مستندهای آوینی آینه شیفتگی و شیدایی او نسبت به رزمندگان است


مستندهای آوینی آینه شیفتگی و شیدایی او نسبت به رزمندگان است

یک مستندساز می گوید سینمای مستند برای آوینی اهمیت ثانوی دارد. او فارغ بال درمیان رزمندگان راه می رود و بیشتر فضا می سازد تا این که بخواهد وقایع را ثبت کند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری شبستان، نشست نمایش مستند «این است فتح الفتوح» و بررسی سینمای «سیدمرتضی آوینی» شب گذشته 20 فروردین در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این نشست «سجاد آوینی» فرزند شهید آوینی گفت: از آن جا که مجموعه مستند حقیقت که «این است فتح الفتوح» نیز زیرمجموعه آن است، به سال های ابتدایی جنگ می پردازد با روایت فتح سال های بعد بسیار متفاوت است.

وی ادامه داد: شخصیت مرتصی آوینی پیش از انقلاب نسبت به پس از انقلاب متفاوت است. او پیش از انقلاب فعالیت رسانه ای و حتی حضور اجتماعی کمرنگی داشته است اما پس از انقلاب پا در این عرصه می گذارد.

آوینی فزود: ما در مجموعه «حقیقت» روند تبدیل آن آوینی به آوینی جدید پس از انقلاب را می بینیم. به همین خاطر نسبت به روایت فتح تجربه گراتر، شاعرانه تر و شخصی تر است.

«ارد عطارپور» دیگر سخنران این نشست بود. این مستندساز گفت: پیشینه آوینی پیش از انقلاب و کمالگرایی شخصیتی او موجب شد تا انقلاب را تجلی کمال گرایی بداند.

وی ادامه داد: به نظرم در مجموعه «حقیقت» سینما برای آوینی اهمیت ثانوی دارد. او فارغ بال درمیان رزمندگان راه می رود و بیشتر فضا می سازد تا این که بخواهد وقایع را ثبت کند. بنابراین مخاطب بیشتر شاهد فضاسازی است تا روایت.

عطارپور افزود: شیفتگی و شیدایی سیدمرتضی آوینی نسبت به رزمندگان هم در نریشن و هم در تصاویر به وضوح پیداست.

این مستندساز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «این است فتح الفتوح» مستندی خالص است که انگار طرح اولیه ای هم برای آن وجود ندارد. دوربین رهاست و گویی فیلمساز اثر را برای دل خود می سازد.

پایان پیام/14

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...