری است و این امر طبیعی است. شما باید به صحبت کردن درباره آن ادامه دهید و برای حل و فصل آن بکوشید. می‌توانید در این مسیر از راهنمایی افراد دارای صلاحیت استفاده کنید.

مترجم: فرید ناهید